recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Master and Commander UHD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Master and Commander UHD

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Master and Commander UHD
    Sendt: 25-Juli-2025 kl. 08:16
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2025 kl. 18:19
Mikael Simpson
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2025 kl. 07:33
Mixet er låst til 7.1.4. Så wides, top middle eller generelt bare højttaler udover 7.1.4 vil være lydløse under hele filmen. Træls tendens:( 

Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2025 kl. 08:38
Hvis man da har så mange højttalere...
Tænk på alle de kabler Wink
Mikael Simpson
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2025 kl. 09:33
Der er masser af folk med 9.1.6 og større konfigurationer.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 5218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2025 kl. 09:54
Allerede da jeg fik Master and Commander på blu-ray for vel over 15 år siden, fik jeg en Atmos oplevelse i mit 5.1 setup. I scenerne under dæk kunne man tydeligt fornemme aktivitet og knagen i træværket oven på dækket. Ret fantastisk oplevelse når nu der ikke var lofthøjttalere. 

Den oplevelse og fornemmelse af træskib må blive meget mere tydelig med Atmos
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2025 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er masser af folk med 9.1.6 og større konfigurationer.

Måske i USA, næppe i Danmark Wink
Men hvad ved jeg?
5.1.4 i min gamle lejlighed var rigeligt

Redigeret af jake51 - 05-August-2025 kl. 12:54
Mikael Simpson
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2025 kl. 14:14
Ser folk i USA da ikke Master & Commander? :) Derudover, så har de fleste af mine bio-venner i Danmark 9.1.6 eller mere (og har selv). 

Men det er vel heller ikke relevant for budskabet om, at Atmos-mixet på filmen er begrænset ift. hvad formatet tilbyder. Og det synes jeg er ærgerligt. 
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2025 kl. 16:28
Så kender du de helt rigtige Smile
Jeg kender NUL med projektor og mere end 5.1
Mikael Simpson
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1706
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2025 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Mixet er låst til 7.1.4. Så wides, top middle eller generelt bare højttaler udover 7.1.4 vil være lydløse under hele filmen. Træls tendens:( 

Var meningen med atmos ikke netop at man (næsten) frit skulle kunne vælge antal højttalere? Så hvordan kan det være låst ned til 7.1.4. 

Har altid troet at begrænsningen lå i afspille processoren og antal fysisk tilsluttede højttalere og ikke i soundtracket, som mig bekendt slet ikke har separate tracks, som vi kender det fra "legacy" sorround formater.

Er jeg helt forkert på den?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2025 kl. 13:48
Jo, det burde være sådan som du beskriver det og det er også muligt at det kan laves sådan i "Consumer Atmos". Udover et bed-layer på 7.1.2 som fungerer som faste kanaler, så understøtter det også objekter der har en koordinat og så finder Atmos renderen ud af hvordan den skal placeres ud fra den højttaleropsætning du har. Disse objekter kan skalere til større højttalerkonfigurationer.

Men en mixer kan også vælge at placere et objekt direkte i en fast højttaler og mixe lyden på den "gammeldags" måde hvor de bare bruger det som en kanal. Og så kan objekterne netop _ikke_ skalere.

Jeg kender ikke detaljerne ift. hvordan nogle mixere vælger at gøre det på den måde, men ud fra hvad jeg har læst er det noget omkring forudsigelighed under mix-processen.

Redigeret af Jonas_h - 06-August-2025 kl. 13:49
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2025 kl. 08:01
Lidt OT
Jeg er helt med på at man får det bedste resultat med Atmos-højttalere under loftet
Men hvis man nu ikke orker det...
Jeg har et loft med troldtekt
Så er det en meget dårlig ide med upward-firing højttalere?
Der må da komme en eller anden form for effekt, lyden forsvinder ikke bare magisk?
Mikael Simpson
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu