|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() Sendt: 19-Marts-2007 kl. 09:50 |
|
For at lave en digital løsning via kabel, behøver man ikke bruge en selector, selvfølgelig kan den jo bruges til live-tv... Se mere her. http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=3 Hvis du påtænker at anvende ovennævnte Twinhan kort, check at det virker ved kodet kanaler... Redigeret af avh - 19-Marts-2007 kl. 09:54 |
||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
||
![]() |
||
cloudy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 359 |
![]() |
|
Det kan i sagen natur ikke lade sig gøre med et analogt tv tunerkort. Du skal købe et digitalt tv tuner kort. |
||
![]() |
||
zaboom ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 354 |
![]() |
|
...og du kan IKKE hive noget ud af 60'eren digitalt (andet end lyden).
Redigeret af zaboom - 19-Marts-2007 kl. 10:30 |
||
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
|
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Du kan ikke optage noget "digitalt" fra en selector. Selectoren modtager blot signalet digitalt og dekoder det, men sender det ud via analogt scart. For at tilslutte til din HTPC skal du altså bruge et kabel der går fra scart til s-video indgangen på dit ANALOGE tv-kort. Et digitalt TV-kort fungerer på en helt anden måde, så vil du optage digitalt på din HTPC skal du bruge et sådant digitalt kort som det er beskrevet i disse links http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=3 Men disse løsninger har altså ingen tilknytning til din Selector. Vil du optage digitalt på din HTPC kan du ikke bruge din selector. |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Hmm.. nej du kan ikke få det digitale signal via den Selector. Men du kan koble den på indgangen til dit tvkort, hvis den har en S-video indgang (de har de fleste). Og så kan du optage den vej igennem. Det giver et noget bedre billed, men er stadigvæk ikke optimalt. Du skal bruge et Scart til s-video kabel (og husk lyden).
|
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Ja, der er mange der er overbeviste om at en optagelse fra en selector via s-video ind, ikke kan klare sig over for et rent digitalt signal, idet selectoren jo ikke kan levere andet end et analogt signal, oven i købet leveret via s-video kabel.
Men det er en sandhed med modifikationer. Lige nu har jeg et DVB-T kort (nova-t), desuden et PVR 150 med s-video ind og hardware encoder. Så jeg har altså alle forudsætninger for at kunne sammenligne, ikke? Og hvae så? For det første er kvaliteten af det man optager fra en selector så svært at slå med et rent digitalt kort, at det ikke rigtig fremstår som en forbedring. Der er noget over det digitale, der gør at det ikke er lige så godt. Man skulle afgjort tro det var bedre,men sådan ser det ikke ud. Selectoren har en måde at behandle det indkomne digitale signal på før det sendes videre, som ikke rigtig opnås med et digitalt kort, heller ikke med floppyDTV eller andet jeg har set. Og det gælder også DVB-T. Så det opvejer så at sige det man vinder med et rent digitalt kort. (det er i det mindste det jeg har set ind til nu) Og så er der det med undertekster. Undertekster er aldeles ikke ligegyldigt. Som en sagde, jeg kan svensk, norsk, engelsk og dansk, så jeg har ikke brug for undertekster! Godt nok, men hvad med fransk, spansk, tysk eller hvad ved jeg? Og hvem siger at din sambo kan svensk? Eller noget andet? Undertekster med et Digitalt kort kan kun opnås på optagelser med Dvbviewer (.ts) og skal så afspilles via VLC afspilleren eller Dvbviwer. Kan man acceptere det er det ok. Der er en optagelse fra en selector nemmere, da man ikke hænger på en bestemt afspiller, idet .mpg kan afspilles af lidt af hvvert, også fra mange DVD afspillere. Og en selector optagelse kan altid vise undertekser. Med Dvbviever og et digitalt kort, kan man lave 3 optagelser på samme tid med samme kort, hvis de ligger på samme mux (frekvens) og det gør de danske kanaler. Det er ret smart. Og hvis man slår lyd og grafik fra bruges der næsten ikke processor kraft til optagelsen. En selector kan kun stå på samme kanal. På den anden side optager man nok ikke alt? Også her belastes CPU ikke meget hvis man har en Hardware encoder på sit TV kort til s-video. Man kan altså i begge tilfælde føle sig forholdsvis fri til andre ting. Men et digitalt kort kan bruge EPG. Det er smart at kunne vælge en optagelse på forhånd med EPG, uden at skulle gør andet en blot at vælge ved et tryk. En selector er mere besværlig med manuel opsæt. Men har også sin egen EPG, som i det mindste giver en oversigt over programmer. Til gengæld har man, hvis man sammenligner med et Dvb-T kort , adgang til mange kanaler, hvor et Dvb-T kort begrænser sig til de danske. Det gælder naturligvis ikke, hvis man har et Dvb-C kort, der så også koster mere at etablere. Kunne være lidt sjovt at betrage forskellen i kvalitet mellem en selector og så et DVB-T kort et sted. Det kunne måske lade sig gøre, men jeg mistede et sted at uploade til, nogen der kender et sted? Ken_T (tak for forelæsningen ken_t) ![]() |
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Nå, ja, hvad med redigering?
Det er ikke let med transport stream (ts) uden at miste undertekster, har da ikke fundet en vej endnu. Det er let at redigere i .mpg filer ,ikke? Og det er jo ikke lige alle der kan lide reklamer. Og det er sværere at lave en DVD fra en .ts fil med samtidig bevarelse af undertekster. Kan godt lave det, men det er besværligt og langsommeligt. Og hvad med Divx? Man kan godt lave en divx fil fra .ts med undertekst, men igen, det er mere kompliceret. Ken_T |
||
![]() |
||
cloudy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 359 |
![]() |
|
Fordelen med et digitalt kort er jo at der ikke foretages nogen form for behandling af signalet (godt eller ondt). Man er jo fri til at behandle det senere, rekomprimere det, smoothe det osv. Kilden fra den digitale optagelse er under alle omstændigheder renere og uden analog støj, interferens og skygger som vil opstå med et analogt kort. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det synes jeg er nogle vigtige punkter der taler til fordel for optagelse via analog tv-kort eller en stand alone recorder! ![]() - Undertekster - DVD kompatibel mpeg (kræver ofte reencoding af .ts, dog ikke med DVB-T signalerne som er DVD kompatible) |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Hmm, skal vi ikke lige blive enige om, at de punkter der stilles som kritiske over for et digital kort fremfor en analog selector (analog på udgangen), det overhovdet intet har med det digitale kort at gøre? Jeg har intet imod at man kritisere noget, men man skal bare lige ramme den rigtige "afsender" Det som jeg mener er, at det digitale kort er om noget klart at foretrække, frem for et behandlet og derefter komprimeret signal. Årsagen er netop, at ved det digitale signal, der er alle forudsætninger tilgængelig for videre arbejde. Så faktisk er de kritiske punkter Ken_t nævner, det er netop dem som er fordelen ved et digitalt kort. At en software gigant som MicroSoft så vælger at ødelægge stortset alt der kan ødelægges, det er her problemet ligger begravet, sådan som jeg ser det, ihvertfald mht. de manglende undertekster. Og hvis ikke det er microsoft, så er det tv leverandørene, som vælger at ikke sende teksten hardcodet i signalet, men i stedet som ttv. Men det har intet med det digitale kort at gøre. Det "napper" det som kommer ind og sender det videre, som det er. Og netop det at det sender det videre som det er, det giver igen optimal mulighed at arbejde videre med en evt. optagelse og derefter komprimere det, til hvad man nu en ønsker. Rent principielt så redigerer man ikke i et komprimeret format, for så at renderer det og komprimere det igen. Det bliver aldrig et godt resultatet, efter min mening. Reelt set er signalet allerede komprimeret voldsomt når vi modtager det. En kanal som Disovery HD benytter MPEG-2 komprimering, hvilket er hårdt nok i sig selv. Det signal kan vi ikke gøre noget ved, andet end at vi kan tappe det med mest muligt tab. Det gør man bestemt IKKE ved at sende det igennem en D/A konverter (som er det Selectoren bruger, når den smider signalet ud på Scart udgangen). Tværtimod ændres de allerede i forvejen komprimeret signal i en så væsentlig grad, så vi allerede er oppe på en faktor 2 MPEG-2 komprimering (måske endda værre, da jeg ikke kan huske hvad s-video indgangen "grapper" med). Mit bud er, at man ender et sted omkring SVHS kvalitet på et signal som oprindelig var noget der lignede et HD signal. Dette afhænger selvfølgelig af udstyret der benyttes samt ikke mindst komprimerings faktoren/metoden. (der findes mig bekendt flere forskellige former for MPEG-2 komprimering, og nogle er væsentlig bedre end andre). Jeg har testet alt hvad jeg overhovdet kan/har mulighed for mht. HTPC brug med analog og digitale signaler. Analogt fra antennestikket (TDC kabeltv) til analogt tvkortet = lorte kvalitet. Sidstnævnt er det mest optimale man kan opnå, mht. kvaliteten. Der kan være nogle ting i form af codec der kan give nogle forskellige resultater. Men signalet kan der ikke ændres på. Det er som det bliver fremført. Og det er sådan det bør være altid, når man har mulighed for det.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja, en selvstændig recorder er og bliver let, hvis det er det man vil. Det er godt med sådan en, men man kan jo have begge dele. Nå, ja...
Men en HTPC er på den anden side i stand til meget mere, kan afspille alt, kan lave om på lige så meget, så er man lidt af et legebarn, undskyld det hedder faktisk en "bøv", så er en HTPC det helt rigtige. Og man kan gå på nettet, spille, downloade og andet. Der er noget over en HTPC som en recorder ikke kan give. Men ellers... Det er nu forholdsvist let med DVD fra .ts. Og de anvendte programmer er gratis software. Men det tager jo tid og optager ens PC eller HTPC. Hvad angår det man modtager på sin HTPC, så er det egentlig slutresultatet på ens fladskærms TV der i sidste ende tæller. Et TV behandler jo faktisk signalet det får og bruger måske støjreduktion. De teoritiske betragtninger man har flader ud. Både DVB-T og en Selector leverer et meget godt, klart og skarpt signal til et TV via en HTPC, det er svært at se forskel til fordel for det ene eller det andet. Man skal have et godt s-video kabel hvis man bruger Selector og anvende en godt metalafskærmet scartkonverter. Ken_T Redigeret af Ken_T - 20-Marts-2007 kl. 14:07 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er jeg bestemt ikke enig i, hvis det man ser samtidig er noget man optager, og som man vil arbejde videre med, f.eks i form af redigering. Så er det ultimative for mit vedkommende, at signalet skal være det bedst mulige, uanset hvad form for display (læs - tv) som de senere skal fremvises på.
Som sagt har jeg testet begge dele (analogt og digitalt). Der er for mig at se himmelvid forskel på det. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |