recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på ipTV og streaming?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskel på ipTV og streaming?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forskel på ipTV og streaming?
    Sendt: 11-Juni-2025 kl. 07:48
Mange moderne DVB modtagere kan også vise ipTV. Her er det jeg bliver lidt forvirret, for hvad er ipTV? Er ipTV og streaming det samme? Hvis ikke, hvordan modtager man så ipTV i Danmark? Jeg har aldrig set en reklame for ipTV fra en dansk TV udbyder.

Flemming  
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4704
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 08:06
I min bog er IPTV lineær transmission af tv-kanaler, f.eks. Waoo. Altså hvor et lineært tv-signal sendes i rotation og set-top-bokse kan 'tappe' ind i ét og samme lineære signal. Det er den fjerde linære transmissionsform efter kabel-tv, antenne-tv og parabol-tv.

Streaming sker over det åbne internet og her sendes intet i rotation. I stedet åbnes der ét stream for hver bruger, der ser med, direkte til brugerens enhed. Det kan være streaming af både live- og arkivindhold, men det kræver en app på en streamingafspiller, f.eks. Smart TV eller boks.

Redigeret af Rasmus Larsen - 11-Juni-2025 kl. 08:12
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Mange moderne DVB modtagere kan også vise ipTV. Her er det jeg bliver lidt forvirret, for hvad er ipTV? Er ipTV og streaming det samme? Hvis ikke, hvordan modtager man så ipTV i Danmark? Jeg har aldrig set en reklame for ipTV fra en dansk TV udbyder.

Flemming  
Det hurtige Google svar:
På dansk, men nok ikke fra Danmark. Smile

EDIT: En mere

Redigeret af JørgenT - 11-Juni-2025 kl. 08:42
Mvh. JørgenT
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 09:04
Tak Jørgen. Jeg har nu selv fundet endnu flere, men priserne lyder alt for lave til at være lovlige.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 09:18
Det er ikke lovligt.

I Danmark har vi de velkendte tv-distributører såsom YouSee, Norlys, Waoo, Allente, Altibox og så de mange foreningers tv-signal. Hvis det ikke er en af dem, så gå ud fra, at det er noget snusk, hvor der ikke betales for rettigheder. Hvis der pludselig var kommet en masse billigere lovlige alternativer, så gå ud fra, at de ville blive omtalt på Recordere, Flatpanels mv.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det er ikke lovligt.

I Danmark har vi de velkendte tv-distributører såsom YouSee, Norlys, Waoo, Allente, Altibox og så de mange foreningers tv-signal. Hvis det ikke er en af dem, så gå ud fra, at det er noget snusk, hvor der ikke betales for rettigheder. Hvis der pludselig var kommet en masse billigere lovlige alternativer, så gå ud fra, at de ville blive omtalt på Recordere, Flatpanels mv.

Tak. Nøjagtigt det jeg antog, men har alle de ovennævnte danske TV udbydere også IPTV? Det er da ikke noget de reklamerer med.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 11:11
Waoo er IPTV, med mindre man vælger deres streaming-løsning.

Vi havde også engang IPTV fra TDC TV. De er jo røget ind under YouSee, så der må stadig være nogle kunder på IPTV, men jeg tror ikke, at de sælger det længere.

De andre har streaming.

Redigeret af Rasmus Larsen - 11-Juni-2025 kl. 11:20
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2013
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Vi havde også engang IPTV fra TDC TV. De er jo røget ind under YouSee, så der må stadig være nogle kunder på IPTV, men jeg tror ikke, at de sælger det længere.

Forudsætningen for at få Yousee-boksen på fiber er normalt adgang til ip multicast (man skal have Yousee som internetudbyder også). Multicast må være det, du kalder rigtig iptv. :)

Redigeret af bubbleboy - 11-Juni-2025 kl. 16:56
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4074
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 17:34
Iptv omtales som tv pakker der overføres via nettet. Som Waoo og den den slags.

Men hvis man skal fluekneppe der. Så er alt digitalt grundlæggende tv iptv, da det er et netværk signalerne overføres med. Om det er parabol, antenne, iptv. det er kun måden protokollerne fungerer på det gør forskellen
LG nanocel, Denon x1400h front Dali (opticon LCR og sur. zensor 1, C zensor vocal, FH alteco). Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, music assistent med heos, pladespiller argon med ortofon 2M blue
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 17:45
Jeg ville nok ikke sætte lighedstegn mellem digitalt tv og iptv. F.eks. leverer DVB-C digitalt tv, men ip er ikke indblandet i den del.

Redigeret af bubbleboy - 11-Juni-2025 kl. 17:46
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 21:12
DR.dk sendte faktisk DR kanalerne som IPTV indtil for få måneder siden, hvor signalet forsvandt.  Det var fuldt ud lovligt (men lidt af en sjældenhed).

Jeg tænker at de lukkede for det for at påtvinge ALLE at logge ind, så ALLE kan bande lidt mere over DR.

De mistede blandt andet mig som daglig seer fordi det var så nemt, at lige starte IPTV app'en på Windows og så se lidt TV.  Nu ser jeg så godt som aldrig DR.

Redigeret af archfrog - 11-Juni-2025 kl. 21:13
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 21:43
Man kan fortsat åbne DR direkte i f.eks. VLC (sådan foretrækker jeg at tilgå DR). De ændrede dog lidt i opsætningen for noget tid siden, så man skal lige opdatere sit link. :-)

Redigeret af bubbleboy - 11-Juni-2025 kl. 21:46
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu