|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
![]() Sendt: 19-Januar-2007 kl. 19:39 |
Hej Jeg har en HTPC med HDA X-Mystique 7.1 Gold lydkort. Redigeret af Hessi - 21-Januar-2007 kl. 20:05 |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Det eneste rigtige er: S/PDIF til forstærker som så foretager dekodningen af DTS eller Dolby Digital Hvorfor? Fordi alt hvad der foregår på lydkortet foregår digitalt indtil det skal flyttes ud til højtalerne, så må det nødvendigvis konverteres til højtalernes format: analogt. Men lydkortet sidder i et støjhelvede som påvirker de analoge signaler markant, så det lyder rigtigt dårligt. Derfor flyt signalet digitalt til forstærkeren og lad den konvertere til analogt, det er den bedst til S/PDIF kan være enten coax kabel med phono stik eller lysleder (fiber optic også kaldet toslink) Det kan være lidt vanskeligt at sætte det op på computeren. Det er vigtigt at man ikke falder i hullet: Den kan kun spille stereo. Du kan kun afteste DTS og DD 5.1 med materiale der har et af de nævnte formater. Så ind med Ringenes Herre DVDen når du skal teste, den er lang og har begge formater |
|
![]() |
|
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
![]() |
Først skal jeg sige at link til lydkortet virker nu. Men hvad er det der kun kan spille stereo? Hvis jeg lader lydkortet dekode signalet og sende det til forstærker gennem coaxial bliver det så analogt? og vil forstærkeren også dekode det så der bliver en dobbelt-dekodning? |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Citat: "Men hvad er det der kun kan spille stereo" Mange siger at det ikke virker når man tester 5.1 højtalerne. Der kommer kun lyd i de forreste højtalerere. Det er fordi det kun virker med alle 6 (eller 7) højtalere når man afspiller materiale i Dolby Digital, DTS eller WMV HD (alt efter hvad din souround forstærker kan) Du kan IKKE lade lydkortet dekode og så sende til forstærkeren via digital. Du må vælge om PCen eller forstærkeren skal dekode og der er det næsten altid bedst at lade forstærkeren gøre det, idet signalet så er båret digitalt så langt det nu kan gøres. Der hvor det måske er relevant at lade PCen gøre arbejdet er når forstærkeren ikke kan finde ud af at dekode, f.eks. ved HD WMV filer. Der er ikke så mange forstærkere der kan det endnu. Så må man bruge PCen til at dekode og forbinde de seks kanaler analogt til forstærkeren. Oftest med 3 kabler hvor der er 6 Phono og 3 mini jack stik. Bagdelen ved dette arrangement er at analoge forbindelser er modtagelige for støj, og det kan især høres i stille passager i en film (brum) |
|
![]() |
|
mikkelb ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
![]() |
Jeg tror et væsentligt input i den her diskussion er hvad Dolby Digital Live egentlig er. Det er nemlig ikke en decoder, men en encoder der kan forvandle et 5.1-signal uden Dolby-signatur til et signal med Dolby-signatur så det kan afkodes af din forstærker Så du burde sætte det op så dine almindelige dvd'er kører uden om digital live, og bliver afkodet af forstærkeren, og hvis du så vil afspille noget, og du mangler surround-lyd kan du slå det til, og få lydkortet til at tilpasse signalet til din forstærker. |
|
![]() |
|
![]() |
#mikkelb Citat: "men de HD Wmv-filer mcenterfreak nævner vil dit lydkort sandsynligvis også kunne klare for din forstærker, uden at du behøver at forbinde analogt" Er det noget du ved eller noget du gætter på? På de to lydkort jeg har prøvet kommer der intet igennem på S/PDIF når jeg afspiller HD WMV. DD 5.1 og DTS kører fint igennem. Mener du at lydkortet kan konvertere lyden fra HD WMV til DD 5.1 Det ville være rart så kunne jeg slippe for den den analoge kabling. |
|
![]() |
|
![]() |
Okay, sådan som jeg har forstået det, så encoder den Dolby® Digital Live og kan udgive DTS-ES, DD-EX (6.1/7.1) playback, inclusiv Dolby® Digital 5.1 og DTS 5.1 playback, hvis man har en software decoder. Alt dette via de analoge udgange, men hvis det bliver sparket ud via coaxial digitalt så bliver det hverken encoded eller decoded... er det rigtigt eller forkert? Hvis det er rigtigt forstået, så smider den jo bare eksempelvis et råt DTS signal digitalt til forstærkeren som decoder det. (Tror jeg nok! Så kom jeg til at tænke på om man kunne slå software decoding fra i f.eks. Power DVD så PC'en udgiver et råt digitalt signal så forstærkeren decoder det? Redigeret af Hessi - 22-Januar-2007 kl. 20:30 |
|
![]() |
|
mikkelb ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
![]() |
>hvis det bliver sparket ud via coaxial digitalt så bliver det hverken encoded eller decoded... er det rigtigt eller forkert? Idéen med dit lydkort er at du kan "sparke" alt ud digitalt encoded som Dolby Digital, så din forstærker kan læse det, så dit udsagn er forkert i første omgang. Men læg mærke til hvordan de lægger vægt på gamle filmklassikere, spil og stereokilder, for det er kun en feature der er interessant ved de ting der ikke i forvejen er i Dolby, og der har du til gengæld ret når du siger Hvis det er rigtigt forstået, så smider den jo bare eksempelvis et råt DTS signal digitalt til forstærkeren som decoder det. (Tror jeg nok! Kort sagt. Du behøver kun ét digitalt kabel fra htpc til forstærker og i +90% af tiden behøver du ikke at have Dolby Live slået til, for dine film har allerede dolbyencoded lyd. Til MCenterfreak Indrømmet, det er et gæt, for jeg kender ikke til de problemer du har med det lydformat, men i princippet gælder den regel, at hvis du kan høre det gennem de analoge udgange, så kan det her lydkort konvertere det til et digitalt dolbykompatibelt signal. Og ifølge denne anmeldelse skulle den oven i købet gøre det uden hørbart kvalitetstab: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=4631 Puh, det blev vist et langt svar, men det er noget jeg har været ret optaget af dengang jeg havde et nforce2-bundkort med samme feature. |
|
![]() |
|
![]() |
mikkelb - Tak for det lange, fyldige og meget gode svar. Så har jeg kun et spørgsmål tilbage... kan lydkortet så selv finde ud af om det er encoded i forvejen og lade være med at encode det igen eller skal man slå dolby encoding fra? Jeg kan ikke selv finde ud af det... Redigeret af Hessi - 22-Januar-2007 kl. 21:17 |
|
![]() |
|
![]() |
Det ved jeg ikke. Men som sagt er det nok temmelig sjældent at du vil have brug for din Dolby Live feature, så jeg ville nok slå den fra, og så slå den til i de tilfælde hvor der tydeligt ikke kommer et surroundsignal til forstærkeren. Du kan også lave en lyttetest på dts og dolbyencodede film med Live slået til og fra. Hvis der ikke er kvalitetsforskel i dine ører kan du jo lige så godt have det slået til. |
|
![]() |
|
![]() |
mikkelb - ok, tror egentlig bare jeg slår det fra for forstærkeren har også en encoder, og den gør det nok bedre end lydkortet.... eller hvad? |
|
![]() |
|
![]() |
#Mikkelb Jeg er desværre ikke helt overbevist Som jeg tyder det kan man opscalere et analogt stereo signal til 5.1, men det er jo ikke det man vil med et HD WMV signal som er på højde med 5.1 Det jeg spørger om er: Kan kortet konvertere HD WMV lyd til enten DD 5.1 eller DTS som forstærkeren kan forstå, transporteret via S/PDIF enten på en Coax ledning eller en Toslink (lysleder/optisk eller hvad man nu kalder det) således at det fremstår som 5 separate kanaler (+ subwoofer), uden kvalitetstab? Det giver ingen mening at hente det digitale signal (HD WMV) konvertere det til analogt, for derefter at konvertere det det til digitalt!
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |