|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
agupma ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 15-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 16 |
![]() Sendt: 02-April-2007 kl. 17:26 |
|
Jeg ved godt at der kommer uendeligt mange indlæg omkring "hvilket tv er det jeg skal købe", "hvilket et LCD/Plasma vil i vælge" osv.
Her kommer endnu en, men forhåbentligt med nogle alternativer som folk ikke spørger om :) Jeg flytter om 1,5 mdr, og skal derfor have skiftet mit CRT tv ud med en af de to ovenstående: Sony 32V2500: http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248727 Panasonic 37PX70: http://dk.pricerunner.com/pl/2-897402/TV/Panasonic-Viera-TH- 37PX70-Sammenlign-Priser Men hvilket? Jeg hælder generelt mest til plasmaen, men er meget i tvivl, da jeg skal have min Xbox 360 koblet til. Jeg tager nogle gange nogle runder hvor jeg gamer 4-6 timer (med mindre pauser). Derudover skal jeg se DVD film derpå. TV skal også fungere til alm. tv kiggeri men det er dog begrænset hvor meget, da jeg kun har DR1 og TV2. hvad siger I? |
||
![]() |
||
Viking30 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 24-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 82 |
![]() |
|
Jeg har selv forgængeren PV60 og en flittig brugt 360'er. Der ryger også tit nogle 5-6 timer lange sessions hvor jeg gamer, men jeg har ikke haft nogle problemer med burn-in. Der kommer noget retention fra speedometer eller hvad der nu må være statisk på skærmen, men det forsvinder efter 10-15 minutter med andet billede. Jeg er meget glad for PV60 og ville da tro at PX70 er en endnu bedre skærm. |
||
![]() |
||
nextgeneration ![]() Pause fra forummet ![]() Oprettet: 16-September-2006 Status: Offline Point: 1052 |
![]() |
|
Nu er spil jo ikke det mest krævende til indstilling, mener godt man kan skrue godt ned for både lys og kontrast uden det går ud over spil-oplevelsen. Med lys og kontrast på eksempelvis 25% tror jeg ikke engang man vil kunne se statiske objekter efter flere timers brug ...
Redigeret af nextgeneration - 02-April-2007 kl. 18:51 |
||
Panasonic 50PX600E Plasma TV
|
||
![]() |
||
agupma ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 15-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 16 |
![]() |
|
Det lyder rigtig godt, for jeg vil da helt sikkert gerne have en rigtig godt fjernsyn, men har været ret bange for burn-in osv.
Men er der slet ingen som mener at Sonys LCD ville være bedre for mig? Hvad er det reelt set som skaber burn-in eller retention? |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Jo - hvis det at game er det vigtigste skærmen skal bruges til og billedkvalitet ved visning af levende billeder som TV og DVD kun er sekundært - så skal du helt klart købe Sony LCD'en. Jeg har selv lige købt en PX70 - for billedkvalitetens skyld - og den er fantastisk, har lige set Terminator 3 i HD med min søn, og det var næsten så vi græd så godt stod det - men der er ingen tvivl om at var det primære formål jævnlig gaming i 4-6 timer ad gangen, så havde jeg beholdt mit LCD. Dermed ikke være sagt at man ikke kan game på en plasma eller at du med garanti vil få problemer - men fakta er at jeg kan omvendt heller ikke garantere at du ikke vil få problemer, og det alene er grund nok til at jeg ikke vil anbefale det. her er info om burn-in http://www.plasmasaver.com/burnin.html Redigeret af spawn - 02-April-2007 kl. 20:52 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12444 |
![]() |
|
Det er jeg lodret uenig i. LCD TV viser også grimme billeder med spil. Se f.eks. PS3-standerne i de forskellige butikker for tiden ![]() |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Jeg taler ikke om billedkvalitet ved spil på plasma kontra LCD - men om det simple faktum at plasma har større risiko for retention og burn-in end LCD - samt en øget irritationsfaktor ved det faktum at du ved den slags brug skal udvise omtanke og hensyn og muligvis efterfølgende bruge tid på wash-out dvd o.lign. for at fjerne retention. Og uanset hvad du mener Naiera - så er det altså et faktum at mennesker over hele jordkloden har oplevet at få screen burn-ins på deres Plasma TV i langt større udstrækning end på LCD. Og så holder det altså bare ikke at alle dem der anbefaler plasma til alting uden nogen forbehold, altid har så travlt med at redegøre for hvorfor det er sket og at det altid er brugeren der har gjort noget galt, når først skaden er sket og garantien ikke dækker. Du ved jo intet om hvordan denne eller andre der spørger til råds vil benytte skærmen til gaming i praksis - men jo mere man fortæller dem at der ingen risiko er, jo større er sandsynligheden for at der ikke udvises den nødvendige omtanke. Jeg vil hellere være sortseer og løfte en advarende pegefinger, end jeg vil være den der bagefter skal bortforklare mine anbefalinger til en der er kommet galt afsted.
|
||
|
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12444 |
![]() |
|
JEG taler om billedkvalitet ved spil på plasma kontra LCD. Det udlægges alt for ofte som om, at LCD er BEDRE til spil, altså som om at spil ligefrem ser bedre ud på LCD TV end de gør på plasma TV. Og det er noget pjat. Samtidig siger jeg så også, at man på, især, PX60/70 sagtens kan spille i mange timer uden at det giver problemer, så hvorfor da ikke vælge det TV der giver det pæneste billede? Andet vil jo være noget ulogisk. Og så skal et TV jo ofte også lige bruges til TV-udsendelser og DVD, og her er ingen jo tvivl om at plasma, igen, klarer sig bedst. I øvrigt er det fjollet at tale om 'risiko' for retention, for retention er per definition ikke farligt. Hvis man spiller i nogle timer skal man nok få noget mild retention, men det skal skam også nok forsvinde igen som dug for solen. Uden at nogen som helst har lidt nogen skade.
Og det risikerer man så også fra kanallogoer, sport og andre ting med statiske elementer (igen: de statiske elementer skal være på i MANGE timer før det overhovedet kan komme på tale at de skulle sætte sig fast for aldrig at forsvinde igen). Det er ulogisk at udlægge det som om, at kun de statiske elementer i spil er 'farlige'. Redigeret af Naiera - 03-April-2007 kl. 02:56 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er muligt billedkvaliteten ved spil også er bedre på plasma, jeg har ikke prøvet endnu så det kan jeg ikke udtale mig om. Rent teoretisk kan jeg nu ikke umiddelbart se logikken i at det skulle være det. Plasma er specielt godt til at gengive levende billeder, et spil er oftest ikke levende billeder men kunstigt sammensat udfra nogle helt andre farvemæssige normer end levende billeder, noget jeg egentlig kunne forestille mig passede en LCD skærm glimrende. Det afhænger nok af spiltypen og hvor fotorealistisk spillet er lavet. Jeg kan ikke se nogen grund til at eks. Sims skulle se bedre ud på plasma end på LCD (blot som et eksempel på et ikke fotorealistisk spil) Men som sagt, jeg ved det ikke, så det er ikke noget jeg skal gøre mig klog på. Mht. kanallogoer o.lign. så er eks. kanallogoer oftest delvis transparente hvorved risikoen er mindre for at et kanallogo giver burn-in eller retention (og alligevel oplever nogen dog retention af netop kanallogoer), desuden er det nok også sjældent man ser en 6 timers film med samme kanallogo samme sted uden reklamer eller uden du zapper lidt rundt. Omvendt kan du i spil såvel som ved almindelig pc-brug have flere statiske elementer som ikke er transparente og står på samme sted i lang tid og derved derved udgør en langt større risko for retention og i yderste konsekvens for burn-in. Derfor mener jeg at disse situationer er mere risikable end blot at se TV med kanallogoer. nej - retention er ikke farlig i sig selv, det har du helt ret i - men det er dog en kilde til nedsat billedkvalitet mens det står på, en kilde til irritation mens det står på, en kilde til irritation inden det kommer hvis man har siddet nogle timer og begynder at få en nagende nervøsitet, og en kilde til irritation hvis man aktivt skal gøre noget for at fjerne et "slemt" tilfælde af retention. Ja - billedet fra plasma er bedre end LCD - det kan vi slet ikke blive uenige om, jeg nyder virkelig billedet fra min PX70, selvom der faktisk var nogle få ting min Toshiba LCD gjorde bedre. Det gode billede er også den altovervejdende grund til at jeg netop har vurderet hvad der var vigtigst udfra mit behov, og her var billedkvaliteten langt vigtigere end mange timers gaming fra spilkonsol eller desideret pc-brug, hvorfor jeg på trods af mine forsvar for LCD teknologien alligevel selv har valgt plasma. Men uanset hvor meget jeg holder af min nye plasma, så kan jeg ikke få mig selv til at give en uforbeholden anbefaling af en Plasma som desideret gamerskærm over en LCD. Det strider simpelthen imod alt normal viden og erfaring på området, det strider imod hvad plasmafabrikanterne selv anbefaler og ansvarsfraskriver sig imod i manualer o.lign, og imod min samvittighed. Men jeg vil selvfølgelig gerne medgive at en plasma fint kan bruges også som gamerskærm under rimelig hensyntagen til disse forhold, og jeg forstår også godt din pointe med at spillene ikke er konstante men ændrer sig undervejs med cutscenes, menuer, mellemsekvenser osv. og også din pointe om såvidt muligt altid at forsøge at få det bedste billede.
Redigeret af spawn - 03-April-2007 kl. 00:51 |
||
|
||
![]() |
||
![]() |
|
En del af 'idéen' med retention er at det er mildt, og derfor oftest slet ikke kan ses medmindre billedet er helt hvidt eller helt sort. Derfor kan det næppe omtales som værende en kilde til irritation eller sågar nedsat billedkvalitet, medmindre man har for vane at sidde og kigge på den der pixelfejl test-DVD folkene bag denne side har lavet. Det er tydeligt at du ikke taler ud fra erfaring
![]() ![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvad for en normal viden? Har du læst om den test fra 2005 med 48 timers statisk Half Life 2 menu, der kunne fjernes igen uden permanent skade? Du har selv ingen erfaring på området, og er hurtig til at afskrive erfaringer fra folk der rent faktisk har gjort dem selv. Dét er ærligt talt ved at virke fjollet. Plasmafabrikanterne fraråder ikke spil, de råder bare til en smule forsigtighed, og jeg har aldrig selv gjort andet. Lige pludselig at skrive KONSOL får ikke al forsigtighed og fornuft til at flyve ud af vinduet. Jeg synes din samvittighed burde have det slemmere med at anbefale skodskærme ![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er korrekt, jeg har heldigvis endnu ingen praktisk erfaring med retention på min egen nye plasma og kun begrænset erfaring med det på andres plasma - men jeg er ganske overbevist om jeg ville være ret irriteret hvis jeg efter at have spillet stadig kunne se elementer fra spillet i billedet mens jeg efterfølgende skulle se en god dvd-film, eller hvis jeg var nødt til at køre en wash-out dvd natten over for at få det væk. |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |