recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opscalering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpscalering

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Emne: Opscalering
    Sendt: 02-April-2007 kl. 12:06

Jeg er lidt forvirret. Jeg læser at fladskærme selv opscalerer. Hvad skal man så med en dvdafspiller, eller en reciever der kan opscalere?

Hvori ligger opscaleringen på selve skærmen.

Jeg har en Samsung LE4072B.

Fortæl mig.

Hilsen Ole

Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 12:10
Alt du sender ind i dit TV skaleres til 1366*768. En (PAL) DVD har en opløsning på 720*576, og den skal skaleres op hvis billedet skal fylde hele skærmen.

Afspiller-opskalering er egentlig noget opreklameret bavl, i hvert fald når vi snakker om fladskærme med opløsninger som f.eks. 1024*768 og 1366*768. Ingen af de (relativt billige) afspillere der sluttes til langt de fleste fladskærme kan sende signaler i den opløsning ud, så der skal skaleres inde i skærmen alligevel, så gevinsten ved afspiller-opskaleringen (hvis der overhovedet skulle være nogen) går tabt. Som regel får man langt de bedste resultater ved bare at sætte afspilleren til 480/576p og så lade skærmen skalere én gang.

Redigeret af Naiera - 02-April-2007 kl. 12:11
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 12:11
Du kan bruge en upscaler i en afspiller hvis den er bedre end den du har i tv'et. Tror ikke der er meget andet for end at prøve sig frem. På mit tv og afspiller kan jeg egentligt ikke se forskel, så svært at sige om man får noget ud af det
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 12:12
Det er ikke specielt relevant om afspiller-opskaleringen er bedre end den der finder sted i TVet, eftersom der alligevel skal skaleres på signalet én gang til. 2x skalering er værre end én.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 12:14

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Alt du sender ind i dit TV skaleres til 1366*768. En (PAL) DVD har en opløsning på 720*576, og den skal skaleres op hvis billedet skal fylde hele skærmen.

Afspiller-opskalering er egentlig noget opreklameret bavl, i hvert fald når vi snakker om fladskærme med opløsninger som f.eks. 1024*768 og 1366*768. Ingen af de (relativt billige) afspillere der sluttes til langt de fleste fladskærme kan sende signaler i den opløsning ud, så der skal skaleres inde i skærmen alligevel, så gevinsten ved afspiller-opskaleringen (hvis der overhovedet skulle være nogen) går tabt. Som regel får man langt de bedste resultater ved bare at sætte afspilleren til 480/576p og så lade skærmen skalere én gang.

Det anede mig.

Så det du siger at man skal lade skærmen gøre arbejdet færdigt.

Hilsen Ole

Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Det anede mig.

Det afhænger i praksis af kvaliteten af de forskellige skaleringer. Der er ikke ét svar der er dækkende for alle opstillinger.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Det anede mig.

Det afhænger i praksis af kvaliteten af de forskellige skaleringer. Der er ikke ét svar der er dækkende for alle opstillinger.

Jeg havde senere i tankerne at lade billedsignalet køre gennem en Denon AVR-4306 surround receiver, der har en Faroudja videoprocessor. Men det vinder jeg så ikke noget ved, eller?

Hilsen Ole

Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2007 kl. 19:59
Jeg så en sammenlignende test af en del fladskærms TV, hvor de blev testet for deres evne til opscalering. Og der var en hel del forskel på hvor godt de klarede sig med samme tilførte signal.

Men når der blev anvendt en PC med et allerede opscaleret signal på de samme TV, var der meget stor ensartethed på de alle TV med hensyn til at vise et flot billede.

Det siger noget om at det ikke er ligegyldigt hvilket TV man har. De kan være mere eller mindre gode til opscalering.

Så kunne man altså i nogle tilfælde forbedre sine egne muligheder ved at vælge en afspiller der var god til scalering. Det må vel i sagens natur betyde noget andet end en Scart forbindelse, for eksempel Komponent eller HDMI.

Jeg vil mene at Komponent bruger 720P i forbindelsen hvis der anvendes et progressive signal.  Et progressive signal er efter min opfattelse i sig selv bedre end et interlaced signal og står mere roligt generelt (det kan jeg godt forklare)

Og HDMI forbindelsen bruger nok ikke 576i, men snarere 1080i, mon ikke. Og hvis den opscalering der er foretaget af en afspiller allerede er god, tror jeg nok et fjernsyn vil føle en vis lettelse. Der skal jo laves mindre.

Når man overfører video fra en HTPC, kan man se, at det ikke er ligegyldigt hvordan man sætter op. 1280/720 står flot på et fladskærms TV, selv om der så måske stadig mangler noget for at nå skærmens opløsning. Det er ikke kun mig der syntes det. Det er en erfaring de fleste er nået frem til.

Det er efter min mening rigtig nok, at man ikke kan sige at det bedste er et allerede opscaleret signal, det afhænger jo af fjernsynet og  den aktuelle afspiller, men egentlig er det bedste for et fjernsyn et allerede perfekt videosignal, ikke? 

Men det har man naturligvis ikke altid, vel? Det forstår jeg godt.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu