|
|
Optoma 14000timer |
Besvar
|
| Forfatter | |
Jonas Bojer
Guld medlem
Oprettet: 10-April-2008 Sted: Århus C Status: Offline Point: 811 |
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: Optoma 14000timerSendt: 5 timer 37 minutter siden kl. 12:21 |
|
Så er det tid til at opgradere min 4-5 år gamle Optoma UHZ65 der har kørt upåklageligt i 14.000timer og stadig er god nok.
Når jeg mener opgradering skal det være på følgende parameter. 1) 4000+ lumen (Skal have større billede en de 100tommer jeg har i dag) 2) 4k chip, (vil gerne have endnu skarpere billede) 3) Dolbyvision (har lige opgraderet min afspiller til en med Dolbyvision) Dette kan jeg jo let finde på nettet men hvor kan man se disse i aktion og helst hjemme ved en nørd da butikkerne ikke altid har den nødvendige viden og deres setup lige er tilfældigt er sat op. Det kan også være brugt. Smid gerne privat besked. Hilsen Jonas Bojer
Redigeret af Jonas Bojer - 5 timer 36 minutter siden kl. 12:22 |
|
![]() |
|
Rasmus Larsen
Guld medlem
FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4860 |
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 5 timer 26 minutter siden kl. 12:32 |
|
Du skal være forberedt på, at selvom en projektor skilter med Dolby Vision, så kan den ikke fremvise noget der ligner HDR. Det kræver langt højere dynamik end lysprojektion+lærred kan levere. Jeg nævner det, da du lige så godt kan spare det klistermærke på kassen væk.
Biografprojektorer kan heller ikke fremvise HDR.
|
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
Jonas Bojer
Guld medlem
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 5 timer 2 minutter siden kl. 12:56 |
OKI det viste jeg ikke, leger med et TCL98 TV tommer på kontoret og her er der fin forskel på HDR og Dolby vision.......... Hilsen Jonas Bojer
|
|
![]() |
|
Rasmus Larsen
Guld medlem
FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4860 |
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 4 timer 42 minutter siden kl. 13:16 |
|
TV-skærme har generelt mange faktorer højere kontrastforhold end projektorer. Din UHZ65 har f.eks. ANSI-kontrast på omkring 150:1 under rimelig ideelle rumforhold.
TV-skærme med den absolut laveste ANSI-kontrast ligger på omkring 1000:1 (IPS LCD paneler uden LED-zonestyring). Det er derfor billedet ofte ser så udvasket og mælket ud på projektorer.
Til god HDR-fremvisning kræves efter min opfattelse minimum 100,000:1 ANSI-kontrast. Det kan f.eks. levere 0,01 nits og 1000 nits højlys. Desværre påklistres HDR-mærkatet efterhånden på nærmest alt. HDR er nemt at supportere i software, men meget vanskeligt at levere i fremvisningshardware. |
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12525 |
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 4 timer 16 minutter siden kl. 13:42 |
|
Hvis du vil vise HDR på en projektor skal du have en ekstern video processor der kan lave et SDR-signal ud af HDR'en fra streamen eller UHD Blu-ray'en. Brugt kan man nok få en Lumagen Radiance Pro til en 25k, eller noget i den retning.
Accepterer man ikke dét, så kan man lige så godt droppe HDR på projektor. Det betyder ingen UHD Blu-ray, og flere streaming-tjenester leverer kun 1080p hvis ikke der er HDR på materialet. F.eks. Disney+ og HBO Max. |
|
|
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon |
|
![]() |
|
Jonas Bojer
Guld medlem
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 3 timer 59 minutter siden kl. 13:59 |
JA man skal kunne lave tonemapping så har kigget på scalere og kunne godt finde på at købe scaler nu til min nuværende projectore så jeg kan lære den scaler at kende. MEN jeg blev sku forvirret over alle de youtube videoer over hvilken man kan "nøjes" med. Køre 80%af tiden AppleTV til tv og serier og når der skal ses film er det min Strato v der benyttes. Hvilken Lumagen vil du anbefale? Hilsen Jonas Bojer
|
|
![]() |
|
Naiera
Platin medlem
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 3 timer 40 minutter siden kl. 14:18 |
|
Alle Lumagen Radiance Pro kan grundlæggende set det samme; spørgsmålet er bare hvor mange ind og udgange den har. 5000-serien har nogle forbedringer på lydsiden, så vidt jeg husker, men gør præcis det samme ved HDR som 4000'erne. De kører samme firmware.
|
|
|
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
|
![]() |
|
Naiera
Platin medlem
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 3 timer 29 minutter siden kl. 14:29 |
|
Jeg kan se at du bor i Aarhus C, så der er jo ikke langt til en nørd der har det der står i min signatur
|
|
|
|
![]() |
|
Jonas Bojer
Guld medlem
Funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 2 timer 56 minutter siden kl. 15:02 |
Lyden har jeg styr på få nørden til at skrive en PB :O) Hilsen Jonas Bojer
|
|
![]() |
|
Besvar
|
|
| Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |