recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt hjælp til en newbie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLidt hjælp til en newbie

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
zniper69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Emne: Lidt hjælp til en newbie
    Sendt: 22-Marts-2007 kl. 08:16
Hejsa..
 
Jeg er ny inden for LCD/plasma-verdenen, men jeg mener at priserne er ved at være i et leje hvor jeg kan følge med nu! Jeg har allerede tilladt mig at lave en købstråd, men så tænkte jeg at det måske var en idé med lidt vejledning før jeg springer ud i noget forhastet!
Jeg har i forvejen brugt noget tid på at studere de tekniske begrebet på flatpanels.dk og andre småartikler rundt omkring, så jeg skulle mene at jeg sådan nogenlunde kan følge med hvis I benytter div. fagtermer..
 
Jeg har sat mig en maxpris på 6500 danske kroner som jeg meget gerne vil overholde, og jeg er klar over at mange herinde vil mene, at det muligvis ikke er den mest langtidssigtede løsning, men umiddelbart er det hvad jeg kan sætte til side til et allright tv, og mit indtryk er at man godt kan få et fint tv for de penge, omend det må betyde at man skal gå lidt på kompromis med mærkevalget, hvilket jeg da heller ikke har problemer med sålænge det ikke er et elendigt håndværk jeg får købt mig!
 
Men nu til sagen.. Jeg ved ikke umiddelbart hvor mange krav man kan tillade sig at stille i dét prisleje, men umiddelbart vil jeg ikke undvære HDMI indgang(e) eller tuner til normalt antennestik (analog ikke?). Det ville også være fint hvis der var mulighed for tilslutning til min forstærker, så jeg kunne få lyden fra tv på sorround, men ved ikke umiddelbart om det lader sig gøre, eller om man her bør tilslutte lyden via dvdafspiller lign. og så undvære sorround fra tvprogrammer. Dét kan I muligvis vurdere!
 
Jeg har kigget lidt på bl.a. et Toshiba 32WL66Z, som efter min mening har et ok design. Efter hvad jeg har hørt om tv'et skulle det være i topklasse, prisen taget i betragtning, og det fås lige pt for 5999,- hos TC, som såvidt jeg kan læse mig frem til er et vellidt onlinefirma når det kommer til levering og service!
 
Der ud over, har jeg fået forslået et Karvia, hvor jeg tror at deres 3205EB er nogenlunde ok. Designmæssigt synes jeg at det er pænere end toshiba'et, men det er jo blot en smagssag. Dette tv kender jeg intet til og derfor tænkte jeg, at nogen herinde måske kunne sige mig hvorvidt det er noget værd. Efter hvad jeg umiddelbart kan overskue er mange af specifikationerne på dette tv lidt bedre end Toshiba'et (dog kun én HDMI indgang tror jeg), men det har derimod DVI (hvilket jeg ikke ved om jeg kommer til at bruge.. Det er blot en digital indgang ikke? Altså fx til tilslutning af en computer fx?). Dette koster kun 4795,- ifølge Karvias hjemmeside. Deres service kender jeg dog ikke noget til!
 
Dét er de to tv jeg umiddelbart har kigget på. Plasma kender jeg ikke meget til, og såvidt jeg ved fås de heller ikke i specielt god kvalitet i denne prisklasse. Men under alle omstændigheder ville jeg gerne hvis I ville hjælpe mig til at vælge det "rigtige" tv, og I er meget velkomne til selv at komme med forslag til andre tv, sålænge vi holder os inden for min prisklasse.. Håber på lidt støtte fra jer der ved hvad i taler om!
Til top
zniper69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 13:18
Det er der slet ingen der vil udtale sig om?
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 13:38

Oprindeligt skrevet af zniper69 zniper69 skrev:

Det er der slet ingen der vil udtale sig om?

 

Jeg tror måske det kan skyldes at du bevæger dig i et område hvor det kan være svært at få økonomi og billedkvalitet til at hænge sammen, en stor del af dem som befinder sig herinde går forholdvist meget op i det udstyr de nu køber indenfor de rammer de nu arbejder udfra.

Og du burde måske her enten vente et års tid til priserne var  faldet lidt på de skærme der i dag koster 12-15t kr eller hvis du virkeligt ønsker dig et tv nu at opgradere dit budget til eks. dette tv hvor du kommer tættere på et realistisk gengivet tvbillede, med de svagheder som det nu også har.

Jeg har indtil nu ikke set et tv i den prisklasse som jeg ville bryde mig om at have som mit primære tv (som sovepude ok ) jeg syntes simpelthen billedgengivelsen og farverne er misvisende og det derfor ikke holder i længden.. i might be wrong.. men det er da et råd



Redigeret af rhsin - 22-Marts-2007 kl. 13:41
Mvh

René
Til top
zniper69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 13:46
"Og du burde måske her enten vente et års tid til priserne var  faldet lidt på de skærme der i dag koster 12-15t kr"
 
Misforstå mig ikke, men dét er jo en skrue uden ende! Om et år ville ingen herinde drømme om at give 7000 for en skærm der koster 12000 iår! Det tør jeg næsten væde på..
 
Som tingene ser ud har jeg ikke 8500,- til et tv og det er da også derfor jeg eftersøger ét til max 6500,-.. Jeg ville da meget gerne købe et dyrere men har bare ikke lige økonomien til det.. Det bliver enten ingenting eller et til max 6500! Og nu hvor der kommer medielicens ville det være dumt ikke at have et tv når nu jeg i forvejen har computer!
 
Men når så dét er sagt tager jeg selvfølgelig dine råd til efterretning.. Prisen går jeg dog ikke på kompromis med.. Så skal det være få hundrede kroner vi taler om!


Redigeret af zniper69 - 22-Marts-2007 kl. 13:47
Til top
Ullum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Juli-2006
Status: Offline
Point: 1004
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 13:54

Toshibaen går du ikke fejl af - den er blevet rost meget herinde i det sidate års tid - til 6.000 er det nok pt. det bedste du kan få.

Karvia har jeg aldrig hørt om før sikkert et noname TV som de har klasket deres eget mærke på - det vil være rent lotteri at købe den.

Bemærk i øvrigt at den ikke er på lager og leveringstid ukendt.

 

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af zniper69 zniper69 skrev:

"Som tingene ser ud har jeg ikke 8500,- til et tv og det er da også derfor jeg eftersøger ét til max 6500,-.. Jeg ville da meget gerne købe et dyrere men har bare ikke lige økonomien til det.. Det bliver enten ingenting eller et til max 6500! Og nu hvor der kommer medielicens ville det være dumt ikke at have et tv når nu jeg i forvejen har computer!

 

Jeg kan sagtens følge dig, og det gælder jo også om at få det optimale ud af dit budget, hvis det er noget værd for dig mener jeg at kunne huske at på bare 2 mdr er den omtalte panasonic faldet 1500,- kr så hvis du væbner dig med tålmodighed så er den inden sommerferien måske indenfor en rækkevidde af dit budget, ja måske endda før da jeg kan se at i Tyskland har den rundet en pris på 7500,- allerede nu, og da panasonic lige nu lancerer deres nye modeller kan prisen derfor nok falde ret hurtigt på denne model, hvilket tiden allerede har vist.

Men hvis du seriøst vil bruge dit tv til alm. film og tv kiggeri, så mener jeg ikke at en LCD i den prisklasse du har nævnt er værd at gå efter sammenlignet med eks plasmateknologien, hvis du derimod primært skal bruge til til eks playstation tegnefilm o.lign så vil det være fint nok, ja der vil LCD en nok være det bedste valg.



Redigeret af rhsin - 22-Marts-2007 kl. 14:01
Mvh

René
Til top
zniper69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 14:04
Med fare for at lyde tåbelig, har jeg nu hørt Toshibaen blive rost for sin analoge tuner, så er ikke så bange for at den sagtens kan erstatte min gamle samsung 28" widescreen.. Ikke desto mindre kender jeg ikke noget som helst til plasma teknologien, da jeg udelukkende har læst om LCD, idet mit indtryk af plasma var dyrt hvis man skulle have noget der overhovedet var penge værd.. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Jeg er ingen ekspert overhovedet og jeg er glad for al den hjælp jeg kan få!
 
Jeg holder mig fra Karvia.. Kender intet til det og vil heller ikke eje det har jeg lige bestemt! :)
 
Iøvrigt bør jeg nok lige nævne.. 37" bliver for stort.. Mit værelse, og kommende stue, kan dårligt rumme et 37".. Jeg er overbevidst om at et 32" længe opfylder mine krav om størrelse!
Til top
Monolithos Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-November-2005
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 14:10
Køb "Toshiba 32C3000P" til ca. 5300 (med fragt) kr hos hardwareversand.de

Stort set identisk med Toshiba 32 WL66Z, bortset fra nogle små forbedringer og et pænere design! 
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af zniper69 zniper69 skrev:

Med fare for at lyde tåbelig, har jeg nu hørt Toshibaen blive rost for sin analoge tuner, så er ikke så bange for at den sagtens kan erstatte min gamle samsung 28" widescreen.. Ikke desto mindre kender jeg ikke noget som helst til plasma teknologien, da jeg udelukkende har læst om LCD, idet mit indtryk af plasma var dyrt hvis man skulle have noget der overhovedet var penge værd.. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. Jeg er ingen ekspert overhovedet og jeg er glad for al den hjælp jeg kan få!
 

 

Den store forskel på LCD kontra plasma er især plasmaskærmens evne til at vise noget bedre sort da teknologien for LCD jo er noget lys som blokeres for at skabe sort hvorimod plasma slukker for "lyset" og dette kan den iøvrigt gøre noget hurtigere end LCD hvilket iøvrigt er grunden til at du ikke ser en skærmopdateringshastighed på de fleste plasmaskærme.

En anden ting er at LCD skærme har meget svært ved at ramme sine grundfarver korrekt, især den blå er et problem, og målinger har vist at at LCD rammer 16-29% forkert ved at vise en kalibreret farve hvor at plasmaskærmen med samme kalibrering viste 1-10% forkert. dette betyder når din skærm så skal generere en farve som feks hudfarve så bliver dette blandet udfra de 3 grundfarver rgb + sort og da udgangspunktet på LCD skærmen allerede i sin grundfarve + sorte var dårlig bliver blandingsfarven derfor endnu ringere... det kan godt være farven ser "lækker" ud men det er mere fordi man som opfattelse syntes at kraftige pastelfarver tiltaler en, men det giver altså er forvrænget billede når man skal se naturtro og "menneskelige" billeder, det klarer plasmaskærmen langt bedre.

Desuden er der færre problemer med betragtningsvinkler, dvs sidder du bare lidt off center påvirker dette også det billede du ser, og kan forstærke den misvisning af farve og billedgengivelse.

Og da plasma og er bedre til at holde sig konstant på d 6500 kelvin ved en korrekt indstilling gennem hele lysforløbet gør det at den viser ens farver hvad enten billedet er lyst eller mørkt, dette er langt sværere hvis ikke umuligt på lcden en indstilling på lcd vil altid være et kompromis hvor det er meget mere konstant på plasmaskærmen.

Og her til sidst, om du så kan have plads til en 37" tjaaa.. sådan noget ser nu ikke så slemt ud når først det hænger på væggen (det sagde min kone da om min 50" da den først var kommet op).

 

Mvh

René
Til top
zniper69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 14:31
Ok.. Jeg vidste så godt en smule om plasma, og gengivelsen af sort vidste jeg var et problem ved lcd.. Ikke desto mindre synes jeg personligt at lcd gør sig bedre ved HD, men det er klart når der altid vises animationsfilm i forretninger, fordi folk jo så ikke ser tvet i funktion med "ægte" billeder..
 
Monolithos.. Er der virkelig kun forbedringer ved dén model? For så er det jo oplagt at det er dén jeg skal have fat i! Ved du iøvrigt om den så er med tysk layout (eller hvad det hedder)? For jeg er meget ringe til tysk, så det vil jeg helst undgå.. Engelsk vil være helt fint, dansk skal jeg jo nok ikke forvente, men Engelsk har jeg ingen problemer med!


Redigeret af zniper69 - 22-Marts-2007 kl. 14:33
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af zniper69 zniper69 skrev:

Ok.. Jeg vidste så godt en smule om plasma, og gengivelsen af sort vidste jeg var et problem ved lcd.. Ikke desto mindre synes jeg personligt at lcd gør sig bedre ved HD, men det er klart når der altid vises animationsfilm i forretninger, fordi folk jo så ikke ser tvet i funktion med "ægte" billeder..
 
Monolithos.. Er der virkelig kun forbedringer ved dén model? For så er det jo oplagt at det er dén jeg skal have fat i!

 

Jeg vil vove den påstand at min 1,5år gamle kalibrede plasmaskærm slår selv de nye gode LCD skærme i mellemprisklassen, både med almindelige menneskelige tv billeder og med animationsfilm, jeg vil vove den påstand at intensiteten er langt bedre og man oplever langt flere farver også på animerede film fordi man rent faktisk kan skelne forskel på et langt bredere spektrum, og hvis jeg propper et HD materiale ind i skærmen bliver oplevelsen blot større min vurdering er udelukkende foretaget ved tv via analog tuner, tv via dvb-t tuner og dvdfilm af diverse temaer både rigtige film og animationsfilm.

Naturligvis vurderet i den normale sidde afstand til sin skærm som for mit vedkomne er 2-5 meter (dette koster mig måske nogle på ørerne men så da for debattens skyld )

Mvh

René
Til top
zniper69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2007 kl. 18:31
Hvad er erfaringerne iøvrigt ved handel med den netshop monolithos nævner? Jeg mener hvis det viser sig at der er fejl eller mangler! Og hvis nogen ved om manual og teksten på tv-menuer generelt er tysk vil jeg gerne lige have et prej da det sætter en enorm sprogbarriære for mit vedkommende!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu