Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MortenR.
Bruger
Oprettet: 22-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
|
Emne: Plasma og indbrænding Sendt: 01-Maj-2007 kl. 13:07 |
Kan det virkelig passe at man ikke kan bruge et plasma til at se 4:3 og widescreen, hvor man har sorte striber i siderne eller i bunden og toppen? Jeg har set en diskussion hvor flere mente at man under alle omstændigheder skulle dække hele billedet f.eks. via zoom. Det synes jeg dog ikke kan være seriøst. Når man ser film skal de være i det korrekte format ellers er det jo ikke sjovt at have en hjemme bio. 
Til jer plasma ejere: Kan det virkelig passe at man hvis man kun bruger sit plasma tv til tv og film og ellers er forsigtig med faver og kontrast ikke kan bruge sit fjernsyn som et helt normalt ctr fjernsyn?
|
Morten
|
 |
Pokerface
Guld medlem
Oprettet: 29-December-2003
Point: 1357
|
Sendt: 01-Maj-2007 kl. 13:17 |
Hej. 
Sådan var det også tidligere, men herinde på Recordere er der rigtig mange Plasma-brugere, og de påstår hårdnakket, at sådan er det IKKE mere, på de nyeste skærmtyper.
Det har været debateret rigtig meget på flere af siderne herinde, og du vil kunne finde meget omkring emnet, hvis du søger efter det med "Søgefunktionen"
Det anbefales at skærmen "køres til" med "blide/bløde" indstillinger af især Kontrast, Lys og Farve, i ca. et par hundrede timer, og derefter kan skærmen faktisk bruges til alt... Dog med omtanke... Med dette menes, at man dog nok IKKE skal glemme at afbryde for XBox'en el. PS2-spilleren og bare lade den stå tændt natten over. 
Men jeg er også ny i dette med Plasma, så jeg vil hermed overlade skuepladsen til Experterne herinde. 
Redigeret af Pokerface - 01-Maj-2007 kl. 13:23
|
Mvh. Frede.  [COLOR=BLUE] TV: "Pana" TH-37PX70 Afspiller: "Pana" DMP-BD80
|
 |
friediger
Guld medlem
Oprettet: 24-Februar-2007
Point: 557
|
Sendt: 01-Maj-2007 kl. 13:29 |
jeg har haft mit px70 i snart 2 uger og jeg har ikke haft problemer med retention eller burn-in når jeg har set film uden zoom altså i normal 16:9. Så den kan sagtens stå et par timer med sorte rammer uden problemer.
jeg har ikke erfaringer med at se tv i 4:3
|
 |
MortenR.
Bruger
|
Sendt: 01-Maj-2007 kl. 14:06 |
Tak for de foreløbige svar! De lyder opmuntrende  - for hvem gider købe et tv man ikke kan bruge til at se film og tv uden at forvrænge billedet eller forstørre det og dermed mindske billedkvaliteten.
|
Morten
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 01-Maj-2007 kl. 14:20 |
Altså hør nu her - jeg har haft plasma i snart 2 år, og har set hvad jeg ville af film uanset billedformat - no problems. Men retension undgår du ikke med 127% sikkerhed. Disse fremkommer typisk fra kanal logo. Men det forsvinder jo igen - så igen no problems
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
MortenR.
Bruger
|
Sendt: 01-Maj-2007 kl. 14:21 |
retention vil det sige at logoet bliver hængende et par minutter efter at have været på en kanal for så at forsvinde?
|
Morten
|
 |
Gert13
Bruger
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 94
|
Sendt: 01-Maj-2007 kl. 16:11 |
MortenR. skrev:
retention vil det sige at logoet bliver hængende et par minutter efter at have været på en kanal for så at forsvinde? |
Ja, eller måske lidt længere, alt efter hvor længe du har været på kanalen, men det skal nok gå væk igen. Permanent burn-in er mere en yderst sjælden, så skal du virkelig være et svin med din skærm hvis det skal komme dertil. Så har du vist større chance for at vinde i lotto. 
|
 |
Hygom
Super bruger
Oprettet: 30-September-2006
Point: 433
|
Sendt: 01-Maj-2007 kl. 20:28 |
Jeg har haft min PX70 i 2 uger nu og har ikke oplevet retention eller burn-in en eneste gang. Og det er både med film med sorte rammer og xbox spil osv. Jeg har brugt skærmen som jeg ville bruge enhver anden. Dog har jeg kørt indkørings dvd'en her fra siden hver dag når jeg ikke var hjemme de første 5 dage..
|
 |
Axel F
Bruger
Oprettet: 04-Februar-2007
Point: 89
|
Sendt: 02-Maj-2007 kl. 17:33 |
Hygom skrev:
Jeg har haft min PX70 i 2 uger nu og har ikke oplevet retention eller burn-in en eneste gang. Og det er både med film med sorte rammer og xbox spil osv. Jeg har brugt skærmen som jeg ville bruge enhver anden. Dog har jeg kørt indkørings dvd'en her fra siden hver dag når jeg ikke var hjemme de første 5 dage..
|
Hej Hygom.
Hvis man kører de der indkørings dvdér,feks om natten,må skærmen så ikke være slukket,samtidig med at dvdén kører,eller skal den helst være tændt. 
|
TV...Panasonic PX700
DVD REC...Pioneer 545HX-S
|
 |
nextgeneration
Pause fra forummet
Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
|
Sendt: 02-Maj-2007 kl. 17:49 |
Om der er sorte bjælker i siderne eller i top/bund er det samme - hvis du behandler din pana plasma ordentligt, dvs lys/kontrast på max 50% får du aldrig problemer. Børnene tænder for panaen kl 07:00 og konen slukker ved midnat, så den kører stort set i døgndrift ( siden juni 2006 ), uden hensyntagen til hvad der vises, logos etc. - uden vi har oplevet retention eller burn-in.
Husk iøvrigt at eventuel ekstern box skal sættes med kontrast på "neutral" ...
Mht andre mærker må andre besvare.
Indkørings DVD - efter min mening total overflødigt, alm tvkikkeri kan fint gøre det ...
Redigeret af nextgeneration - 02-Maj-2007 kl. 17:52
|
Panasonic 50PX600E Plasma TV
|
 |
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 02-Maj-2007 kl. 18:49 |
Axel F skrev:
Hvis man kører de der indkørings dvdér,feks om natten,må skærmen så ikke være slukket,samtidig med at dvdén kører,eller skal den helst være tændt. 
|
?????? Er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener?
Det er ikke DVD der skal 'indkøres', men skærmen.. så den skal selvfølgelig være tændt.
Bortset fra det, så tvivler jeg på effekten af en burn-in DVD..
|
 |
Ghidora
Bruger
Oprettet: 27-Marts-2007
Point: 206
|
Sendt: 02-Maj-2007 kl. 21:40 |
Pallec.... hvorfor tvivler du på effekten? hvis man godt vil hurtigt forbi indkøringsperioden og skrue lidt op for kontrast mm. så er det da en fin ting hvis man ikke har tid/lyst til at se tv 12 timer om dagen...
Derudover er det jo ikke noget magisk ved den ;)
Jeg har brugt mit tv som jeg ville med et hvert andet tv og har ikke oplevet retention udover en lille smule efter nogle meget hvide undertekster, de gav et svagt slør som kunne ses ved total sort skærm men var væk lige så hurtigt som de kom....
og kører self. med fornuftige indstillinger :)
|
Panasonic G20 50" Plasma Sony PS3 Slim 320 GB AVI ADM 9.1T Hvid
|
 |