recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad betyder OEM?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad betyder OEM?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mikkelfa Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad betyder OEM?
    Sendt: 16-Januar-2007 kl. 19:20
Hej Forum.

Hvad betyder det, at Windows Vista Ultimate er en OEM version? Hvilke regler er gældende mht licens osv? Det gælder fx dette produkt: http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=255989

Mvh

Mikkel F. Andresen

Redigeret af mikkelfa - 16-Januar-2007 kl. 19:22
Til top
Byteman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-April-2006
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2007 kl. 20:37
Hej,

Du kan læse mere om hvad Microsofts ligger af betydning i en OEM version her:
http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

Med andre ord mener Microsoft ikke man må flytte en OEM version fra en PC til en anden (hvis man vil opgradere). Det har jeg dog hørt en del jurister og forbruger organisationer som siger er ulovligt her i Danmark.

Når man opgraderer sin PC spærrer de så Windows, men det skulle være nemt at reaktivere Windows igen ved at ringe til Microsoft - det foregår vist ved tast selv service.

Før i tiden bliv de kun solgt med nye PC'er, men nu kan man altså købe dem alene. Ideen var at supporten derved gik igennem forhandleren.

Til top
primeradk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2007 kl. 20:52

Kort fortalt så betyder det at du du selv tager ansvaret som system bygger dvs du kan ikke ringe og få support fra MS og du får ikke alle mulige manualer med. Alt det er de fleste af os dog også ligeglade med så det er fint, det er til gengæld ikke er så fedt er at med OEM får du ne begrænsning i opgraderings muligheder i fremtiden da dit OEM produkt skal følge dit bundkort. dvs at hvis du vil skifte cpu, og grafikkort skal du aktivere det igen og det er fint nok, men hvis du skifter bundkort så får du ikke lov. Så hvis du køber en OEM, og senere vil opgradere det skal du sælge din windows med og købe en ny.

Retail version kan du derimod opgradere så meget du vil med, dog er det stadig kun på en maskine af gange den må kører og det gælder selvfølgelig både retail og OEM.

Jeg ringede til MS for 1 uge siden for at få bekræftet det da der har været meget snak om man ville ændre det med vista, men det er som jeg har skrevet.

Evt kan du læse lidt mere om det her.

http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4 835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc

\René

Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2007 kl. 21:25

Oprindeligt skrevet af Byteman Byteman skrev:

Hej,

Du kan læse mere om hvad Microsofts ligger af betydning i en OEM version her:
http://www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

Med andre ord mener Microsoft ikke man må flytte en OEM version fra en PC til en anden (hvis man vil opgradere). Det har jeg dog hørt en del jurister og forbruger organisationer som siger er ulovligt her i Danmark.

Nope, det er ikke ulovligt. Årsagen skriver du selv herunder.
Der er intet der forhindre opgradering af hardwaren. Derimod kan der blive nogle softwaremæssige problemer med opgradering. Som anden også nævner, så er det ikke sikkert man kan få lov at opgradere en MCE2005 til en Vista, (hvilket efter min mening er ekstremt tåbligt af MS).

Oprindeligt skrevet af Byteman Byteman skrev:

Når man opgraderer sin PC spærrer de så Windows, men det skulle være nemt at reaktivere Windows igen ved at ringe til Microsoft - det foregår vist ved tast selv service.

Gen-aktivering kan foregår enten ved tast selv service (tager ca. 3 minutter afhængig af hvor hurtig man er på telefontasterne) eller man kan blive omstillet til en medarbejder, som så giver en en gen-aktiveringskode. (En fandens lang en)
Det siges, at man kun kan få et (u)vist antal genaktiveringer, men jeg har hørt fra andre, at MS ikke har eller vil praktisere dette.

Jeg har selv prøvet at genaktiver min MCE2005, da jeg i først omgang installerede den på min bærebar, blot for at finde ud af, at det var den sgu ikke lige velegnet til

Til top
primeradk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2007 kl. 23:31

Det er også rigtigt at man skal ringe til MS, men deres holdning er at hvis du køber et OEM produkt så hører det til det MB som sidder i den maskine du installere det på. Jo du kan ringe eller skrive og få det aktiveret flere gange ved geninstallation, men det skal stadig være samme maskine. Hvis det var sådan at man godt måtte skifte med at installere det fra en maskine til en anden, så synes jeg den manual og de 2 support clip der følger med i retail er godt betalt efter ultimate koster ca 4K og OEM ned til 1K.

Så hvis man vil have mulighed for at opgradere på længere sigt og holde sig til reglerne så er det retail.

Det er hvad jeg er blevet oplyst hos MS

\René

Redigeret af primeradk - 16-Januar-2007 kl. 23:32
Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 02:22

Som sagt, så er det deres beskrivelse af OEM. Men de praktisere det ikke.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 09:24
Tak for svarene!

Betyder det, at jeg i praksis ka flytte det rundt fra bundkort til bundkort... på trods af, at det ikke helt er efter reglerne?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 09:43

Efter reglerne nej. Men hvis du ringer ind til MS for at genaktivere, så er det min erfaring, at de gør det, trods det at deres regler siger, at de ikke gør.

Det er det bedste svar jeg kan give dig. Det er ikke andet end et par måneder siden jeg selv skiftede maskinen på et OEM produkt, og havde ingen problemer med at få en genaktiveringsnøgle fra MS.

Til top
The_Unforgiven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Oktober-2004
Point: 450
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 09:51

Ja jeg har skiftet bundkort i 2 maskiner med OEM licenser , da de fes af ved lynnedslag , og der var ingen problemer at få aktiveret dem igen.

The_Unforgiven

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 13:31
Håber det også gælder for Vista :)

Kommer nok til at satse på den OEM version... man kan trods alt købe 3 OEM for en Retails pris...!
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 14:25

Oprindeligt skrevet af mikkelfa mikkelfa skrev:

Kommer nok til at satse på den OEM version... man kan trods alt købe 3 OEM for en Retails pris...!

Hvilket er det som er hele MS´s ide med OEM versioner. De skal være billige, så flere personer vælger dem. Derimod må de ikke koste support.

MS er skam ikke dumme, når det kommer til at gennemskue behovet og lade folk "selv" vælge deres OS

Til top
Byteman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-April-2006
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 19:30
Hvis du tænker Vista så ser det ud til at Microsoft har strammet endnu mere når det gælder retail udgaven - man må kun flytte det en gang.

http://www.computerworld.dk/art/36124

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu