|
Åndsvage formatkrige !! |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | |
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
Emne: Åndsvage formatkrige !! Sendt: 26-Februar-2007 kl. 13:38 |
Overskriften er ikke min, men Hummelmoses, fra hans artikel. Jeg synes vi skal have et emne hvor vi kan diskutere intentionen med Hummelmoses artikel. Jeg synes måske nok at Hummelmoses vredesudbrud er lige i overkanten - så slemt er det vel heller ikke. Jeg kan godt være enig i, at det virker lidt irriterende at der tilsyneladende kommer to forskellige HD-disc / højkapacitets formater på markedet. DVD-mediet har den fordel, at der kun er det ene format (måske lige bortset fra skrivbare medier). Jeg selv hælder måske mest til Blu-ray alene pga. den større kapacitet. Førhen holdt jeg på HD-DVD, fordi det ligner DVD mest. Jeg synes at denne type flytbare medier til film, data m.m., skal fortsætte. Men man kunne jo evt. gå forbi HD-DVD og Blu-ray og udvikle en disc med flash-ram i stedet for?? Et lille handy medie på størrelse med MiniDisc? Med mindre selvfølgelig at optiske medier har nogle fordele som flash-ram ikke har. Men tilbage til "så slemt er det vel heller ikke". Der er gode chancer for at man vil kunne få multiformatafspillere til både Blu-ray, HD-DVD og forhåbentligt også DVD og CD. Så den side af sagen er ikke så slem. Det betyder blot at vi udskifter vores DVD-afspiller med en afspiller af ovennævnte type. Hummelmose nævner så hvorfor der ikke lanceres afspillere med HDD-optager. Sikkert fordi de ville være dyrere og dermed vanskeligere at sælge. Og jeg ville ikke købe en HDD-optager med mindre den også kan optage på et flytbart medie. Jeg kunne godt forestille mig at mit fremtidige setup består af DR-MH300, en HD-DVD/Blu-ray/DVD/CD-afspiller og en Blu-ray/HDD-optager. Jeg er ikke sikker på at jeg ville undvære en HD-DVD/Blu-ray/DVD/CD-afspiller, da en stand-alone afspiller giver nogle fordele - fordele som jeg savner idag, fordi jeg ikke har plads til min DVD-afspiller, selvom jeg gerne ville bruge den. Så snart jeg får plads (nyt møbel) bliver den sat til. Jeg støtter ikke hverken det ene eller det andet format - bortset fra at jeg hælder mest til Blu-ray. Og jeg støtter heller ikke en boykot klub, som Hummelmose lægger op til. Jeg synes i øvrigt at tonen i hans artikel kammer over indtil flere gange. Konklusionen fra min synsvinkel er altså: Jeg ønsker enten eet HD-disc format eller når det nu måske ikke kan være anderledes ned to formater, så en multiafspiller (ren afspiller) til HD-DVD/Blu-ray/DVD/CD, samt en BD+DVD+HDD-optager. |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
Stampe
Guld medlem Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 14:13 |
Jeg er nu helt enig med Hummelmose og bruger den eneste magt jeg som forbruger har: jeg stemmer med pengepungen. Og det betyder pt at industrien ikke får fået nogle skillinger fra mig før de har bestemt sig for et og kun et format.
Havde der været et HD-format havde jeg forlængst købt en afspiller for jeg elsker film og vil se dem i bedst mulig billed- og lydkvalitet. Forleden satte jeg mig for at finde ud af hvad jeg skulle vælge baseret på filmudvalget. Vel at mærke filmudvalget hhv. på HD-DVD og Blu-ray baseret på min nuværende dvd-samling, der består af ca 700 film og musikdvd'er. Hvis en film var ude på begge formater, talte den med begge steder. Det blev stort set uafjort - men ikke fordi filmene var ude på begge formater. Men måske ender det med at jeg gå via LG og deres multiformatafspiller. Når den kan afspille alle hd-dvd's features passer den mig. |
|
Stampe
Guld medlem Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 14:19 |
Her er der for fanboys et interessant link. Det er en sammenfatning af de mange mange (about 300 total reviews) sammenligninger der er lavet mellem hd-dvd og Blu-ray.
Konklusion: Video: ens (forskellen for lille til at være signifikant) Audio: blu-ray Extras: hd-dvd |
|
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 15:13 |
Dette støtter mig i at jeg hælder mest til Blu-ray, da den til film og data vil være bedst og jeg har ikke brug for "extras".
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
Ning
Guld medlem Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 16:56 |
Det der vil betyde mest for mig, vil være hvad BLOCKBUSTER vælger at have i "butikken", det bliver jo alt for dyrt at skulle ud at købe alle alle de film man gerne vil se i HD som man måske har i forvejen på DVD PS: er der for øvrigt nogen her der ved HVAD de vælger? Redigeret af Ning - 26-Februar-2007 kl. 17:02 |
|
Ning
|
|
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 17:22 |
For mig er der slet ingen tvivl. Blu-Ray kan indeholde mere data, altså både billede og lyd i høj kvalitet og når der er plads at give af, så giver dette også mulighed for endnu bedre kvalitet (i fremtiden), uden at vi behøver at skifte medie (selvom producenterne nok gør det alligevel). |
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
hummelmose
Administrator Skribent, udvikler Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: København, DK Status: Offline Point: 3978 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 18:07 |
Well. allerede nu har jeg opnået det jeg ville. Nemlig at skabe debat. Men som altid svinger det over i netop det jeg brokker mig over. Blu-ray eller HD-DVD sympatisører.
Men jeg kan forstå at tonen i min blog har stødt nogen, og jeg har derfor valgt 2 ting.
|
|
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
|
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 18:40 |
Jeg vælger så,at se det positive i en event. pris-konkurrence mellem de to? Både på film og afspillere.Jeg kan ikke lige gennemskue det m behov for optagefunktionen - hvis det alligevel bliver plastret til m hardware låse og mystiske "opløsnings- begrænsninger" ? MHT Blockbuster - og udlejning i det hele taget,spores der en vis pessimisme mht om det overhovedet bliver muligt i den form vi kender, da filmene/medierne skulle være ualmindelig skrøbelige ? !. |
|
hummelmose
Administrator Skribent, udvikler Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: København, DK Status: Offline Point: 3978 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 18:48 |
Jeg kunne da også godt tænke mig en kombination af begge. Blu-ray's kapacitet, og HD-DVD's bedre menu og feature faciliteter.
Men det valg er jo netop ikke mit. Og dét der gør mig rasende, er at alle taler om fordelene ved fri konkurrence, men det er jo slet ikke det vi er ude i. Husk lige på hvor meget vi alle råbte og skreg, da Disney sagde de ville komme med deres eget "DVD variation", der krævede aktivering efter et antal afspilninger. Jeg er absolut pro det fri markede, men inden for nogle standarder, der gør det let for en forbruger at vælge mellem de forskellige. Og når så filmselskaberne tager os som gisler oven i, så er bægeret for mit vedkommende fyldt. Det kan da ikke være i forbrugernes interesse. Forestil jer, at f.eks. TDC kabelTV lavede et specielt TV, der gjorde at man kun kunne se deres pakker (ikke fordi jeg tror de er innovative nok til det ), ville i så købe det ? nej vel. Der er åbne standarder for alting. Og det bør der klart være for noget så markedsdominerende som film. For min skyld kan de godt tage det bedste for begge verdener, og så blive enige. Bare de er enige. Tænk hvis vi sad og diskuterede kvaliteten af deres film i stedet for noget så banalt som den skive de er lagt på. Redigeret af hummelmose - 26-Februar-2007 kl. 19:04 |
|
|
|
MIDO
Bruger Oprettet: 27-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 128 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 19:23 |
Hej Hummelmose Tror såmen ikke at der er ret mange der er uenige i dine holdninger til det her format snask, men tror mere at du taber mange læsere ved at fare frem med bål og brand, jeg ved af erfaring at vil man have sine budskaber frem så går det lettest med en saglig debat/fremstilling, det er også hvad jeg ser når jeg læser dem der måske syntes at du er lige revolutionær nok, men stadig er enige med dig. |
|
Michael
|
|
hummelmose
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 19:34 |
Well. prøv og læs de første 20 indlæg i de første 20 tråde om Blu-ray og HD-DVD. Der har jeg skrevet det samme.
Mit indlæg var ment som en provokation, og jeg skal sandelig sige, at det har det været. Tror ikke nogen havde regnet med at Sony eller nogen af de andre havde sagt. WOW. "Der Hummelmose" i Danmark er sur. Vi tilsidesætter vores uenigheder, og lukker format krigen. Men det jeg ligesom ville se på, var om folk på recordere.dk havde en holdning til det. for det kommer så sjældent frem. Det er mere Blu-ray vs. HD-DVD, eller endnu værre Microsoft vs. Sony. Og det der så gør mig sur, er at det nu er Thorvald vs. hummelmose (tænkt eksempel), altså at vi som brugere falder ned på deres niveau. Jeg brugte min blog, til at raise et issue, og lad mig slå fast At min holdning, kun er min og ikke resten af recordere.dk's |
|
|
|
MIDO
Bruger Oprettet: 27-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 128 |
Sendt: 26-Februar-2007 kl. 19:41 |
Hej igen som jeg skrev er vi overhoved ikke ueninge, men at du skiller læserne i to dele,dem der siger Dammm han stryre hamhummelmose og dem der ikke læser dit indlæg til ende fordi de ikke kan skille det faktuelle ad fra dine noget bramfrie udtaleser, og du kan jo se at bare i denne tråd har du allerede måtte svare på din måde at skrive på og ikke indholdet flere gange. Jeg syntes da at det er synd at du vælger at stoppe dit skrive arbejde her på siden af den grund, jeg er 100 % sikker på at det ikke har været meningen i nogle af de kritiske indlæg du har fået i denne sag
|
|
Michael
|
|
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |