recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panasonic 42PX70 Burn in "bekæmpelse"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanasonic 42PX70 Burn in "bekæmpelse"

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MzChosen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Emne: Panasonic 42PX70 Burn in "bekæmpelse"
    Sendt: 05-Maj-2007 kl. 20:33
Hey alle sammen. Jeg har lige et par spørgsmål. Jeg har nu bestilt et stk Panasonic 42PX70. som jeg får leveret om nogen uger ifølge ordrebekræftelsen. Men Jeg har læst at der kan forkomme burn in på skærmen. så jeg ville høre, hvad er det helt jeg skal gøre til at starte med på det splinter nye fjernsyn. jeg har læst noget om at jeg skal køre en DVD i nogle timer, og lave noget indstilling.. kan jeg få en detaljeret beskrivelse om hvad der er bedst at gøre de færste timer TVet skal køre så jeg ikke risikere at få burn ins. jeg ved selvfølgelig at jeg ikke skal lade still billeder køre på den. Takker!
Til top
CoolMLJ Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2006
Point: 294
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2007 kl. 20:54

JEg vil også lige ligge mig med på denne tråd..

her selv bestilt et 37"

fik af vide i panasonic centret, at man ved "normal" brug ikke skulle være så bekýmret.

Lykkelig ejer af:

Forstærker : Denon X3400
Front: B&W CM8
Back: B&W M1
Center: B&W CMC
SUP: B&W 610XP

LG OLED B7 65"
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2007 kl. 21:04

1. Lad være at bruge indstilling Dynamic

2. Brug enten indstilling normal (dagen) eller cinema (aften)

3. sæt kontrast og lys til ca. 40-45%

4. sæt farve til ca. 35-40%

5 sæt farvetemperatur til varm

6. slå alle digitale filtre fra

7. Kig al det TV/DVD du har lyst til og nyd din nye PX70 - du får ikke burn-in eller retention med disse settings - du får tilmed det bedste billede både under og efter indkøringsperioden (ca. 200timer)

Husk indstillingerne sættes individuelt for alle indgange, så de skal indstilles sådan på dem alle.

Det er ikke nødvendigt at køre break-in dvd. Break-in dvd kan mindske indkøringsperioden ved at du hurtigere når de 200timer, men bruger du ovenstående settings er det ikke nødvendigt at spekulere over hverken break-in dvd eller problemer med burn-in/retention.

Det er ligeledes ufarligt at spille konsolspil eller bruge mediacenter med disse settings, medmindre du mishandler skærmen med statiske billedelementer i mange timer.

Min PX70 har kørt med disse settings nu 1 måneds tid (og det er tændt hele tiden) - og jeg har endnu aldrig set bare antydningen af den mindste smule retention.

Redigeret af spawn - 05-Maj-2007 kl. 21:06
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
CoolMLJ Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2006
Point: 294
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2007 kl. 21:09

lidt skræmende når man nu snakker om indbrænding og man så ser dette

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21348& PN=1&TPN=2

man kan da tydelig se tv logoer...?????

eller er det blot fordi det er en "gammel" type plasma

Lykkelig ejer af:

Forstærker : Denon X3400
Front: B&W CM8
Back: B&W M1
Center: B&W CMC
SUP: B&W 610XP

LG OLED B7 65"
Til top
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2007
Point: 132
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

du får ikke burn-in eller retention med disse settings

Her må jeg erklære mig uenig. Retention ser jeg altid efter at have set en film i ikke-16:9 format. Men men men! Det kan kun ses på et helt mørk billede og forsvinder igen efter kort tid.

Nåja, og efter jeg forleden havde spillet Dead Rising i ca. tre timer i træk, kunne jeg se antydningen af ordet "killed" i nederste højre hjørne. Men, som sagt, det forsvandt efter kort tid.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af CoolMLJ CoolMLJ skrev:

lidt skræmende når man nu snakker om indbrænding og man så ser dette

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21348& PN=1&TPN=2

man kan da tydelig se tv logoer...?????

eller er det blot fordi det er en "gammel" type plasma

Det er en plasma skærm der er lidt over 1,5år gammel, dog vil jeg sige billedet blev taget en dag hvor den havde stået det meste af en dag på hh. DR & TV2 hvor jeg så lige puttede nogle test film i for at tage billeder, og det var først bagefter jeg så de var der.. men typisk er det nogle som fortager sig over 5min til en times alm tvkigning, så er de meget svage... men idet jeg jo jævnligt ser både DR & TV2 bliver de altså friske op hele tiden... hvis ikke jeg så de kanaler hele tiden så var de heller ikke synlige.

Dog er det altså også værd at notere sig at man kun lægger mærke til det ved en helt hvid skærm, og er altså ikke noget man lægger mærke til ved alm. tvkigning, der er ingen af mine gæster der har set dem være der, Men altså det burde ikke være noget man slåsser så meget med i dag som tidligere.. og følger man ellers de gode råd som har været nævnt tidligere i tråden skulle man altså være på den sikre side, og begynder man at få antydningen af noget kan man enten køre "white snow" eller Burn in wash dvden (eller osse bare zome ind på det billede man ser så man klipper tvlogoet fra og køre med det lidt tid), Men igen jeg syntes altså ikke at det er mere "farligt" end jeg lige har købt en plasmaskærm mere  

Redigeret af rhsin - 06-Maj-2007 kl. 10:11
Mvh

René
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 13:27

Oprindeligt skrevet af Jordsvin Jordsvin skrev:

du får ikke burn-in eller retention med disse settings

Her må jeg erklære mig uenig. Retention ser jeg altid efter at have set en film i ikke-16:9 format. Men men men! Det kan kun ses på et helt mørk billede og forsvinder igen efter kort tid.

Nåja, og efter jeg forleden havde spillet Dead Rising i ca. tre timer i træk, kunne jeg se antydningen af ordet "killed" i nederste højre hjørne. Men, som sagt, det forsvandt efter kort tid.

Så bruger du ikke de settings jeg har skrevet

Jeg så TV2 sport i 6 timer i træk igår da jeg skulle se boksekampen i nat - selv efter disse 6 timer, havde jeg ikke antydning af retention fra kanallogoet.

Til top
Gert13 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 13:32
Enten er jeg halv blind eller også har jeg en dårlig monitor. Jeg kan kun ganske svagt ane et tv2 logo på billedet af manden i den hvide skjorte, og det var først efter at jeg havde tørret støv og fedt fingere af min skærm.  Synes i hvert fald ikke det er skræmmende.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12449
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 14:47

Jeg så TV2 sport i 6 timer i træk igår da jeg skulle se boksekampen i nat - selv efter disse 6 timer, havde jeg ikke antydning af retention fra kanallogoet.

Kanallogoer og 2.40:1 bjælker er ikke det samme. Lidt retention efter 2.40:1 bjælker vil der nødvendigvis være, efter en lang film i det format, uden afbrydelser. Men hvis man ikke kigger på en sort skærm umiddelbart efter filmen, og f.eks. bare slår over på noget TV, så ser man det selvfølgelig ikke.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 15:07

Det er sandt nok Naiera - men jeg har også set mange lange film i 2:35/2:40 format med sorte bjælker og har stadig ikke set noget til retention. Men indrømmet, nu er det heller ikke sådan at jeg hver gang jeg har brugt tv'et skynder mig at slå over på en helt sort skærm for at lede efter spor af retention, men jeg kigger nu en del efter det ved almindelig brug af alle mine kilder uden at jeg endnu har kunnet se noget.

Til top
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2007
Point: 132
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 15:51

Så bruger du ikke de settings jeg har skrevet

Jo. Det kan være at min stue er noget mørkere end din, og så ses det naturligvis tydeligere.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Lidt retention efter 2.40:1 bjælker vil der nødvendigvis være, efter en lang film i det format, uden afbrydelser. Men hvis man ikke kigger på en sort skærm umiddelbart efter filmen, og f.eks. bare slår over på noget TV, så ser man det selvfølgelig ikke.

Det var også det jeg mente. Nu bliver skærmen jo næsten sort (bortset fra Pioneer logoet), når jeg hiver DVD'en ud af drevet for at sætte den næste i - og det er så der, jeg ser det. Men, som jeg også nævnte før, så forsvinder det hurtigt igen og det er absolut ikke noget der generer.

Til top
MzChosen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Maj-2007
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2007 kl. 20:19

Jeg takker for den gode response, og kan se jeg ikke behøver være så bange for at få burn ins.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu