recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI eller ej ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI eller ej ?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fuldfart Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI eller ej ?
    Sendt: 12-Februar-2007 kl. 12:41

Jeg skal i gang med at lave mig et medie center og i den forbindelse er der jo en del valg jeg skal tage....

Spørgsmålet er specielt om jeg skal vælge et grafikkort med eller uden HDMI ? (som mit Samsung LCD understøtter)
Får jeg noget ud af HDMI som jeg ikke kunne få ud af VGA og et lydkabel ? Jeg er med på HDMI er digital med lyd osv. men vil resultatet ikke være lige så godt med et vga kabel og et lydkabel ? 

Jeg har tænkt mig følgende bestykning:
------------------------------------------------------------ ---

Enhed Type
Kabinet HFX Media PC Case Black/Silver 
bundkort MSI G965MDH-FI
psu NorthQ 4300GP-FL
cpu Core 2 Duo E6300 1.86 GHz
ram G.Skill 2 x 1 GB
grafikkort Sapphire RADEON X1600 XT Ultimate
tv kort Saber 2020
lydkort AudioTrak Prodigy 192 (5.1)
harddisk Samsung 2 stk. 500 GB
Tastetur Microsoft Remote Keyboard For Microsoft Windows XP Media Center Edition (Dansk) (Infrarød) 
Operativ system Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005 (Dansk) (evt. Vista)
DVD brænder LG GSA H42L Super-Multi

------------------------------------------------------------ ------------

Jeg kan se i forum at 2 Gb ram måske er lidt i overkanten til dette formål, og jeg forventer at smide en blueray/HD dvd brænder når de kommer ned i pris på et tidspunkt...... 

Maskinen skal primært bruges som medie center og altså ikke til spil, men det er et krav at den er 100% passivt kølet.....

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 13:04
VGA er analogt, mens HDMI/DVI er digitalt. Så du bør vælge et grafikkort med enten HDMI eller DVI, da dette giver det bedste billede på din skærm. Hvis du ikke har DVI stik på din skærm, så kan man få et DVI -> HDMI kabel. DVI er kun billede og lyd skal derfor trækkes separat.
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 14:35

Hvis du køber et grafik kort med HDMI ud, så får du både billede og lyd i samme kabel. Det handler om at man internt i din PC, på kortet forbinder et lille medfølgende kabel.

Men et grafikkort med DVI udgang leverer den samme kvalitet ved hjælp af det kabel Sandal skriver om, altså et DVI/HDMI. Du skal så blot også trække et lydkabel fra dit lydkort til dit TV. Og det er en billigere løsning, da du jo allerede har DVI fra dit grafikkort. 

Men det ville så være en bedre ide på lydsiden at bruge for eksempel SPDIF kabel til en forstærker naturligvis, hvis du har det.  

Hvordan er kvaliteten af en sådan forbindelse (DVI/HDMI)? Ja, det er godt, rigtig godt faktisk. Havde selv et s-video kabel af god kvalitet, men har nu skiftet til DVI/HDMI og det er noget ganske andet. Så det vil du ikke fortyde. Køb et godt kabel, det betaler sig. De er ikke helt billige, men det er godt.

Men et VGA kabel kan også levere et godt billede, nogle syntes at have større succes med det, hvis man altså har VGA ind. Det har jeg også, men har ikke prøvet VGA.

Ken_T

Redigeret af Ken_T - 12-Februar-2007 kl. 15:17
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Hvis du køber et grafik kort med HDMI ud, så får du både billede og lyd i samme kabel. Det handler om at man internt i din PC, på kortet forbinder et lille medfølgende kabel. 

Mig bekendt er det ikke alle gfx kort med HDMI som har denne mulighed, endnu.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Hvordan er kvaliteten af en sådan forbindelse (DVI/HDMI)? Ja, det er godt, rigtig godt faktisk. Havde selv et s-video kabel af god kvalitet, men har nu skiftet til DVI/HDMI og det er noget ganske andet. Så det vil du ikke fortyde. Køb et godt kabel, det betaler sig. De er ikke helt billige, men det er godt.

Du kan på ingen som helst måde samligne s-video <> DVI og VGA <> DVI. VGA overgår langt s-video, ene og alene at VGA giver mulighed for native opløsning (dvs. skærmens faktiske opløsning). Det gør s-video ikke. Det er fysisk umuligt! 

Det som han spørger om er, hvorvidt HDMI/DVI er så meget bedre end VGA, udover at det ene er digital og det andet analogt, for det ved han alt om, (sandsynligvis fra PC skærme). Han har bare ingen erfaring med VGA kontra DVI på et medie center.

Jeg kunne også godt selv tænke mig svar på dette. Jeg bruger VGA til min Samsung skærm og synes det står rigtig godt. Så spørgsmålet er om HDMI ville være bedre.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 15:40
Sidst jeg kiggede på kort med HDMI var der 2 kort der var ens opbygget med et internt lydkabel, men det kan jo være kommet flere siden - (ca. 2 måneder).

Jeg tror ikke jeg ville sammenligne s-video med med HDMI, blot vise hvad et skift  betød for mig. Min begejstring altså. Men det skulle jeg nok have skrevet anderledes.

Jeg har læst meget om VGA contra HDMI fra PC til TV. Og det ser ud til det er lige godt, men at nogle har problemer med HDMI. Så jeg var mest tilbøjelig til at købe VGA, men fik så alligevel fat i det andet kabel (DVI/HDMI) og det virker da fortrindelig hos mig. Men jeg ville måske have fået det samme ud af VGA og et konverterstik og DVI.

Til top
mikto Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-November-2006
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 16:28
Hej fuldfart!

Hvad vil hele herligheden koste? (jeg overvejer også at bygge et MC, og ønsker det også 100% passivt kølet)
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 16:40

Hvorfor er det lige at i ønsker 100% passiv køling?

Det er i dag muligt at få kølere der ikke støjere mere end 15-20 dBA, hvilket ikke er til at høre (selv ikke hvis i ser film uden lyd), så for mig er den ultimative løsning en kombination af passiv og aktiv køling.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 17:00

Ja, jeg piver heller ikke over mine 4 blæsere, hvoraf den ene er standard intel cpu blæser på en P4 3.4ghz cpu

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 17:16

Sandal at gå efter passiv køling er det ultimative. Kan det ikke lade sig gøre, er det næstbedste støjsvage blæsere.

Jo flere støjkilder du kan fjerne jo bedre.

Selv har jeg en kombo af passiv og aktiv. Enten 12dB blæsere eller andre sat til 7v. Dejlig lydsvag kombo.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 21:02

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Sandal at gå efter passiv køling er det ultimative.

Det er da på ingen måde det ultimative, hvis man må gå på kompromi med ydelsen. Det handler om den gyldne middelvej.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 21:18

Sandal så vidt jeg ved så behøver man ikke gå på kompromis. Fx. har jeg ikke gået på kompromis med min løsning hvor der er passiv køling.

I min verden handler det stadig om at udrydde enhver støjkilde og hvor man ikke kan, må man gøre det bedst muligt med aktiv køling.

Måske vi mener det samme i sidste ende? Min pointe er ihvertfald at passiv er første prioritet, efterfulgt af aktiv køling hvis nødvendigt.

PS: Tak for link til sexede Wiki ;)

Til top
cloudy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-April-2006
Point: 359
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2007 kl. 22:22
Blæsere har det med at blive mere støjende med tiden, idet de suger støv. Hvis der ryges, hjælper den klistrene tjære i med at sætte ting fast i blæser systemet. Helt klart undgå, hvis muligt.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu