Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
jrasmu
Bruger
Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
|
Emne: Opløsning Sendt: 22-Februar-2007 kl. 00:24 |
Hej
Jeg har lige et par udfordringen jeg gerne ville om nogle kunne hjælpe mig med.
Jeg har lige købt min LCD - et samsung LE32R71B
Jeg har det tilsluttet min HTPC som er under opbygning.
LCD'en er tilsluttet mit grafikkort med VGA-udgangen til LCD PC indgang. Billedet er sådan set ok, men det undrer mig bare at når jeg sætter opløsningen på skærm 2 ( lcd ) til 1360x768 er billedet på LCD'en for højt og ikke bredt nok... I manualen står der jo at det er den opløsning der skal bruges. Jeg kører så med en opløsning der hedder 1152x864 hvilket giver et pænt billede, men som heller ikke passer helt i størrelse ( får skåret en del af på alle sider)
Jeg har LCD'en som en udvidelse af skrivebordet og min PC skærm er tilsluttet DVI udgangen og kører 1280x1024 hvilket er det højeste jeg kan stille grafikkortet til ( radeon x600 pro med 256 Mb)
Jeg har / havde en forventning om at billedet ville blive skaleret perfekt hvis jeg kører med 1360x768... er det rigtigt??
Jeg har tænkt på om jeg evt. skal skifte mit grafikkort til et der kan klare højere opløsninger ?? Er det løsningen??
Evt. et grafikkort med 2 stk DVI ( ASUS med geforce 7600GT med 256 GDDR3 ram)
Håber på lidt hjælp??
På forhånd tak..
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 22-Februar-2007 kl. 08:06 |
Du behøver ikke skifte graffikkort for det har intet med dit grafikkort at gøre - det kan sagtens køre højere opløsninger. Når du ikke kan vælge højere, er det fordi din PC skærm ikke kan klare højere opløsninger, hvilket den fortæller grafikkort og styresystem.
Mht til Samsungen og tilslutning via VGA - så skal den kunne klare 1360x768 med 1:1 pixelmapping som er det bedste. Det er korrekt at billedet dermed bliver skaleret rigtigt, så det er denne opløsning du bør vælge. Vælg opdateringshastighed 60hz.
Hvis billedet ikke passer i denne opløsning er der måske justeringsmuligheder på selve skærmen. I bredden vil der blive skåret 3 pixels væk på hver side da skærmen er 1366pixels og pc-opløsningen kun kan sættes til 1360. Højden bør passe, men prøv om der er en indstilling eller justeringsmulighed på selve skærmen så du kan få højden til at passe også.
Et grafikkort med 2 DVI udgange behøver du heller ikke købe, da din skærm ikke understøtter den optimale 1360x768 opløsning over DVI/HDMI indgangen. Kun over VGA/PC indgangen.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
jrasmu
Bruger
|
Sendt: 22-Februar-2007 kl. 10:13 |
spawn skrev:
Mht til Samsungen og tilslutning via VGA - så skal den kunne klare 1360x768 med 1:1 pixelmapping som er det bedste. Det er korrekt at billedet dermed bliver skaleret rigtigt, så det er denne opløsning du bør vælge. Vælg opdateringshastighed 60hz.
|
Hej
Tak for hjælpen.
Jeg har leget lidt med det. Jeg kan godt få et billede på LCD'en i 1360x768 ved at sætte den til primær skærm ( perfekt ) og så udvide skrivebordet til PC skærmen. Ville egentlig gerne at det kunne være omvendt da jeg jo vil køre MCE på LCD skærmen og så stadig bruge PC'en til at spille, surfe..mm. og med LCD'en som primær har jeg jo startmenuen på den. Der skal jeg jo egentlig ikke bruge den.
Men det undrer mig at den skal være primær skærm for at billedet er skaleret rigtigt?
Jeg kan heller ikke lave PC skærmen til en klon nu hvor den LCD'en er primær i 1360x768.. men det må jo være fordi min PC ikke understøtter 1360x768 eller?
|
 |
spawn
Guld medlem
|
Sendt: 22-Februar-2007 kl. 10:53 |
jrasmu skrev:
Hej
Tak for hjælpen.
Jeg har leget lidt med det. Jeg kan godt få et billede på LCD'en i 1360x768 ved at sætte den til primær skærm ( perfekt ) og så udvide skrivebordet til PC skærmen. Ville egentlig gerne at det kunne være omvendt da jeg jo vil køre MCE på LCD skærmen og så stadig bruge PC'en til at spille, surfe..mm. og med LCD'en som primær har jeg jo startmenuen på den. Der skal jeg jo egentlig ikke bruge den.
Men det undrer mig at den skal være primær skærm for at billedet er skaleret rigtigt?
|
Også mig - det har jeg ikke lige nogen forklaring på 
jrasmu skrev:
Jeg kan heller ikke lave PC skærmen til en klon nu hvor den LCD'en er primær i 1360x768.. men det må jo være fordi min PC ikke understøtter 1360x768 eller?
|
nemlig
|
|
 |
jrasmu
Bruger
|
Sendt: 22-Februar-2007 kl. 11:32 |
Ok
måske jeg så skulle investere i en PC skærm der kunne køre 1360x768 opløsning.
Det må da løse problemet 
Og uanset hvad, så ville et bedre grafikkort nok ikke skade... om et andet så i Call of duty
|
 |
spawn
Guld medlem
|
Sendt: 22-Februar-2007 kl. 11:44 |
Det kan du ikke få - 1360x768 er ikke en normal PC opløsning.
Men et andet grafikkort gør da betemt ingen skade - og måske resultaterne er anderledes på dette.
|
|
 |
jrasmu
Bruger
|
Sendt: 22-Februar-2007 kl. 12:45 |
spawn skrev:
Det kan du ikke få - 1360x768 er ikke en normal PC opløsning.
Men et andet grafikkort gør da betemt ingen skade - og måske resultaterne er anderledes på dette.
|
Ok. Ja så hjælper det ikke... Men hvis man kunne køre højere end 1360x768 opløsning på PC'en og havde en widescreen, så kunne man måske tvinge et eller andet igennem..?
Ellers er det vel også til at leve med..
Tror nu at grafikkortet står til udskiftning næste gang.. 
Lige nu har jeg flg.
Intel 3,4 Ghz Pentium 4
2 Gb Ram
250 Gb Hdd SATA 150mb/s
Ati radeon x600 pro 256 Mb.
Windows Vista Ultimate
Onboard lydkort Realtek AC97
Jeg har pt. "kun" et Hauppauge Nova usb stick som tuner, men skal flytte inden for nærmeste fremtid og et sted hen hvor der er TDC kabel, hvorefter jeg vil prøve med FloppyDTV og selector kort løsning.
Lige nu synes jeg det er grafikkortet og lyden der er det svageste led.
Og lyden skulle gerne blive bedre med et Logitech z-5500 Surround når pengene og boligen er på plads...
Så det må være grafikken der står til update. :-)
|
 |
primeradk
Super bruger
Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
|
Sendt: 22-Februar-2007 kl. 16:46 |
Hvis jeg forstår dig rigtigt. Så kan du godt glemme det. Du kan ikke køre 2 forskellige opløsninger ud på samme grafikkort. dvs hvis du vælger 1360 x 768 på dit tv så skal du kører samme opløsning på din computer skærm hvis du vil have klon. Ellers skal du kører forlænget skrivebord, så kan det vist godt lade sig gøre, men så får du ikke startmenu osv på den anden
\René
|
Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.
|
 |
jrasmu
Bruger
|
Sendt: 22-Februar-2007 kl. 18:35 |
primeradk skrev:
Hvis jeg forstår dig rigtigt. Så kan du godt glemme det. Du kan ikke køre 2 forskellige opløsninger ud på samme grafikkort. dvs hvis du vælger 1360 x 768 på dit tv så skal du kører samme opløsning på din computer skærm hvis du vil have klon. Ellers skal du kører forlænget skrivebord, så kan det vist godt lade sig gøre, men så får du ikke startmenu osv på den anden
\René
|
Hej
Nej det har du helt ret i, men jeg ville også køre det som en udvidelse af skrivebordet, men dog med LCD'en som sekundær skærm.Derved ville jeg jo nok få startmenuen over på PC'en igen
|
 |
nuller
Ny bruger
Oprettet: 23-Februar-2007
Point: 6
|
Sendt: 23-Februar-2007 kl. 09:44 |
Hej, hvis jeg lige må blande mig lidt, jeg har præcist de samme problemer, min flimmer er dog en Samsung LE32s71B, jeg har lige købt et Radeon x1300 grafikkort fordi jeg troede at det ville hjælpe, men jeg kan stadig ikke få mit billede til at passe i højden selvom jeg kører 1360*768 jeg kører mit signal via Dvi -VGA. Før kørte jeg det via S-VHS udgangen og der passede mit billede perfekt, men det var til gængæld i super dårlig kvalitet. Hvordan slukker man de pixels som i snakker om? jeg kan godt flytte mit billede op og ned osv. via tv menuen men ikke nok.
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 23-Februar-2007 kl. 10:41 |
primeradk skrev:
\René
|
Det er korrekt det sidste du skriver. Men jeg mener en herindefra berettede, at han kørte 2 forskellige opløsninger i klon-mode eller også misforstod jeg det han skrev.
Jeg kører ihvertfald dualview på mit kort og 2 forskellige opløsninger.
|
 |
jrasmu
Bruger
|
Sendt: 23-Februar-2007 kl. 10:53 |
nuller skrev:
Hej, hvis jeg lige må blande mig lidt, jeg har præcist de samme problemer, min flimmer er dog en Samsung LE32s71B, jeg har lige købt et Radeon x1300 grafikkort fordi jeg troede at det ville hjælpe, men jeg kan stadig ikke få mit billede til at passe i højden selvom jeg kører 1360*768 jeg kører mit signal via Dvi -VGA. Før kørte jeg det via S-VHS udgangen og der passede mit billede perfekt, men det var til gængæld i super dårlig kvalitet. Hvordan slukker man de pixels som i snakker om? jeg kan godt flytte mit billede op og ned osv. via tv menuen men ikke nok.
|
Hej
Du er da mere end velkommen til at blande dig.
Jeg kan godt få billedet til at passe hvis jeg kører i opløsning 1360x768 med Samsung LCD som min primær skærm.
Så bliver PC skærmen den sekundære skærm. Jeg kan så ikke køre PC skærmen som en klon, men kun som udvidelse af skrivebordet. Grunden er at min PC skærm jo ikke understøtter 1360x768 og man skal køre sammen opløsning på begge skærme hvis det skal sættes op som klon.
Jeg brugte ATI kontrolcentret ( Software fra grafikkortet) til at ændre på indstillingerne. Der kan du også indstille billede størrelsen lidt bedre. På LCD'en kan man kun flytte billedet.
Det er ikke noget med at slukke for nogle pixels, men at billedet bliver beskåret på skærmen.
Håber det kan hjælpe dig lidt.
Jeg kører i øvrigt VGA-VGA til LCD skærmen og DVI-DVI til min PC skærm.
Jesper
|
 |