|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
Zappy ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 219 |
![]() Sendt: 25-Marts-2007 kl. 14:13 |
||
Jeg er så priviligeret, at jeg har fået lov til at lave en minibiograf i en klub. Jeg har projektor og sourroundanlæg, men mangler lidt assistance til et lærred. Jeg kan ud fra diverse prøver se, at jeg kan lave en max. billede på 3 m. i bredden. Dette er måske nok lidt i overkanten. Jeg regner med omkring 2,5 m. (+- lidt). Jeg regner også med at kunne mørklægge rummet rimeligt. Der bliver plads til ca. 40 personer.
Mange spørgsmål i et, men jeg håber I kan og vil hjælpe mig. |
|||
Samsung 7505 55"
|
|||
![]() |
|||
HansHenrik ![]() Bruger ![]() Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 162 |
![]() |
||
3 m i bredden er lige i overkanten afhængig af, hvor lysstærk din projektor er. Prøv f.eks. med 2 til 2,5 meter.
DVD film har ikke samme format alle sammen. De har forskellig såkaldt aspect ratio, dvs. forholdet mellem bredde og højde. Det nemmeste er at gå efter en fast bredde i billedet. Alt efter hvilken aspect ratio filmen er, vil du så udnytte mere eller mindre af projektorens billede i højden. Du kan se mere om det her: Om aspect ratio Med begrænset budget kan du sagtens bruge en malet masonitplade eller sågar en væg, hvis blot den er rimelig glat. Det er vigtigt at den er plan, så hvis masonitpladen buer ud i hjørnerne eller lignende, ville jeg ikke bruge den. |
|||
![]() |
|||
Zappy ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 219 |
![]() |
||
Den endelige prøve må stå når jeg har monteret projektoren og ser den i funktion.
Det vil så betyde, at det ville være smart med et lærred, hvor masken kan justeres i højden, hvis jeg altid ønsker den sorte kant? Det lyder lidt kompliceret. |
|||
Samsung 7505 55"
|
|||
![]() |
|||
lebon1971 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 187 |
![]() |
||
Ja. Det du taler om er et decideret maskinglærred principielt med jursterbare masker vertikalt og horizontalt. Du har ret i, at det ikke "bare er sådan lige". Jeg ville nok vælge maskerne som et fase 2 projekt. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det bør vel "kun" være nødvendigt at justere i bunden(?) Det må være mulig at konstruere en ramme med en flytbar bund (op/ned). Hvis det lykkes for mig poster jeg nogle billeder. |
|||
Samsung 7505 55"
|
|||
![]() |
|||
HansHenrik ![]() Bruger ![]() Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 162 |
![]() |
||
Du kan godt nøjes med at flytte bunden, hvis projektoren understøtter at du kan lave "vertical shift", dvs. flytte rundt på projektorens billede i den vertikale retning. Typisk vil billedet være centreret omkring midten uanset aspect ratio, så hvis du ikke gør noget ved projektoren, skal du kunne flytte masken både i top og bund.
Umiddelbart tror jeg at lebons råd med at lade masken være et "fase 2" projekt er en god ide. Jeg bruger ikke selv maske, og jeg har da haft projektor i mange år uden at græde af den grund :) |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Den har ikke vertical shift, men det har jeg! Jeg har designet, endnu kun på papir, et loftbeslag, der gør det muligt at flytte bagenden op og ned på projektoren bare ved at dreje på en fingerskrue. Projektoren fjernes (ikke beslaget) mellem hver "forevisning" pga. risiko for tyveri.
Det er også kun fordi, der er andre, der betaler. Jeg vil prøve at lave det så perfekt som muligt. Kan du ikke se de sorte bjælker på nogen film? Jeg vil tro at de ikke har samme sorte fave som masken? |
|||
Samsung 7505 55"
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |