recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er det mig der er vanskelig ???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr det mig der er vanskelig ???

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Kristian-h Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 121
Direkte link til dette indlæg Emne: Er det mig der er vanskelig ???
    Sendt: 05-April-2007 kl. 17:49

Hej Alle...

Nu har jeg købt et TH-42PX70, og det er jeg meget glad for

Jeg har dog en enkelt anke - KAN fladskærme bare ikke lave helt sort? Plasmaet er noget bedre en Sony's 40V2500 til sortniveau, men jeg syntes bare ikke det kan blive så sort som mit gamle Philips Blackline-S billedrør kan når man skruer helt ned for lyset? Der er altid en snært lysgrå tilbage på skærmen

Een ting er dog sikkert - denne gang ryger det ikke retur!

/Kristian

- Samsung PS51E8005
- Samsung BD-E5500
- Pioneer VSX-920
- Dali Concept 6

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 17:53

Nej - ingen fladskærme kan nå helt samme sort som et godt CRT - men PX70 er meget tæt på med de rigtige indstillinger og efter lidt indkøringstid

Prøv indstillingen

Vælg normal
Kontrast 40%
Lys 40%
Farve 40-50%
Skarphed skal sættes 2 trin til højre fra minimum - altså skru helt ned og 2 trin op igen
Farvetemperatur normal-varm (hvad du nu bedst kan lide)
Alt andet skal slås fra

Med disse indstillinger er sort meget sort på PX70

Og så sæt en god dvd kilde på - du må ikke vurdere på TV signalet.

Redigeret af spawn - 05-April-2007 kl. 17:57
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 18:16

Tak Spawn - bliver det bedre efter lidt tid?

Jeg sad og så lidt Harry P. igår, og det var der jeg lagde mærke til det i de mørke scener - prøvede så en AV kanal uden input og så at det var det samme dér. Det er ellers et dejligt TV til prisen syntes jeg, klasser bedre til mit brug end 40V2500 som jeg havde på prøve i 10 dage.

Kan man nogen steder se procentvis hvor meget man har skruet op for de enkelte ting, eller er det på øjemål  

/Kristian

- Samsung PS51E8005
- Samsung BD-E5500
- Pioneer VSX-920
- Dali Concept 6

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 23:27

Ja - jeg syntes faktisk at mit er blevet bedre og bedre i den tid jeg har haft det. Sort er sort på mit.

Husk også på når du sammenligner eks. Harry P. i forhold til dit gamle TV - så er det ikke sikkert at dit tidligere TV var justeret korrekt medmindre du haft en proffesionel til at justere det. Det er muligt at det var justeret "for sort" i forhold til hvad det skulle være og du så bare har vænnet dig til det. Når tv'et er justeret korrekt skal det optimalt vise hele gråtoneskalaen, man skal kunne se forskel på 100% sort og 90% sort og 80% sort for at få alle nuancer med, det kunne jo være dit tidligere tv var justeret så der ikke var forskel i skalaen fra 100% sort til eks. 80% sort.

Jeg siger ikke det var - men prøver kun at sige at når man går fra et tv man er vant til at kigge på til et nyt, kan det lige umiddelbart måske se "forkert" ud - men i virkeligheden var det måske det man var vant til at se der var "forkert" - hvis du forstår

Harry P. skal måske i de mørke scener i virkeligheden ikke være så sort som det var på indstillet til på dit CRT.

Nej - man kan ikke se procentvis hvad den er indstillet til - det er enten på øjemål - eller også må du skrue helt ned og skrue op mens du tæller trinene. Jeg mener kontrast og lys har 64 trin, så 50% er altså 32 trin op fra der er skruet helt ned, og 40% er så ca. 26 trin 

Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 23:37
Det er så sort som det kan blive på en fladskærm dags dato ...

Det er muligt du kan få den gamle Philips CRT til at stå mere sort når du lukker helt ned for lyset - men det der tæller er ved normal drift - vil mene panaen slår din gamle CRT på sort ved normal drift - ret mig gerne hvis jeg tar fejl

Redigeret af nextgeneration - 05-April-2007 kl. 23:40
Panasonic 50PX600E Plasma TV
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 09:11

Det ER mig den er gal med så

Billedet kan der ihvertfald ikke klages over, så det er nok som det skal være.

God Påske til Jer

/Kristian

- Samsung PS51E8005
- Samsung BD-E5500
- Pioneer VSX-920
- Dali Concept 6

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Kristian-h Kristian-h skrev:

Plasmaet er noget bedre en Sony's 40V2500 til
sortniveau, men jeg syntes bare ikke det kan blive så sort som mit gamle
Philips Blackline-S billedrør kan når man skruer helt ned for lyset? Der er
altid en snært lysgrå tilbage på skærmen

Det er fordi man ikke kan slukke de enkelte plasma celler helt, så der vil
være lidt lys tilbage.

Mht. LCD er problemet at der er lyset tændt hele tiden, og der kan man ikke
blokere det 100%.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Det er muligt at det var justeret "for sort" i forhold til
hvad det skulle være og du så bare har vænnet dig til det. Når tv'et er
justeret korrekt skal det optimalt vise hele gråtoneskalaen, man skal kunne
se forskel på 100% sort og 90% sort og 80% sort for at få alle nuancer med,
det kunne jo være dit tidligere tv var justeret så der ikke var forskel i skalaen
fra 100% sort til eks. 80% sort.

At du kan se forskel på 100% og 90% sort er ikke ensbetydende med at 100%
sort er sort nok.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 17:50

nej - men det skriver jeg da vist heller ikke noget om at det er ?

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af Kristian-h Kristian-h skrev:

Hej Alle...

Nu har jeg købt et TH-42PX70, og det er jeg meget glad for

Jeg har dog en enkelt anke - KAN fladskærme bare ikke lave helt sort? Plasmaet er noget bedre en Sony's 40V2500 til sortniveau, men jeg syntes bare ikke det kan blive så sort som mit gamle Philips Blackline-S billedrør kan når man skruer helt ned for lyset? Der er altid en snært lysgrå tilbage på skærmen

Een ting er dog sikkert - denne gang ryger det ikke retur!

/Kristian

At du ikke oplever din skærm laver nok sort er garanteret noget du kan indstille dig ud af.. jeg har prøvet og samle lidt tekst og forklaringer omkring sort.. + lidt links om hvorfor det er så vigtigt at få lavet en ordentlig indstilling af sit grej for optimal oplevelse.

Læs især her omkring hvilket test pattern der er godt fra DVE til at indstille sort korrekt

Læs her for en oversigt over nogle af de ting som man fokuserer på via DVE

Jeg vil gerne anbefale både DVE og ISF (nederst på isf siden er hdtv calibration dvden vist)dvden som supplement til hinanden for at sikre det bedste resultat du selv kan lave uden at skulle ofre de 2500,- kr formentlig vil koste for at få en proff til at kalibrere og måle din skærm.

Jeg har selv begge dvder og ISF dvden er lidt lettere at gå til (og især god til feks at ramme hudfarver godt), men der er mange flere ting man går igennem på DVE (DVE er meget teknisk og omstændig og tidskrævende, men der får du også testtoner med til surround osv og den er især god til at indstille lys og sort), så jeg syntes faktisk godt det kan betale sig at have begge til at bruge når man "tweaker" sit grej, der ligger også nogle testbilleder fra ISF hdtv dvden under min hjemmebio på side 2.

Man kan komme langt selv men man mangler jo den fysiske måling af skærmen som kan give anledning til yderligere justeringer for at sikre at alle farver forløber helt som de skal indenfor den farvetemperatur (d6500) som den gerne skal følge fra 0-100% i alle farver, og den er meget svær hvis ikke umulig selv at ramme uden kontrolmålinger.

klip fra Joe Kane Glossary

Black Level, strictly interpreted, denotes the light level at which a video signal representing picture black is reproduced on your TV screen. You probably already know that in terms of light output from a TV set black areas of the picture should be represented by an absence of light. Something that is black or below black in the video signal shouldn't produce any visible light from the display. VE T9-11.

Some TV sets actually use Black Level as a control name. It is a far better description of the function of that control than the most commonly found name for it, which is Brightness.

The multiple use of the term black level in the real world comes in the number of variables that affect the way you see light. Among them is the set's ability to produce an absence of light. How dark is it in the "off" state? VE T1 C5.

Black level also becomes a rather large problem when implementing light valve technology. It is difficult to shut light completely off in a small area of the picture.

Light output, from a standard direct view TV is obtained by lighting up phosphors. If you want to produce something representing black, just don't turn on the phosphors in that area of the picture. Simple enough, right? Well no, it isn't actually that easy. If ambient light is hitting the surface of the set, the level of light required for a dark area of the picture will have to compete with that ambient light. The appearance of the "off state" of the phosphors is of course dependent on ambient light. If you were around in the early days of black and white TV you may remember that TV sets had a medium cream color when the set was off. The only way you could get a good black out of a B&W set was to keep all ambient light off the surface of the set. Black matrix picture tubes have been designed to assist with these problems in color TVs. Even black and white sets now have tinted glass fronts in order to reduce the effect of ambient light. This increases the apparent contrast of the picture. These changes in the surface condition of the set increase the apparent contrast when confronted with ambient light.

Ambient light rejection is a great idea for most of us, but it comes at a price. If you can attenuate light hitting the set, you'll probably also attenuate light (picture) information coming from the set. The most obvious example of the price you pay comes in the many sets that put a dark piece of glass in front of the picture tube. This is essentially the same technique used in current B&W sets except that the tinted glass in an integral part of the B&W picture tube. You can't get rid of it.

Picking on a set that we've measured, the piece of glass in front of the set attenuated ambient light by 60% as it passed through the glass on its way to the picture tube. The black matrix in the picture tube itself took the remainder of the incoming ambient light down by an estimated 80% over what we believe an early B&W set would have done. This leaves about 8% of the light to be attenuated again by another pass back through the glass to the viewer. In other words, ignoring the reflections of the polished glass surface, more than 95% of the ambient light hitting the set is absorbed by the set. The cost? At least 60% of the light output capability of the picture tube. The attenuation of the glass was the same in both directions. The picture tube had to be driven well into blooming in order to get a usable amount of light in a well-controlled environment. The quality of the picture was dramatically improved by removing the glass on the front of the set.

Obtaining a good black level from a front screen projection system is even more difficult. Most screens are designed to reflect light back to the viewer, all light including ambient light. There are screens on the market that will attenuate ambient light that is coming in from side angles, but, as with the same thing in a TV set, it comes at a price of picture quality.

Tight control over ambient light is the best way to obtain a good black level from most display devices. Much of the rest of the story about black level is spread out over several other terms. VE T1 C5.

Mvh

René
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 19:45

Jeg kan også anbefale Merighi's freeware test dvd som findes på Merighi's hjemmeside

http://www.merifon.3000.it/

Direkte link til test dvd

http://www.isaneri.it/bg/testDVD1_07.zip

Dokumentation om hvordan den bruges

http://digilander.libero.it/merifon/ND_ENG_Merighi_RE_revise d_Test_DVD.doc

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2007 kl. 20:26
Spawn skal jeg, midt i al påskemaden, forstår ovenstående som, at det kan bruges istedet for DVE ?
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu