|
BackupHDDVD |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |||
como
Bruger Oprettet: 28-April-2006 Status: Offline Point: 163 |
Emne: BackupHDDVD Sendt: 29-December-2006 kl. 12:46 |
||
Hollywoods sidste værn mod filmpirater kan snart vise sig at være brudt. |
|||
Stampe
Guld medlem Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
Sendt: 29-December-2006 kl. 16:58 | ||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8633 |
Sendt: 29-December-2006 kl. 17:16 | ||
Det er ikke brudt, hvis man læser rundt omkring.
Først når filmene er brændt ned og afspillet på en anden HD DVD afspiller kan det bevises at være brudt, men mon ikke det sker inden længe. Redigeret af lunddal - 29-December-2006 kl. 17:20 |
|||
MichaelS
-- Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
Sendt: 29-December-2006 kl. 18:20 | ||
Det kan faktisk også have en ret interessant effekt! Det format der kan kopieres vil også blive mest udbredt! Det er set før i historien og det er absolut ikke urealistisk at det gentager sig. Men lad os nu lige se en ægte kopi før vi dømmer nogen. Det er stadig ganske svært at få lov at købe en HD DVD brænder (men der kommer en kort tid efter nytår). /MichaelS |
|||
mvh MichaelS
|
|||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 30-December-2006 kl. 17:46 | ||
Det er bestemt værd at understrege at dette ikke er deACCS, slet ikke (vi venter stadig på Jon...). Hvis historien holder, er der snarere tale om at AACS er omgået for et antal HD-DVD udgivelser. Der er angiveligt tale om at ophavsmanden har "fisket" video krypteringsnøglen (title key) fra memory (RAM) på PowerDVD afspilleren. Når man har denne nøgle er det en triviel sag at dekryptere videoindholdet, da algoritmen til dette er offentlig tilgængelig i AACS specs (som jeg har forstået doom9 tråden er det hvad BackupHDDVD programmet gør; men man skal altså selv finde nøglen somehow). De de-krypterede videofiler kan derefter afspilles fra harddisken uden videre eller brændes på en anden disc (eller postes på usenet, eller hvad man nu finder passende). Indholdet på HD-DVD er krypteret med en title key, som ligeledes ligger på skiven, naturligvis i krypteret form med en række player keys. På den måde er AACS og CSS identiske (selvfølgelig ikke samme krypteringsalgoritme). Afspilleren vil først dekryptere title key med sin hemmelige player key, og derefter dekryptere videoindholdet med den fremkomne title key. Det samme gælder CSS. AACS har, i modsætning til CSS, effektivt mulighed for at tilbagekalde player keys. Det kunne meget vel ske for den pågældende version af PowerDVD. Derefter stopper festen, og skaden er (i denne omgang) begrænset til de udgivelser, hvor man fik kendskab til title key. Et andet forbehold er at ingen vist har været i stand til at genskabe processen. Historien lyder plausibel, men det kunne sagtens være en spøg. Redigeret af JesperLund - 30-December-2006 kl. 17:48 |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 30-December-2006 kl. 18:30 | ||
Jeg tror ikke at fysiske brændte medier bliver den primære kilde til distribution af rippede HD-DVD og Blu-Ray film. Hvis du har en HTPC med de rette codecs og en tilpas hurtig internetforbindelse, kan filmene downloades direkte til HDD via f.eks. usenet (binære grupper). Det er slet ikke urealistisk. Lad os sige at du kan downloade med 1-2 MB/sec (f.eks. en 10-20 Mbit ADSL2 forbindelse). Hvis en film fylder 25Gb uden komprimering til lavere bitrate (de rå MPEG-2/VC-1/H.264 video filer, ala dekrypterede VOBs på DVD), vil det tage 4-7 timer at hente en film via usenet. Det kan du gøre mens du er på arbejde; så er aftenens HD underholdning klar når du kommer hjem. Denne distributionsform kræver blot at der er een person i verden, som er i stand til at strippe AACS krypteringen fra videofilerne. Det er slet ikke nødvendigt at vi alle sammen får adgang til programmer som DVD Shrink, DVD Decrypter, etc., eller at deACCS programkoden kan læses på amerikanske T-Shirts eller udskrifter fra retsbogen. Det er muligt at denne proces vil krævre specielt moddet hardware (for at få player eller title keys), men der vil utvivlsomt være scene groups som er villig til at gøre dette for at få æren ved at release det første rip af en HD-DVD eller Blu-Ray udgivelse. I dag ser du f.eks. scene groups, som har adgang til telecine udstyr, så de kan lave digitale kopier af 35mm filmruller, jf. denne wiki artikel Hollywood har skaffet sig mange fjender, så det skal nok komme. |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 30-December-2006 kl. 19:27 | ||
Hej Alle Og til de af jer som ikke allerede har læst den, så er her vores officielle nyhed - og kommentarer - til det emne
/Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
JesperLund
Sendt: 30-December-2006 kl. 22:10 | ||
Personligt synes jeg ikke at det er særligt overraskende, at AACS er omgået (jeg vil ikke sige "brudt" ud fra det beskrevne). Afsnit 1 i denne præsentation fra 2004, "DRM systems don't work" argumenterer ganske overbevisende for hvorfor systemer som CSS eller AACS ikke vil virke Dilemmaet for Hollywood er som følger: på den ene side er man nødt til at udlevere nøglen til HD-DVD køberne; ellers kan de ikke afspille indholdet, og det er ligesom grunden til at de køber. Ligeledes skal videofilerne dekrypteres før de sendes til video decoderen. På den anden side skal man holde denne nøgle skjult for ejeren af discen, og man skal sikre at brugeren aldrig kan få adgang til de de-krypterede materiale, som decoderen modtager. Er det overhovedet teknisk muligt? Tjaaaaah, selv i teorien kan jeg have mine tvivl, og på et eller andet tidspunkt vil der være en hardware eller software producent, som laver en fejl (PowerDVD, måske?). Det kunne også være noget hardware, som bliver fysisk moddet, så væsentlige sikkerhedsforanstaltninger kan omgåes. Startskuddet til deCSS var i øvrigt også en fejl i en softwareafspiller, ikke et brute-force angreb på krypteringen. Derefter faldt CSS sammen som et korthus, fordi der var andre grundlæggende svagheder i systemet. Det smarte ved AACS i forhold til CSS er, udover en mere effektiv kryptering (som dog er ligegyldig når man har nøglen), er at man effektivt kan tilbagekalde kompromitterede nøgler (player keys). Men afspillerens nøgle bruges kun til at dekryptere videofilernes nøgle (som er fælles for alle eksemplarer af en bestemt titel/film), så den smarte hacker vil nøjes med at offentliggøre title keys, ikke player keys. Og der skal bare være een person i verden, som stripper AACS fra discen; derefter kan indholdet spredes frit ad de sædvanlige kanaler. Infrastrukturen er på plads til denne distribution. Desværrre tror Hollywood stadig at mere DRM er vejen frem. Inden for de sidste par dage er der blevet offentliggjort en interessant analyse af DRM i Microsoft Vista Det er sikkert rigtigt, at der skal sådanne midler til for, eksempelvis, at forhindre folk i at fiske nøgler fra memory i PowerDVD og lignende software afspillere. Men jeg tvivler stadig på at det vil være tilstrækkeligt, og det vil med sikkerhed skabe en masse besvær for ikke mindst de mange "legale" brugere, som aldrig kunne drømme om at se en film, som de ikke har betalt for 2-3 gange. Redigeret af JesperLund - 14-Januar-2007 kl. 03:27 |
|||
|
|||
JesperLund
Sendt: 14-Januar-2007 kl. 03:26 | ||
Det var det så ikke, som Lars skriver her Hvis der er nogle recordere.dk forum læsere, som er interesseret i at vide mere om hvordan AACS virker (og dermed, indirekte, hvordan det kan hackes, hvis man ønsker det...) uden alt for megen teknik/crypto snak, kan jeg anbefale Ed Felten's blog "Freedom to Tinker" som p.t. fokuserer på dette emne Kort bio for Ed Felten |
|||
|
|||
JesperLund
Sendt: 14-Januar-2007 kl. 21:00 | ||
Nu er det også lykkedes en doom9 forum deltager at fiske nøgler (title keys) fra Power DVD 7.1 Muslix64 skrev at han benyttede Power DVD 6.5, men de første uafhængige gentagelser af metoden kom med Invervideo WinDVD. Cyberlink har ellers udtalt at det ikke var muligt... Dette er selvfølgelig ikke enden for AACS på HD-DVD, da skaden er begrænset til nogle få disce. Jeg kunne godt forestille mig, at alle HD-DVD og Blu-Ray software afspillere til WinXP bliver fjernet fra markedet, og at deres player keys bliver tilbagekaldt. Windows Vista giver noget bedre muligheder for at beskytte sig mod computerejere med lange fingre ned i HexEditoren... Redigeret af JesperLund - 14-Januar-2007 kl. 21:08 |
|||
|
|||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 14-Januar-2007 kl. 21:07 | ||
En ting jeg ikke har overblik over endnu: Det er muligt for filmselskaberne at tilbagekalde en nøgle - revoke key. Det betyder at alle nyere film ikke kan afspilles, men muligvis også at gamle film heller ikke kan fordi der er en mekanisme til at slette en nøgle uanset. Altså at nyere film også kan tilbagekalde en gammel nøgle, således at har man en gang haft en film med "revoke key" i drevet så er det for evigt slut. Men det er ikke så meget mit spørgsmål. Jeg er mere interesseret i, at når de finder "title keys" - altså nøglerne for de enkelte film - betyder der vel at de nøgler ikke tilbagekaldes. Hvis de tilbagekaldes, ville filmselskaberne jo skulle ombytte alle øvrigt udsendte film for at de fortsat kunne afspilles. Eller ? /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
JesperLund
Sendt: 14-Januar-2007 kl. 21:35 | ||
Jeg er ikke 100% sikker, men så vidt jeg har forstået det betyder tilbagekaldelse af en player key reelt at afspilleren holder op med at virke, når man afspiller en disc med "your player will self-destruct" ordren. Men det kommer vi nok snart til at se.... På det gamle DVD format undlod man blot at kryptere title keys med de kompromitterede player keys. Det skulle faktisk være sket en gang med Xing software afspilleren. Af andre grunde faldt CSS så sammen som et korthus, så der var ikke nogen ide i at tilbagekalde flere player keys (i forhold til AACS var key space også yderst begrænset).
Alle eksemplarer af samme film er (formentlig) krypteret med samme title key (af hensyn til produktionsomkostningerne). Denne title key bliver så krypteret med en række player keys. Principielt ligesom på DVD, bare lidt smartere (dels fordi AES krypteringen af videoindholdet næppe kan brute-force angribes qua nøglens længde; dels fordi tilbagekaldelsen af kompromitterede nøgler kan gøres mere effektivt). Afspilleren vil først bruge sin player key til at dekryptere title key; dernæst bruges title key til af dekryptere videoindholdet (filmen). Hvis (hehe, når...) en title key er offentliggjort, er der ikke noget at gøre for Hollywood. Man kan ikke inddrage de disce, som allerede er solgt, og det hjælper ikke noget at tilbagekalde player keys. Det sidste kan kun begrænse skaden fremover. De kan stoppe salget af HD-DVD film, og lave nye udgaver med andre title keys, mens de tilbagekalder player keys, så de nye udgaver ikke kan hackes. På forbrugerniveau kommer man næppe til at se et stop for salg af HD-DVD film - det kan jeg simpelthen ikke tro. Hollywood ved formentlig heller ikke hvilke player keys der bliver "misbrugt", så medmindre de vil tilbagekalde samtlige software player keys, har de næppe noget at gå efter. Jeg tror dog at et midlertidigt stop for software afspillere, i hvert fald på WinXP, er et realistisk udfald på denne sag. Redigeret af JesperLund - 14-Januar-2007 kl. 22:05 |
|||
|
|||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |