Elgiganten har som bekendt i denne uge et tilbud på Panasonic 42PV45 til 8.999,-. Jeg var i den lokale butik for at se på det - havde dog ikke indtryk af, at de var særlig interesseret i at sælge det....
Blev mødt af en sælger, der forklarede at det jo var en skrabet version af PV60 (det ved vi jo alle), og at det skrabede bestod i, at den computer i tv-et, der frembringer signalet på tv'et, var ringere end den i PV 60 (det var til gengæld nyt for mig). Og som de var hængt op i butikken, var der også en tydelig forsket på billedet fra det analoge antennesignal, de var koblet op på. Der var noget mere støj og "snavs" på PV45'eren. Min egen teori var dog, at PV45'eren rent faktisk var koblet på et ringere antennesignal end PV60'eren (ja, den hedder jo faktisk PV62 i Elgiganten, men pyt).
Min mistanke om sælgerens kompetencer blev lidt styrket af, at han mente at tv'et jo havde ringere opløsning end tilsvarende LCD-tv, med følgende dårligere billede til følge. Og til slut blev min mistanke om sælgerens manglende opdatering af sin viden yderligere bestyrket af, at han mente, at en korrekt se-afstand fra 42" var 5 meter (32" 4 meter og 28" 3 meter).
Jeg købte så tv'et med hjem (det lød jo under alle omstændigheder som et godt tilbud). Efter 2 dages kigning vil jeg sige: Alm. analoge udsendelser ser en smule uldne ud (jeg sidder ca. 2-2,5 meter væk). Men allerede med en ekstern digital tuner på, ser det straks væsentligt bedre ud - der er meget mere dybde og skarphed på. Med DVD-film føles det, som om tv'et er en meter dybt. Altså absolut godkendt...
Men: er der noget om snakken, at billedbehandlings-computeren er ringere en PV60, for så er der jo ligesom en grund til prisforskellen? Næsten alt andet er jo det samme, der er ikke engang sparet på antallet af stik bag på tv'et...
Hilsen Prepsi
PS: indtil videre ingen "snakes"
Redigeret af Prepsi - 02-Marts-2007 kl. 14:17