recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 720p eller 1080i på PV60?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket720p eller 1080i på PV60?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
AndersDGP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 386
Direkte link til dette indlæg Emne: 720p eller 1080i på PV60?
    Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:23
Hej!

Jeg forstår ikke helt det med disse oplysninger.

Er det når man ser dvd, man skal vælge på tv'et hvilken opløsning man vil køre med? Eller er det kun når man evt ser film fra pc'en over over på tv'et?
Hvad skal man egentlig køre med i visse situationer? Nu tænker jeg her på alm dvd. Og så fra pc til tv?

Det er på en panasonic pv60, som jeg får her snart.
Den opløsning er jo 1024x720

Tak
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:28
Du kan ikke vælge opløsning på TVet. ALT du ser på derpå, skaleres til 1024*720.

Når du skal se DVD er det bedste du kan gøre, at sende 576i ind. TVet er med stor sandsynlighed bedre til at de-interlace og skalere end din DVD-afspiller.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:32
Okay så ved jeg at man ikke kan ændre noget på tv'et :o)

Når jeg så evt vil se dvd fra min afspiller "Denon 1910", skal jeg så vælge 576i på min dvdafspiller?

Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:35

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du kan ikke vælge opløsning på TVet. ALT du ser på derpå, skaleres til 1024*720.

Når du skal se DVD er det bedste du kan gøre, at sende 576i ind. TVet er med stor sandsynlighed bedre til at de-interlace og skalere end din DVD-afspiller.

Hej!

Du skriver 576i-men hvorfor egentlig ikke 576p?

lrev

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:38
Jeg fatter intet, så gerne forklar :O)
Til top
guvernator Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:41

Din dvd bestemmer signalet.. dvs du skal ænder udgangs signalet på din dvd hvis du gerne vil ændre noget.

Hvis din dvd ikke kan det, så er det så nemt.

hvis den er med hdmi og kan opscalere, så sæt den til 720p.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Du skriver 576i-men hvorfor egentlig ikke 576p?

lrev

Fordi TVet, som nævnt, sandsynligvis er bedre til at de-interlace. Det de-interlacer bedre end Oppo 971eren, så det de-interlacer også bedre end end Denon 1910.

Oprindeligt skrevet af AndersDGP AndersDGP skrev:

Når jeg så evt vil se dvd fra min afspiller "Denon 1910", skal jeg så vælge 576i på min dvdafspiller?

Hvis du kan. Ellers kan det blive nødvendigt at skifte afspiller, hvis du vil have det bedste ud af TVet.

Redigeret af Naiera - 05-Marts-2007 kl. 11:46
Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:46

Hej!

Det er der så åbenbart delte meninger om:720p eller 576i(p)

Guvernator:Hvad er dit argument for at vælge 720p-og ikke 576?

lrev

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af guvernator guvernator skrev:

Nej, det er altså en skidt idé! Langt de fleste DVD-afspillere der tilbyder opskalering burde aldrig bruges til det. De er simpelthen for ringe. Et godt fjernsyn som PV60 er bedre til at skalere end SAMTLIGE billige DVD-afspillere på markedet, og det er jo nok den slags der bliver brugt flest af til et TV i 10k klassen.

Ringe skaleringsevner og TVets opløsning på 1024*768 eller 1024*720 gør, at det er bedst bare at overlade skalering til TVet. Hvis man ikke skalerer i afspilleren nøjes man med én omgang skalering. Så få omgange skalering som muligt er bedst for billedkvaliteten.

Udover dét, så har TVet selvfølgelig også en de-interlacer, eftersom alt der vises derpå er progressivt. Jeg læste engang at Otto fra AV Precision anbefalede, at sende 480/576i ind i de nye fra Pioneer, da det håndterer både skalering og de-interlacing bedre end de fleste DVD-afspillere. Så tænkte jeg, at det kunne da være, at PV60eren også var god til det med de-interlacing. Jeg havde altid brugt 480/576p med min Oppo 971, men jeg var interesseret i at se, om det ikke kunne blive bedre. Så prøvede jeg at købe en Pioneer 696, som udmærker sig ved at være en af de få afspillere der kan sende 480/576i ud via HDMI. Resultatet med 696eren var bedre end med Oppo 971eren, som altså bruger en temmelig fancy Faroudja DCDi tingest og er en af de teknisk set kraftigste afspillere på markedet, og så absolut den 'stærkeste' blandt de billige. Men fjernsynet klarede altså de-interlacing og skalering bedre.

Der er altså to faktorer i dette, irregulær HD-opløsning (det gælder også for 1366*768 TV, da det jo heller ikke matcher 1280*720) og oftest dårlig afspiller-skalering, som er med til at gøre det fordelagtigt bare at overlade det hele til TVet.

Redigeret af Naiera - 05-Marts-2007 kl. 12:00
Til top
guvernator Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nej, det er altså en skidt idé! Langt de fleste DVD-afspillere der tilbyder opskalering burde aldrig bruges til det. De er simpelthen for ringe. Et godt fjernsyn som PV60 er bedre til at skalere end SAMTLIGE billige DVD-afspillere på markedet, og det er jo nok den slags der bliver brugt flest af til et TV i 10k klassen.

Ringe skaleringsevner og TVets opløsning på 1024*768 eller 1024*720 gør, at det er bedst bare at overlade skalering til TVet. Hvis man ikke skalerer i afspilleren nøjes man med én omgang skalering. Så få omgange skalering som muligt er bedst for billedkvaliteten.

Udover dét, så har TVet selvfølgelig også en de-interlacer, eftersom alt der vises derpå er progressivt. Jeg læste engang at Otto fra AV Precision anbefalede, at sende 480/576i ind i de nye fra Pioneer, da det håndterer både skalering og de-interlacing bedre end de fleste DVD-afspillere. Så tænkte jeg, at det kunne da være, at PV60eren også var god til det med de-interlacing. Jeg havde altid brugt 480/576p med min Oppo 971, men jeg var interesseret i at se, om det ikke kunne blive bedre. Så prøvede jeg at købe en Pioneer 696, som udmærker sig ved at være en af de få afspillere der kan sende 480/576i ud via HDMI. Resultatet med 696eren var bedre end med Oppo 971eren, som altså bruger en temmelig fancy Faroudja DCDi tingest og er en af de teknisk set kraftigste afspillere på markedet, og så absolut den 'stærkeste' blandt de billige.

Der er altså to faktorer i dette, irregulær HD-opløsning (det gælder også for 1366*768 TV, da det jo heller ikke matcher 1280*720) og oftest dårlig afspiller-skalering, som er med til at gøre det fordelagtigt bare at overlade det hele til TVet.

Okay.. kender ikke den denon eller kvaliteten på den, så hvis det er en skod dvd, så ja lad tv`et scalere.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Guvernator:Hvad er dit argument for at vælge 720p-og ikke 576?

At han tror på hypen omkring afspiller-opskalering
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2007 kl. 12:04

Okay.. kender ikke den denon eller kvaliteten på den, så hvis det er en skod dvd, så ja lad tv`et scalere.

Hverken Denon 1910 eller Pioneer 696 er skod-afspillere. De er bare ikke vanvittigt gode til skalering, og så skal du huske den faktor med de 'anderledes' opløsninger på panelerne. Det behøver ikke altid være afspillernes skyld, at 576i er bedre ud, det kan også være fordi der skal skaleres en ekstra gang. Det handler dog i sidste ende om, at finde og benytte sig af det der får tingene til at se bedst ud, og ikke hvad der burde få tingene til at se bedst ud. Visse er overbeviste om, at afspiller-skalering er den hellige gral, også selvom afspilleren kostede 1500,-, men så er det ikke baseret på andet end 'tro'. Det er i hvert fald ikke baseret på erfaringer fra virkeligheden.

Redigeret af Naiera - 06-Marts-2007 kl. 22:08
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu