|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
nph12 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 646 |
![]() Sendt: 10-April-2007 kl. 11:04 |
|
Hej Jeg har set inde på mediaportalen hjemmeside, at de har udviklet en TV-server. Jeg håber I kan hjælp mig lidt, da jeg ikke har så stor viden indenfor dette område. "Some CAMs can only descramble 1 channel at the time while others can descramble 2-16 channels at the same time. " Hvad vil det præcis sige? Kan to klienter se hvert deres tv-program? Kan man også optage et eller flere tv-programmer samtidigt? Virker det kun på dvb tuner eller også på analog tuner? Jeg vil mene, at man skal have flere analog tunere, hvis hver klient skal kunne se forskellige tv-programmer. Er der rigtigt forstået? Er Windows Home Server værd at vente på? http://www.pcworld.dk/art/8535?a=block&i=94 Hvad er godt og dårligt set i forhold til Mediaportals tv-server? Det skal lige nævnes, at jeg ikke på nuværende tidspunkt har noget mediacenter, da jeg lige vil sikre mig, at hele 'pakken' vil kunne virke i virkeligheden (jeg har tænkt mig en tv-server og to klienter). Er der nogen som har gode eller dårlige erfaringer med tv-server og klienter? Jeg vil godt høre lidt af, hvad folk har gjort af erfaringer? |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Online Point: 10515 |
![]() |
|
Et Cam er et CA-modul, altså et modul til at sætte abonnementskort i til kodede kanaler, f.eks. fra Viasat elle Canal Digital. De fleste Ca-moduler kan kun afkode én kanal ad gangen. Håber det var svar nok. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
pagaard ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 28 |
![]() |
|
Microsoft produktet kan ikke sammenlignes med mediaportal tvserveren, microsoft produktet kan kun share filer og er derfor en server i traditionel forstand, men Mediapåortal Tv Sever produktet er det som det hjedder nemlig en TVserver der hoster alle tvkanaler og derfor kan flere clienter deles om de samme tuner kort. Så derfor kan det ikke betale sig at vente på microsoft.
Håber det var svar nok MVH Allan |
||
![]() |
||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
|
Det er et meget fint design.. Rigtig klient/server design, hvor alle TV-kort er placeret i serveren... CAM-moduler bruges til digitale kodet kanaler, f.eks. skal der bruges et Conax CAM til at modtage canal digital (DVB-S satellit) og VIaccess CAM til TDC kabel (DVB-C). Da jeg bruger DVBviewer, kan man godt se og optage flere kanaler inden for et MUX/transponder, dvs. der sender flere programmer på samme frekvens. Hver program består af video, lyd og flere ekstra datastrømme (kaldet PID) med subtitles, teksttv, EPG. Altså et MUX består af samling datastrømme for det antal programmer, der ingdår i MUX/transponder. Men det går ikke for kodet kanaler at se/optage flere programmer, når det drejer sig om kodet kanaler... (DVBviewer). Spørgsmålet er så hvilke CAM, der evt. skulle have denne mulighed med mediaPortal? Den største anke jeg har mod mediaportal er at det så vidt jeg ved pt. ikke understøtter DVB-subtiteles (ikke bruges til DVB-T (jordbaseret), hvor de danske kanaler sendes). I relation til DVB-S (satellit) og DVB-C (kabel) vil subtitles også mangle på vissse kanaler... Hvis du bruger analoge TV-kort, skal der være lige så mange TV-kort, som du vil anvende samtidigt... Betragter efterhånden analoge TV-kort, som noget der ikke er relevant længere at beskæfte sig med (måske hvis man har kabelTV). Man kan snart ikke modtage noget på analog mere... |
||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
||
![]() |
||
nph12 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 646 |
![]() |
|
Man kan vel se alle kanalerne, men man skal bare vente på at signalet bliver afkodet? Hvis kun en af kanalerne er afkodet, så er det kun denne kanal som kan ses? Også af flere klienter? Hvis man har to klienter, så skal man vel som minimum have to afkodet kanaler? Flere afkodet kanaler betyder vel bare, at man ikke skal vente på at signalet bliver afkodet, rigtigt forstået? |
||
![]() |
||
![]() |
|
OK. Så holder jeg mig til mediaportals tv-server. Findes der andre tv-servere som kan det samme? |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg har tdc kabel tv, så det er en dvb-c løsning jeg går efter. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så behøver jeg kun et dvb-c tunerkort eller skal jeg have ligeså mange analog tv-kort som jeg vil anvende samtidigt? Så må dvb-c løsningen være klart den bedste (som jeg ser det!)? Så er der det med underteksterne. Mon ikke det er noget som kommer i mediaportalens tv-server? Findes der andre muligheder for at få undertekster? |
||
![]() |
||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
|
Det ser ud til det er HTPC-softwaren/CAM-modulet/ca-interface, der er afgørende for hvor mange kodet programmer inden for et MUX, det er muligt at optage og/eller se samtidigt fra et DVB-TV-kort... F.eks. kan man med DVB-T optage/se alle 3/4 danske kanaler på en gang med et DVB-T-tv-kort... De er ukodet og kræver derfor ikke CAM-modul. Hvis programmerne derimod var kodet, skulle alle programmers datastrømme (PIDs) derimod afkodes SAMTIDIGT, jvf. citatet fra MediaPortal.
|
||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Online Point: 10515 |
![]() |
|
[
[/QUOTE] Man kan vel se alle kanalerne, men man skal bare vente på at signalet bliver afkodet? Hvis kun en af kanalerne er afkodet, så er det kun denne kanal som kan ses? Også af flere klienter? Hvis man har to klienter, så skal man vel som minimum have to afkodet kanaler? Flere afkodet kanaler betyder vel bare, at man ikke skal vente på at signalet bliver afkodet, rigtigt forstået? [/QUOTE] Nej, ikke rigtig forstået. Man kan se alle kanalerne hvis man har et gyldigt abonnementskort og et passende Ca-modul, men da kanalerne er kodet og Ca-modulet kun kan afkode en kanal ad gangen, kan man ikke se to eller flere kodede kanaler samtidig, medmindre man har flere CA-moduler og abonnementskort. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
![]() |
|
#fltk Det interessante med den mediaPortal løsning er at den sandsynligvis kan klare flere kodet programmer på en gang (vel at mærke inden for et Mux/transponder).... ...Og det med et DVB-TV-kort (se/optage). |
||
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvis CA-modulet kun kan afkode en kanal af gangen, kan to klienter vel se samme kanal? "Some CAMs can only descramble 1 channel at the time while others can descramble 2-16 channels at the same time. " Så der findes CA-moduler som kan afkode flere end en kanal af gangen. Måske kan jeg forklare mig på en bedre måde. Jeg går og leger med tanken om, at tilslutte vores to tv via en computer/mediacenter til en tv-server/medieserver. Jeg har tdc kabel-tv, og det lyder som en klar fordel at bruge en enkelt digital tuner (dvb-c) i stedet for at investere i flere analog tunere. Eftersom alle kanalerne er kodet, hvis man vil have dem digital, så skal man enten have et CA-modul som kan afkode flere kanaler eller flere CA-moduler (men så skal man jo også have flere abonnementskort). Løsningen må være et CA-modul som kan afkode flere kanaler (minimum to til de to tv/klienter). Vil man kunne optage et tv-program? Sker det på tv-serveren eller hvad? Denne kanal skal jo også været afkodet. Jeg har ikke prøvet digital tv før med alt hvad det indebærer af CA-moduler og abonnementskort, så bærer over mig med, hvis jeg ikke lige forstår det hele. Redigeret af nph12 - 10-April-2007 kl. 16:35 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvis der overhovedet kan lade sig gøre at afkode flere programmer samtidigt med eet DVB-TV kort, kræver det at programmerne ligger inden for samme MUX, hvilket langt fra vil være tilfældet. Se frekvenslisten her for TDC: http://dvb.perch.dk/DVB.php#hvorfor Ideen med TV-serveren er at kunne optage centralt for senere at vise det optaget på klienterne. Denne del er det enkleste og kan også udføres af andre HTPC-løsninger. Det er sværere, hvis der er krav til LIVE-tv, som denne mediaportal løsning kan håndtere.... |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |