|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||||
Flarup ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Maj-2007 Sted: Randers NV Status: Offline Point: 796 |
![]() Sendt: 24-Maj-2007 kl. 10:40 |
|||
Hej Recordere Brugere Jeg har nu i noget tid, siddet og læst på dette forum med stor interesse og har derfor valgt at vil bygge min egen HTPC, men da jeg hverken er den store Hardware kender og er helt ny indenfor HTPC området, har jeg startet min tråd Flarups HTPC i håb om at kunne få råd og vejledning fra nogle af jer experter Jeg vil starte med at skrive den hardware ned som jeg indtil videre regner med at invistere i og derefter vil jeg stille nogle spørgsmål som jeg håber i kan svare mig på Jeg vil også lige inden start rose Ken_T for sin fantastiske side omkring HTPC som også har været til stor hjælp for mig. Her kommer så den hardware jeg indtil videre har fundet frem til: Bundkort: Producent : Asus Varenavn: P5B/DLX/WIFI-AP, Intel P965, Dual GLAN, Wireless LAN. 8 Channel Surround Audio, SATAII RAID, External SATA, Firewire, Dual PCI-Express, Dual DDR2-800, LGA775 - Core 2 Duo Supported Model: P5B/DLX/WIFI-AP Pris: set til 1230 CPU: Producent: Intel Varenavn: Core 2 Duo (Conroe) Model E6420 (2.133GHz), EM64T (Extended Memory Technology 64), 1066FSB, 4MB Cache (Socket 775), BOX Model: BX80557E6420 Pris: set til 1342 Graffikkort: Jeg er lidt i en sær situation synes jeg selv, det er nemlig sådan at jeg jo har læst her på recordere og her læste jeg om netop dette graffikkort, og fandt så ud af at producenten lovede at der vil komme en udgave med HDMI. Men da jeg er utålmodig og næsten ikke kan vente, har jeg tænkt på om jeg vil få brug for HDMI, når jeg kun har en HDMI udgang på mit TV og jeg kan bruge DVI indgangen til billedet i stedet for. Det er sådan at jeg ikke skal bruge lyden fra TV'et, da det ikke har højtalere og derfor får lyden over min reciever :) Men hva mener i skal jeg vente eller slå til nu :) Producent: MSI Varenavn: NX8600GT-T2D256EZ, 540Mhz, 256MB GDDR3, Dual DVI, TV-Out, HDTV, HDCP Ready, Passive Cooling, PCI-Express, Retail Model: NX8600GT-T2D256EZ Pris: set til 1104
Ram: Producent: Kingston Varenavn: 2x1024 MB DDR2, PC5400 DDR2-667 - KVR667D2N5K2/2G Model: KVR667D2N5K2/2G Pris: set til 485 Kabinet: Her har jeg brug for jeres expertviden, jeg er på udkig efter et kabiet som kan matche min marantz 5001 reciever som er i sølv, og så vil det være fedt hvis man kan finde et med alufront og ikke koster meget mere end 800-900 kr. har selv kigget lidt på følgende: Producent: Silverstone Varenavn: Lascala SST-LC13S, ATX/M-ATX case, Multimedia Front, No PSU, Silver Model: SST-LC13S Pris: set til 786 Strømforsyning: Producent: Seasonic Varenavn: S12-430, 430Watt PSU, 20/24 + 8 Pins Connectors, 120mm Fan, 2xSATA Connectors, Lownoise Model: S12-430 Pris: set til 648 Køling: Producent: Zalman Varenavn: ZM CNPS9500AT-775 PWM Model: ZM CNPS9500AT-775 PWM Pris: set til 319
TV-Tuner: Er lige PT sat på standbye DVD Drev/Brænder: Producent: Plexter Varenavn: PX-800A/T3, DVD±RW, DVD±Rx18, DVD-RAMx12, ATA, Internal, Dual Layer, 2 MB, Black/White Fronts, Retail Model: PX-800A/T3 Pris: set til 423 Harddisk: Producent: WD Varenavn: 500,0 GB – SATAII-300 (Fluid) – 7200 RPM / 16MB cache – WD Caviar SE16 - Support Perpendicular Magnetic Recording Model:WD5000AAKS Pris: set til 872
Ja det var så det jeg indtil videre havde tænkt mig at invistere i, det kan godt være at nogle vil mene jeg kan nøjes med mindre, men jeg kan desværre ikke lide så mange begrænsninger og håber at med det hardware jeg indtil videre har valgt kan opgradere om nogle år, hvis det skulle blive aktuelt? Jeg håber i vil hjælpe en nybegynder på vej til en hjemmebygget men fed HTPC På forhånd tak og god debat :)
Redigeret af Flarup - 24-Maj-2007 kl. 22:02 |
||||
Med Venlig Hilsen
Flarup |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||
Hej Flarup og velkommen til. Først - de spørgsmål du stiller er stort set ens med dem som alle andre stiller, (ikke at de dermed at irelevante). Og du vil opdage, at mange af dem udelukkende kan besvares individuelt. F.eks valg af kabinet, der er det mest af alt et spørgsmål om smagssag, og derfor kan det være svært at råde/vejlede. Anyway, skal forsøge at guide dig ud fra, hvad jeg (personligt) mener. Dvs. det skal tolkes som hvad jeg ville vælge at satse på, hvis det var mig. Bundkort, cpu, gfx-kort og ram vil jeg ikke kommentarer så meget på. Det hele er fornuftige valg, omend det måske er overkill. Men som du selv siger, så er der ingen grund til at ryge ud i begrænsninger, når/hvis man har økonomien til det. Tvkort er noget du virkelig skal overveje nøje, efter min mening. Hvis du synes det er iorden med analogt tv, selvom du har mulighed for den digitale løsning, så er det selvfølgelig dit valg. Den digitale koster desværre en hel del mere, men kvaliteten er også derefter, efter min mening. Prøv analogt med 500MCE kortet og vurder hvad du synes. Kan du leve med det er det fint. Men hvis du lever med det fordi du ikke kender bedre løsninger, så snyder du dig selv. Det er sandsynligvis mest prisen du har i tankerne her. Og ja, det er vanvittigt dyrt det digitale kort. Men kvalitetsmæssigt overgår det altså et analogt kort temmelig mange gange. Kabinet - her er det som tidligere nævnt mest af alt en smagssag. Men der er også noget praktisk i det. Du skal have et kabinet der ligner og så skal det samtidig kunne rumme de komponenter du smider i. Det næste skridt du skal overveje det er evt. display i kabinettet. Jeg har ikke meget fidus til de der displays. Jeg har selv et OrigienAE X11 kabinet, som jeg egentlig er meget glad for. Men for pokker hvor er displayet bare noget bras. Det virker simeplthen som vinden blæser. Og medmindre man bruger en MS ir-remote, så skal man sidde og tosse rundt i alskens mere eller mindre umenneskelige opsætninger. Så overvej nøje dit behov for kabinet ud fra disse betragtninger. Køler/støj - Et virkeligt ømt emne.. eller er det? En computer behøver ikke støje så meget, hvis blot man gør en lillesmule benarbejde for at finde de rette blæsere og kølere til sit udstyr. Dit valg af en core 2 duo cpu er et godt valg, da den ikke bliver så varm. Når den ikke bliver så varm så betyder det også, at en evt luftbaseret cpu køler ikke behøver at suse ekstremt hurtigt rundt hele tiden. Og derfor kan en box køler faktisk godt virke. DVDrom/brænder - et ekstremt irretationsmoment i min egen htpc. Jeg købte netop et NEC drev og er virkelig frustreret over det, for lortet larmer som en jetjager, når det afspiller DVD film, (langt værre end en støjende PS3). Og jeg har ikke en mulighed for at ændre på det. Det tror jeg vist var alt for nu.
|
||||
![]() |
||||
Guests ![]() Gæst ![]() |
![]() |
|||
Hej Flarup Du har nu allerede fået et meget flot svar fra Kandersen og jeg vil egentlig bare supplere op med egne erfaringer. Jeg har selv et kabinet fra OrigenAE men jeg havde kun lidt start problemer med displayet, nu kører det egentlig udemærket. Mht. DVD-drev, så havde jeg købt et nyt Samsung drev, men det larmede helt vildt. Så prøvede jeg at sætte mit 1 år gamle ASUS drev i og så blev der helt stille. Måske ASUS har en bedre firmware der sætter hastigheden ned når der ses film, noget som Samsung drevet var ligeglad med. Mht. køling, der har jeg valgt en fanless strømforsyning fra NorthQ og en CPU køler fra Artic-Cooling med temp. måler. Der er næsten ingen støj fra sofa'en af, der skal i hvert fald skrues ned for fjernsynet for at høre den. Held og lykke med projektet... |
||||
![]() |
||||
Flarup ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Maj-2007 Sted: Randers NV Status: Offline Point: 796 |
![]() |
|||
Tusid tak for de hurtige svar jeg er allerede blevet en del klogere, men må også indrømme at der er kommet et par nye spørgsmål op 1: jeg kan forstå at ir er en dårlig løsning, men så er det vel "bare" at købe noget blue tooth eller radio styret udstyr, men er det kabinettet der skal understøtte dette eller er det noget extra man skal invistere i ? 2: Jeg er ikke sikker på at du Kandersen har set helt rigtig under mit graffikkort, for det 8600 GT jeg har valgt det skulle da gerne være med passiv køling eller har jeg misforstået noget? 3: Jeg tester lige den NECbrænder ud har nemlig en magen til i min mainpc så kan hvis ikke den larmer der kan jeg så ikke god fra den heller ikke vil larme et HTPC kabinet? 4: Med hensyn til TVtuner så må jeg indrømme at jeg er brændt varm på det FloppyDTV, men for det føsrte er det jo mange penge (selvføleglig ikke, hvis man kan spare Hauppaugen væk). Og for det andet var der så ikke nogle problemer ang de digtale undertekster ? 5: Kan jeg tilslutte min selector til HTPC´en uden at have en TV-tuner i den så jeg evt kan starte uden FloppyDTV? Igen tusind tak for de hurtige svar:) |
||||
Med Venlig Hilsen
Flarup |
||||
![]() |
||||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
|||
1) MCE-remote findes også i en RF-udgave. (x10 baseret). http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=520575, forskellig understøttelse alt efter htpc-software...
4) Der er ikke problemer med undertekster, hvis man bruger DVBviewer. 5) Nej. Men der er faktisk andre muligheder end FloppyDTV, nemlig technotrend budget C1500. Virker mod TDC-kabel. Koster ca. 1200,- og uden CAM interface det halve (kan senere tilføjes). www.dvbshop.net. |
||||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
||||
![]() |
||||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|||
Flarup:
Du har da virkelig tænkt over det hele og det ser meget fornuftig ud. Og du har jo allerede fået nogle meget fornuftige og brugbare råd. Men der er lige et par ting tilbage. 1 Du har helt ret i at dit grafikkort er passivt kølet, der er faktisk en del 8600GT kort der har passiv køling. Måske så du på min side de øvrige der kunne fås. link Kandersen kunne godt lige bruge et kig der ![]() De grafikkort der er kommet i 8600GT, har ikke og får ikke HDMI stik ud. I stedet har de DVI dual Link. Det er en udgang med HDCP understøttelse og dobbelt båndbredde, så der kan tilsluttes en monitor med allerhøjeste opløsning. For at anvende dem sammen med HDMI på et TV, bruger men en converter eller et DVI/HDMI kabel og trækker lyden for sig. I dit tilfælde SPDIF fx til forstærker. 2 Hvis du besøger min side kan du på første side se en henvisning til bygningen af en HTPC med DVB-T, der kan du se nogle lydløse strømforsyninger der er ok og som leverer den nødvendige strøm. Link 3 Du har set siden med kabinetter som jeg også har (henvisning på side 1) . Hvis du ikke lige ser noget der egner sig, kunne det alligevel give dig et vink i den rigtige retning. 4 Et godt DVD drev er LiteON, de har en teknik der sætter hastigheden ned så der ikke larmes ved film. Det samme har plextor. Desuden kan et program som AnyDvd fungere på samme måde sammen med et drev. 5 og mange tak for rosen om min side ![]() Redigeret af Ken_T - 24-Maj-2007 kl. 21:00 |
||||
![]() |
||||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|||
Og så er dit valg af bundkort ikke et micro bundkort, så husk at vælge et kabinet der kan tage almindelig ATX.
Og det PVR500 kort du har fundet kan findes billigere. det skal du måske lede mere efter, sommetider er ikke alle opført på Edbpriser. Prøv at checke nogle af forhandlerne, der kan nok spares en del. Så længe det er det samme er der jo ingen grund til at betale mere. Men som Kandersen er inde på, der er ikke så mange der bliver tilfredse med et analogt tunerkort, det skyldes måske et knap så godt antennesignal hos mange. Men FloppyDTV kan godt drille lidt, man skal indstille sig på lidt fodarbejde. ![]() I øvrigt har 8600GT også VGA ud via adabter på sit DVI dual Link stik. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Tusind tak for de gode råd og den gode vejledning :d vil nu kigge lidt på en ny DVD brænder, køler og en strømforsygning, når jeg har fundet frem til det rigtige vil jeg opdatere min indkøbsliste så i alle kan følge med i mit projekt som jo nok render lidt op, derfor tror jeg at jeg vil springe tvtuneren over i første omgang og så nøjes med de andre funktioner indtil der kommer lidt flere penge i kassen :)
|
||||
Med Venlig Hilsen
Flarup |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||
Er du sikker på de er kommet i handlen endnu? For jeg synes kun jeg kan finde GF8500 kortene med passiv køling.
Anydvd kan ikke sætte hastigheden ned på mit NEC drev. Faktisk er det kun lykkedes noget 3. part firmware, men jeg orkede simpelthen ikke at rode med det, fordi der var for mange problemer med at downloade filen.
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
I har ret, de er åbenbart til at købe nu.. (det er sgu ligesom med børn, man vender ryggen til et øjeblik, og vupti, så er alt vendt på den anden ende
Larmen har intet med kabinettet at gøre. Så hvis den ikke larmer i den ene maskine, så gør den heller ikke i den anden.
Det kommer an på softwaren man vælger at bruge.
Nix, ikke uden een eller anden form for tv tuner kort (eller svideo grapper).
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Såvidt jeg kan se, så er der vist stor tvivl om, hvorvidt 8600GT er på lager. Mig bekendt skulle de nemlig først komme i starten af juni (det er godtnok lige om hjørnet, men alligevel). PRC og Compumail er de eneste som har dem på lager ud fra listen af forhandlere på edbpriser. PRC har jeg før oplevet har annonceret med vare på lager og ikke haft det, så der bør man måske lige tjekke det først. De har rimelig god service, når man ringer til dem.
|
||||
![]() |
||||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
![]() |
|||
Hej Flarup
yderst fornuftige valg det meste af vejen rundt. Har dog lige et par bemærkninger... Køling: hold dig fra Zalmans cpu blæsere, selvom de testes som værende lydsvage rundt omkring så larmer de for meget til min smag til et medie center... Jeg kør selv med en Core2Duo E6600, og den køler jeg med en Noctua NH-U9F kølerip, http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307824 ... den leveres med en 92mm blæser som ved ultra low omdrejninger siger 8db som er yderst lydsvag...jeg kør den uden blæseren og min cpu er stadig 35 grader ved idle og max 45 ved full power. Grafikkort: 8600GT/GTX er den eneste vej og gå idag, godt valg. TVKort: digitaltv idag og medie center hænger ikke sammen... du har mulighed for dvb-t og dvb-c løsninger til medie center med de mangler der nu måtte være...jeg mener de mangler er så alvorlige og for dyre at de simpelthen ikke er det værd. jeg har selv en pvr500mce kørende og med en antenneforstærker på mit antennekabel er det yderst fornuftig optage kvalitet man får. jaja du får ikke digital kvalitet, i know, men alternativet er dvb-t hvor du max får 4 kanaler, uden undertekster, eller en floppydtv, hvor du skal have dyre investeringer, dyre abonnement kortløsninger, og stadig ingen undertekster får... Ram: med de rampriser vi har idag, så lad vær med at købe mindre end ddr2-800 ram, det kan simpelthen ikke svare sig og spare de 100 kroner på ddr2-667. Cpu: tja Kandersen skriver dit system er overkill, jeg vil næsten gå lidt i den anden retning hvis du skal bruge den til afspilning af medie filer i HD format fra nettet så kan du næsten ikke få nok power (inden for rimelighedens grænse naturligvis). Bundkort: hvorfor vælge så dyr en løsning som den du skriver der? skal du bruge alle dets funktioner? Jeg ville anbefale et microatx bundkort istedet eller bare et bundkort fra intel som max løber op i 800 kroner fremfor de 11-1200 som p5b koster. Jeg kør selv med Intel DG965WH retail som absolut har alt hvad man har behov for, men har for nylig set et Asus P5B-VM til 750 kroner ca som også har hvad du næsten kunne drømme om :). |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |