recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad lærredstørrelse har I ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad lærredstørrelse har I ?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
roer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad lærredstørrelse har I ?
    Sendt: 06-Marts-2007 kl. 09:37

Hej

Jeg spekulerer som en gal på, hvorvidt mit kommende lærred til hjemmebiografen skal være 86" eller 100". Siddeafstanden er ca. 3,5 m. hvilket selvfølgelig har en betydning.

Der er skrevet meget om sammenhængen mellem siddeafstand og lærredstørrelse, MEN det allerbedste input til mine overvejelser vil være: Hvad har I gjort ? Hvilke overvejelser har I haft ?

Dvs. hvor store er Jeres lærreder og hvad er Jeres holdning til lærredstørrelse ?

Til top
HansHenrik Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-August-2006
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af roer roer skrev:

Hej

Jeg spekulerer som en gal på, hvorvidt mit kommende lærred til hjemmebiografen skal være 86" eller 100". Siddeafstanden er ca. 3,5 m. hvilket selvfølgelig har en betydning.

Der er skrevet meget om sammenhængen mellem siddeafstand og lærredstørrelse, MEN det allerbedste input til mine overvejelser vil være: Hvad har I gjort ? Hvilke overvejelser har I haft ?

Dvs. hvor store er Jeres lærreder og hvad er Jeres holdning til lærredstørrelse ?

Tjaa, du får ikke noget let og entydigt svar, men jeg skal da prøve at give min egen mening: Selv kører jeg med 108" skærmstørrelse (240 cm i bredden på en 16:9 projektor) Min siddeafstand er ca. 4 m, og det giver så 1,45 siddeafstand i forhold til diameter. Det passer mig helt fint.

Du skal så langt væk at du ikke kan se evt. screendoor i billedet, og afhængig af den opløsning og kilde du vil køre med, skal du også justere afstanden. Med 1080p projektor og en full HD kilde, kan du bedre tåle at sidde tæt på. Lysstyrken betyder også en del, for jo større billede, jo mere reduceres lysintensiteten. Mit bedste råd er nok at prøve dig frem med en hvid væg først og zoom på projektoren hvis du har en sådan. Så kan du få et godt indtryk af de 2 muligheder og se hvilken der passer dig bedst.

Personligt ville jeg synes at 86" var i underkanten for at nå den rigtige biograf fornemmelse. "Magien starter ved to meter - i bredden" :)

Håber det kan bruges.

Til top
Bimsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-November-2004
Sted: Sverige
Point: 511
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 11:44

Jeg har 78" på 2,5m. Det er ikke kæmpestort men ret passende. Jeg synes jeg har udemærket bio effekt

Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6250
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 13:07

Jeg har 77" med næsten 3 meter afstand

Jeg ville gerne have mere til de helt store film, men min stue er ikke til det

Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Thyge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-November-2006
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2007 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af roer roer skrev:

Jeg har en siddeafstand på ca. 3,5 meter, og har en skærmstørrelse der svarer til 102". Det er helt okay, men måtte egentlig gerne være større til en god film, men det dur ikke før jeg har en 1080p projektor og tilhørende datakilde (Blueray/HD DVD). Under nuværende forhold bliver pixels/felterne synlige hvis det bliver større, og det er ikke fedt når man først får øje på dem.

Lang historie kort: jeg vil ikke råde dig til mindre end 100". Ovenstående råd med at prøve det på en hvid væg først kan jeg kun tilslutte mig. Det kan jo kun blive bedre derfra, når du først har fundet størrelsen :)

Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 13:20
Et 104" Carrada BW lærred. Sidder ca 4 meter fra.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 21:00

84"  (180 cm bredt) fra 3,5 meters afstand. Det er til den lille side, af praktiske årsager - jeg prioriterede en lavere placering frem for stor størrelse (der skal lige være plads til højttalere også...) Jeg foretrækker personligt 1,75 gange lærredets bredde som kigge-afstand, eller 1,5x hvis der er tale om en god projektor og man prioriterer HD-kilder højst. Til almindelig tv-kigning passer de 2x jeg ca. har nu perfekt.

I det hele taget er lærredstørrelse efter min mening først og fremmest afhængigt af to ting: Kvaliteten af projektoren, og kvaliteten af de signalkilder man prioriterer højst. Personlig præference kommer imho ind på en tredjeplads - hvis du får den rigtige størrelse billede i forhold til kilde og projektor, så ændrer din præference sig hurtigt...

Redigeret af AV Precision - 12-Marts-2007 kl. 21:02
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 21:24
Jeg har 92" (204 cm bredt) på en afstand af cirka 3,6 meter.

Det synes jeg faktisk er for tæt på, men lidt for vanskeligt at bygge huset om. Det er nok især projektoren, som sætter begrænsningen, idet den er ret slem til Screen door effekt og vist også banding eller andet godt som jeg har opgivet at analysere nærmere. Opløsningen er 720P hvilket vel burde være nok, men det er ret generende, ikke mindst i lyse scener.

Med andre ord ville jeg i dit tilfælde som udgangspunkt tage 86" med mindre der tale om en virkelig god projektor med meget lille tendens til screen door. Er der tale om 1080P eller andet godt kan 100" nok også tænkes, men jeg synes på ingen måde 86" er for lidt til biograffornemmelse.
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Juli-2007
Point: 469
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2007 kl. 16:34
Jeg har en Sanyo PLV Z3 og et lærede på 103 tommer der er grå, jeg sider på 3,5 meters afstand. Det syndes jeg er godt.
Til top
be9 nesdam Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Juni-2007
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 16:01

Har en Z5 og 77" lærrede sidder ca 3 meter fra lærredet, det fungere perfekt til mig .

14" Sanyo sdtv
C64+Båndstation
Ghettoblaster årgang 84
(med aftagelige højtalere)
Til top
KristianM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-September-2006
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2007 kl. 20:06
Også 92" her (45"x80" - 2,03 m bredde). Siddeafstand ca. 3,75 m.

720p fra HTPC til BenQ PE8720. Er meget godt tilfreds.

Redigeret af KristianM - 18-Juli-2007 kl. 20:09
Til top
tma86 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-April-2006
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2007 kl. 20:55
Har lige opgraderet fra et 77" til 92" og syntes det passer bedre i størrelsen, lidt mere bio følelse over det. Sidder ca. 3 m. væk.
Mvh. Tommy
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu