recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC selvbyg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC selvbyg

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rasse78 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC selvbyg
    Sendt: 26-Marts-2007 kl. 18:28

Hej

Jeg planlægger at bygge en HTPC. Der er dog et par opklarende spørgsmål:

Er det muligt, at se TV uden at tænde for pc'en?

Hvis der ikke følger en remote med tv-kortet, kan en evt. anden fungere lige så godt?

Hvad synes eksperterne om mit setup? Mangler der noget?

Bundkort: ASUS M2A-VM HDMI

CPU: Athlon 64 X2 3600+ 1.9 GHz

Køler: NorthQ 3312BLA Giant UFO

Kabinet: Silverstone LASCALA LC13

PSU: NorthQ 4300GP-FL (fanless)

TV-kort: Vista View Saber 2020 Dual Analog PCIe TV Tuner

HDD: WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB

DVD: LiteOn LH-18A1H (Sort)

Derudover køber jeg et keyboard og en remote. Overvejer at købe et FloppyDTV-kort eller lignende, da vi får TDC kabel-tv om 6 mdr. Alternativt kan vi få TV via elforsyningen, kan FloppyDTV og bruges til det? 

Redigeret af rasse78 - 26-Marts-2007 kl. 18:31
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 03:56
Kan man se TV uden at tænde HTPC? Ja, men tænder blot sit TV og bruger dens indbyggede Tv tuner. Men det er måske ikke rigtig det du spørger til?

Hvad har du tænkt dig med hensyn til styresystem? Og så er det godt at tilrettelægge på den måde at det man køber giver mulighed for en opgradering senere, hvis man for eksempel vil afspille blu-ray. Og det betyder en hurtig CPU og et godt grafikkort, der skal være bedre end det indbyggede på et bundkort.

En core 2 duo er et bedre valg for tiden, selv om det måske koster lidt mere. Jeg så at AMD kom med en Atlon 64 x2 6000+ men den havde et strømforbrug på 125watt. Det er bedre at satse på noget der bruger så lidt strøm som muligt og som måske oven i købe arbejder bedre.

Det er ikke fordi man behøver at starte ud med en meget hurtig CPU, hvis man ikke planlægger at bruge den byggede HTPC til spil og det er ikke din tanke? For du vil nøjes med det indbyggede grafikkort. I så fald er det vigtigt at få fat i et bundkort med det rigtige grafikkort og det har du måske ikke valgt? Tror mere på et med 6150, selv om jeg nok hellere ville have et selvstændigt kort.

Jeg syntes du skal købe dig et TV kort med fjernbetjening, det kan jo være et hauppauge kort. Og så skulle du nok seriøst overveje et DVB-T kort på nuværende tidspunkt, det giver en høj kvalitet i forhold til analog, medmindre man har et meget godt antennesignal. Der er ikke rigtig nogle analoge kort der er tilfredsstillende i forhold til det digitale der vinder frem.  Men naturligvis, det er begrænset hvor mange kanaler der så er. Måske du kunne have et kort til begge, det kunne da være et HVR 1300.

Ken_T

Redigeret af Ken_T - 27-Marts-2007 kl. 03:57
Til top
rasse78 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 07:30

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Kan man se TV uden at tænde HTPC? Ja, men tænder blot sit TV og bruger dens indbyggede Tv tuner. Men det er måske ikke rigtig det du spørger til?

Hvad har du tænkt dig med hensyn til styresystem?

Jeg regner med at købe Windows MCE.

Ang. TV, så går signalet vel direkte ind i HTPC og derfra til TV. Hvis HTPC er slukket, er jeg i tvivl om signalet kommer igennem,

Jeg planlægger ikke at skulle spille på den, derfor den CPU. Den er også strømbesparende, og skulle ikke blive så varm.

Ang. Tv-kort, så er Vistaview meget rost meget. Det bliver også brugt i Home Center One.

Redigeret af rasse78 - 27-Marts-2007 kl. 07:47
Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af rasse78 rasse78 skrev:

CPU: Athlon 64 X2 3600+ 1.9 GHz

Sjovt nok har jeg valgt samme komponenter (ikke købt dem endnu). Jeg går dog efter et HFX-mini kabinet så jeg har ikke behov for kølerprofil og min strømforsyning bliver ekstern (så slipper jeg for den varmekilde).

Jeg har mailet til mCubed for at høre dem om de har en max anbefalet processor - har dog ikke fået svar endnu...

Har dog på min inkøbsliste hos edbpriser dog en Athlon X2 3800+ stående (682,- pt). Gik først efter en 35W men den koster næsten 2500,- og den forskel i elregningen bliver vist først udlignet om mange år...

Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 08:51

Mangler der noget?

Du mangler vel noget RAM

Til top
rasse78 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 09:08

ups ja

Havde skrevet en post i forum, men kom til at slette den. Anden gang glemte jeg så RAM.

Men det bliver nok 1Gb Kingston. (en klods, så kan det udvides)

Ang. CPU, så valgte jeg den, fordi jeg troede den var energibesparende. Men kan se, at X2 4600+ også er 65W.

Redigeret af rasse78 - 27-Marts-2007 kl. 09:15
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 10:30
Antennesignalet deler man blot med en T-splitter, så der er antenne signal til både TV og HTPC. Så HTPCens tuner er kun i brug hvis man vil, men kan næppe være bedre end den dit TV har. Hvad angår dit valg af TV kort så tror jeg ikke at antennesignalet sjøjfer igennem kortet, det vil da gøre det usædvanligt. Jeg har kigget på kortet men kan ikke huske netop det?

TV kortet er heller ikke dårligt af et analogt kort at være, jeg har set en sammenligning med et hauppauge kort (pvr 500) og her var det lidt bedre tilsyneladende. Ikke meget men lidt. Men er det analogt du kun vil have?

Hvordan er det med dit antennesignal? Hvem leverer det? Og hvordan med fremtiden hvor du vil få TDC og påtænker FloppyDTV. Så skal du måske nok  nøjes med noget midlertidigt og så skifte igen. Et halvt år er ikke meget.

FloppyDTV er til DVB-C dit tilfælde, altså kabel fra TDC, når du har fået det og kan nok ret sikkert ikke bruges sammen med den anden løsning du snakker om.

Men ingen ting er så simpelt og let at få til at fungere som et analogt kort, forudsat at det kan anvendes af MCE. Også sammen med TDC. Men det forudsætter et godt antennesignal uden skygger. FloppyDTV er godt. men også mere besværligt.

Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 10:59

Ang. CPU, så valgte jeg den, fordi jeg troede den var energibesparende. Men kan se, at X2 4600+ også er 65W.

Det var også mit valg : Kingston ValueRAM 1 x 1 GB

Mht de 65W så bruger en Athlon X2 5000+ det samme ifølge edbpriser, alle hurtigere modeller bruger enten 89W eller 125W (for 6000+).

Til top
rasse78 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 16:27

Jeg kan se, at Sydfyns Intranet A/S tilbyder digitalt TV, og at det bliver et DVB-T-signal. Så passer Haupage 1300 fint, da det har DVB-T. 

Hvis man ikke planlægger at skulle spille, hvad anbeflaes så som CPU? Jeg har kigget på X2 4600+ til ca. 800 kr.

Redigeret af rasse78 - 27-Marts-2007 kl. 16:29
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2006
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Helmø Helmø skrev:

Mht de 65W så bruger en Athlon X2 5000+ det samme ifølge edbpriser, alle hurtigere modeller bruger enten 89W eller 125W (for 6000+).

Dette kan ikke anbefales.. Går ud fra at bundkortet har onboard GFX, da der ikke er nævnt noget gfx kort. Da onboard gfx bruger system RAM til videoram er dual-channel nødvendigt.. Ellers vil du få meget dårlig video performance og stor sandsynlighed for at HD klip og måske TV hakker.

Til top
rasse78 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 18:33

Er det ud fra egen erfaring? 1 Gb er rigeligt, men det er måske hastigheden eller belastningen du tænker på??

Mange tak for alle svarene - jeg hører gerne flere...

Nyt setup:

RAM: 1 Gb Kingston (måske 2 Gb)

CPU: Athlon 64 X2 4600+ 2.4 GHz

Køler: NorthQ 3312BLA Giant UFO

Kabinet: Silverstone LASCALA LC13

PSU: NorthQ 4300GP-FL (fanless)

TV-kort: Hauppauge WinTV HVR-1300 MCE (inkl. fjernbetjening)

DVD: LiteOn LH-18A1H (Sort)

Tillægsspørgsmål:

Er det et problem med én tuner. Kan man ikke bare splitte signalet, så man optager på det ene og kører det andet direkte i TV'et?

Redigeret af rasse78 - 27-Marts-2007 kl. 22:00
Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2007 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Karlshoj Karlshoj skrev:

Oprindeligt skrevet af Helmø Helmø skrev:

Dette kan ikke anbefales.. Går ud fra at bundkortet har onboard GFX, da der ikke er nævnt noget gfx kort. Da onboard gfx bruger system RAM til videoram er dual-channel nødvendigt.. Ellers vil du få meget dårlig video performance og stor sandsynlighed for at HD klip og måske TV hakker.

Min fejl - du har helt ret. Køb dual-channel ram og så sørg for at købe 2 ram klodser - gerne 2 x 512 (hvis du skal køre Vista så skal du måske(?) op på 2 x 1GB - kører selv Vista Ultimate og som programmør var 1GB for lidt)

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu