|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
JSA:-) ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 67 |
![]() Sendt: 13-Maj-2007 kl. 11:12 |
||
Hej
Jeg skal nu til at bygge en ny pc til mit mediacenter, da jeg er flyttet og den tidligere løsning med en en alm. pc, der også fungerede som htpc ikke længere kan lade sig gøre. Derfor har jeg sammensat følgende: Intel Core2Duro E6300 MSI 945PL Neo-F bundkort NX7300GT-TD256EH grafikkort 2xTakeMS 1 GB DDR2 Ram 800MHz Samsung eller LG DVD Brænder Samsung 500 GB S-ATA2 disk Windows Vista Prem. 32bit Mht. kabinet står valget ml. Zalmann 160 eller SilverStone LC10M Har selv PVR500 MCE tuner kort Har hidtil kørt på Windows MCE, men jeg har ikke helt bestemt mig for, om jeg skal prøve Medioo til musiksamlingen, da jeg ikke er så imponeret over MCE håndtering af denne (lang ventetid når man går ind for at vælge et album m.v.). Jeg vil dog gerne have, at HTPC'en kan køre Vista. Jeg har overvejet at vælge en mobilprocessor og mobil-ram, men har fået at vide, at der ikke er en stor varmeudvikling ved de nye cpu'er og strømforbruget er også forholdsvist lavt. Jeg tror, at der går 1 - 2 år før at HD-DVD og Blueray bliver aktuel, hvorfor jeg ikke har valgt et større grafikkort. PT har jeg et alm. CRT 32" 16:9 fjernsyn, men det skal på sigt udskiftes til et fladskærmstv der kan vise fuld HD. Er der nogle kommentarer til ovenstående? På forhånd tak! |
|||
![]() |
|||
plouger ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 206 |
![]() |
||
Hey. Evt. MSI NX7600GS-MTD256E eller MSI NX7300GS-MD256EH
|
|||
Hilsen
Plouger |
|||
![]() |
|||
JSA:-) ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 67 |
![]() |
||
Jeg har tænkt på det, men hvad er det, jeg skal bruge HDMI stikket til? Som jeg har forstået det, så er kvaliteten den samme om det er DVI eller HDMI - forskellen er blot, at ved HDMI får jeg lyden med over i samme kabel. Men man vil vel ikke bruge fladskærms tv'ets højttalere med mindre, at man har et NAD eller B&O fjernsyn? Lyden skal vel over i en særskilt forstærker og højttalere? Jeg er mere fokuseret på, at kortet kan vise en opløsning med 1920 x 1200, da jeg forventer mit kommende fjernsyn har denne opløsning. Jeg er efterfølgende (læs: efter pres fra kæresten) blevet i tvivl om, om jeg burde vælge et micro atx bundkort og et andet kabinet. Kravet er dog, at der er plads til et særsklit grafikkort. Jesper |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Det kommer jo an på, om du vil tænde din receiver, hvergang du ser tv.
Det lyder interessant, men jeg tror du kommer til at vente meget længe med den opløsning. Pt. er Full HD 1920x1080
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg har p.t. ikke en receiver, men som skrevet er jeg ikke imponeret over lyden fra fladskærmtv, så når jeg køber et fjernsyn skal jeg også have en receiver. Jeg havde ikke planer om at se tv over HTPC'en - gør I det?
Der er jo ingen, der siger at jeg skal handle i morgen......
|
|||
![]() |
|||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
||
JSA: Grunden til at man har HDMI ud fra et grafikort (kunne dog godt være DVI) er også HDCP, den beskyttelse der er på Blue-Ray og HD-DVD (ikke alt).
Når du derfor skal købe grafikkort skal du på nuværende tidspunkt købe et kort der har DVI eller HDMI med HDCP. Geforce 8600GT kortet er fx et sådant kort. Også 8500GT har HDCP, ved dog ikke helt om de første kort er med HDCP. Da de er "billige", skal man nok ikke se efter noget andet, syntes jeg. Check lige prisen på edbpriser.dk. Når du nu skal i gang, kan det jo ikke svare sig at bygge det der var ok i går, vel? særlig hvis det koster det samme. Og så skulle du måske seriøst overveje et andet motherboard, du kan godt få et sådant med indbygget grafikkort, der har HDMI og HDCP og som kan afvikle 720p og 1080i uden problemer. Og skønt de der nu er, er micro motherboards, så har de jo samtidig PCI-E x16 port til et andet og bedre grafikkort hvis det skulle være. Og 2 PCI porte og Firewire. Måske du kunne læse nærmere på dette link. - Link - Der er da 3 forslag på sådanne motherboard, med link til test og andet. I morgen vil jeg skrive nærmere om Geforce kortene hvis jeg får tid. Men de skulle ikke være nødvendige ved HTPC brug, men er selvfølgelig en god ide ved spil. Men ellers handler det meget om en stille HTPC. Men der er også silent kort både af 8500 og 8600GT kortene. Ken_T Redigeret af Ken_T - 14-Maj-2007 kl. 10:06 |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Umiddelbart vil jeg sige nej. Det giver nemlig ikke umiddelbart mening at skulle tænde sit medie center for at se tv. Det koster bare en hulens masse ekstra i strøm. Men som udgangspunkt vil jeg sige, at det er gak i hovedet at tænde for sit medie center for at se tv.
Jeg tror du missede pointen (og joken) i det jeg skrev.
Redigeret af Kandersen - 14-Maj-2007 kl. 10:01 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg tror du missede pointen (og joken) i det jeg skrev. [/QUOTE] Nu skal det ikke blive ordkløveri, men det gjorde jeg ikke - derfor skrev jeg at jeg ikke skulle handle lige med det samme (sagt med en nordjysk underdrivelse...) |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
For at vende tilbage til det lidt mere seriøse.... Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad du mener om grafikkortet. Jeg er enig i din betragtning om, at hvis jeg vil spille de nye spil, kræver det et af de nyeste kort. PC'en skal dog ikke bruges til spil. Mht. HD/Blue Ray format tror jeg først, at det bliver aktuel om 1 - 2 år, hvorfor jeg synes det er spild af penge at bruge 2.500 - 3.000 til et kort af GeForce 8.000-serien, når jeg kan få et kort til ca. 600 kr, der opfylder mine behov i mediacentret. Holder denne argumentation??? Ken_T: du henviser til 3 motherbords på din hjemmeside - 2 fra Asus (til AMD processor) og 1 fra Abit (til Intel processor). Hælder du mest til Asus? Vil du vælge et bundkort med et helt nyt chipsæt og hvad skal jeg bruge det nye chipsæt til? Grunden til, at jeg ikke ønsker en AMD processor denne gang er, at jeg med min nuværende AMD dual core procssor ikke kan få pc'en ud af standby, når begge tunere er aktiveret inde i enhedshåndteringen. Der opstår blot en sort skærm. Jeg har læst meget om emnet, om mener at have konkluderet, at fejlen opstår typisk ved AMD dual core processorer. Derfor vil jeg gerne prøve med en Intel denne gang. |
|||
![]() |
|||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
||
Med hensyn til grafikkortet så var det et MSI kort til omkring 1100 jeg snakkede om. det kan du se på de link der er her (SHG.dk)
Det har varenr. 2092911 og beskrivelsen er: X8600GT-T2D256EZ, 540Mhz, 256MB GDDR3, Dual DVI, TV-Out, HDTV, HDCP Ready, Passive Cooling, PCI-Express, Retail Et kort med passiv køleplade. Når nu du skal købe idag skal du have noget der også er ok fremover og det er allerede muligt at købe HD-DVD drev til en PC til kun 1300kr. Men du har nok ikke fået fat i at de motherboards jeg har på min hjemmeside er med et grafikort indbygget der kan klare at afspille HD, endog H264 via indbygget harddware. Man skal altså ikke købe grafikkort hvis man ikke spiller krævende spil. Der er HDMI ud og HDCP understøttelse. Der er et af kortene (ATI) der er til core 2 duo, du kunne jo købe dig en E6320, så er du godt kørende. Hvis du så siden syntes du vil have et andet grafikkort kan du jo så købe det. Der kommer nogle 8500GT kort der også kan bruges, de koster nok ikke mere end 6-800, men lige nu har de ikke HDCP. Jeg har lige lavet min første side om så måske du skulle kigge igen. Er ved at lave et tillæg om grafikkort, er halv færdig. Den fejl du har kunne godt være dit motherbooard. Det er ikke sikkert det følger med til et andet. Redigeret af Ken_T - 14-Maj-2007 kl. 23:31 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det kan jeg godt se - havde troet, at der var større forskel...
Jeg har set på din side igen, og læst test om Abit Fatal1ty F-I90HD, men jeg synes ikke der er udgang til S-Video. Dette har jeg vel behov for, når jeg pt. har et alm. CRT-fjernsyn. Et andet forhold er, hvordan kører det i praksis i Vista? - Ved du det. Har læst test på Hardware-test.dk, og der testes bundkortet på en XP. Bortset fra de par spørgsmål jeg rejser, så synes jeg, at det er et spændende bundkort, som der sikker kommer flere og flere af. Hvad siger du, at der er forskel på en 6300 og en 6320 cpu - de kører vel med 1.86GHz? - På forhån tak! PS Jeg vil gerne læse det, du har skrevet om grafikkort, hvis det er egnet til det nu. Jeg troede, at idag var GeForce kortene meget længere fremme med deres PureVision teknologi end ATI. Mht. til standby problemerne, så er mit nuværende bunkort et ASUS A8N SLI Premium. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Der er dobbelt så meget cashe på E6320.
Ja, det med s-video er du nødt til at have. Du kunne jo overveje et grafikkort med de samme muligheder som er på det indbyggede kort på bundkortet, altså et 8500Gt eller 8600GT. Og s-video ud. Ikke nogen dårlig investering. Jeg bliver i tvivl om s-video på kortene. Må lige checke i morgen Jeg har fået lavet siden med grafikkort og sætter den op i morgen, skal lige læse den igennem. Det tager tid at lave en side. På de kort med Gforce8500Gt og 8600GT der er nævnt, er der der s-video ud og de er nok givet bedre end det indbyggede grafikkort fra ATI, men det koster jo også, nok mindst 800.-. Dem jeg fandt er med passiv køling. Du kunne jo også satse på din x2 CPU og så bruge et af de andre bundkort. Det kunne jo være dit problem var løst med det. Redigeret af Ken_T - 16-Maj-2007 kl. 00:38 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |