recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opstartshastighed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpstartshastighed

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Emne: Opstartshastighed
    Sendt: 31-Maj-2007 kl. 21:12

Jeg overvejer at bygge et HTPC, men er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg vil blive irriteret over den langsomme opstartshastighed, som jeg kender fra Windows XP.

Jeg vil derfor gerne vide, hvor hurtig Windows Vista er til at starte op?

Jeg har endvidere tænkt på om man kunne bruge en flash harddisk til Windows, dette nok ville forkorte opstartshastigheden yderligere. Er der nogen der har erfaring med dette eller kender nogle artikler herom?

Hvor hurtig opstart er overhovedet realistisk? (ville gerne have det ned omkring 5-7 sekunder, men dette er nok ikke realistisk)

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2006
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 21:15
Under 5 sekunder fra S3 (Standby) ingen grund til at slukke den helt.. Kun meget lille effekt forskel på S3 og S5 (Slukket)
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 21:19

Jeg vil nu helst slukke den helt, da den helt sikker bruge noget strøm.

Men bare for interessens skyld, ved du så hvor lidt strøm bruger den ved standby?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 21:27

Har ikke målt lige målt min nyeste udgave..

Typisk ligger S3 på 5-10W (Tættere på 5 end 10)

Slukket ligger på 2-3W alt efter strømforsyning.

Begge målt på 230v siden

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 21:38

Sikker på at det er så lavt? Havde nok forventet minumum 20 watt. Andre der kan bekræfte, at standby forbruget er så lavt?

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 23:41

Det er et spørgsmål om hvilken type standby du bruger.

Hibernate (som vist nok er S3 som Karlshoj nævner), er den der bruger mindst strøm.

"Almindeligt" Standby bruger mere strøm, og der er vist stadig strøm på enten Ram eller harddiske, samt diverse enheder der kører på dine Molex stik (Mine blæsere kører ihvertfald stadig hvis jeg kun sætter den i standby).

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Det er et spørgsmål om hvilken type standby du bruger.

Hibernate (som vist nok er S3 som Karlshoj nævner), er den der bruger mindst strøm.

"Almindeligt" Standby bruger mere strøm, og der er vist stadig strøm på enten Ram eller harddiske, samt diverse enheder der kører på dine Molex stik (Mine blæsere kører ihvertfald stadig hvis jeg kun sætter den i standby).

Undskyld, men du burde ikke skrive om noget, så længe du intet aner om det Betyder dit system går i S1...

S1 = Gammeldags standby, harddisk, blæser osv. kører = meget strøm.

S3 = Standby (Suspend to RAM) Alt slukker, kun spænding på RAM og CPU går i deep sleep.

S4 = Hibernate, Skriver indhold af RAM til harddisken og slukker.

S5 =  Slukket, som når man vælger Shutdown

S1 = Højt strømforbrug (>30w)

S3 = Lav strømforbrug (<8w)

S4 = kun få watt, samme forbrug som i S5 (<3w)

S5 = kun få watt, samme forbrug som i S4 (<3w)

http://www.tomshardware.com/2007/05/30/the_power_saving_guid e/page5.html

• Configure the power saving modes and use standby; it reduces the energy requirements to only 5.3 W. Many systems allow the user to wake the computer from standby by pressing a key or a mouse button, which makes resume very comfortable. Many systems will also switch from standby to hibernation automatically, which shuts them down completely after a certain period of time.
  • Does the system have to be running? Shut it down when not needed.
  • When shut down: Is it really switched off? Check the power draw, because some power supplies of PCs and displays still require a few Watts even though they're shut down.

• Redigeret af Karlshoj - 01-Juni-2007 kl. 08:36
    Til top
    Sandal Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 08:36
    Dejlig oversigt, vidste ikke der var så mange typer af standby. Men hvor har du watt opgivelserne fra? Dine egne målinger eller har du et link? Det kommer vel også an på ens strømforsyning?
    Til top
    Guld medlem
    Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 08:40

Mine egne målinger foretage på mange forskellige systemer gennem tiderne.

Tomshardware har målt standby til 5,3W hvilket vidst passer meget godt

Ellers prøv at søg lidt rundt på nettet under S3, Watt, standby osv. her vil du helt sikkert kunne finde en masse målinger. Men der må da også være andre brugere herinde der går lidt op i deres el-regning? Og ikke målt S1 som værende S3

Til top
    Badsted Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
    Sted: Ølstykke DK
    Point: 1042
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 08:54

Jeg kan kun tilslutte mig Karlshojs observationer. Jeg har dog som regel målt et forbrug på ca. 15 W i S3 standby på 'almindelige' strømforsyninger til hjemmebrug. Værst var en blæserløs strømforsyning, som jeg ville have brugt i min HTPC, men den brugte 20 W i standby (S3). Det morsomme er, at disse strømforsyninger bruger det samme i S3 som når PC'en lukkes helt ned, så det må være strømforsyningen, der bruger tomgangsstrøm.

Så målte jeg på min gamle Fujitsu Siemens desktop PC (købt som overskud på gennem mit job) og den brugte kun 5 W i S3 tilstand og 0 W i slukket.

Der er altså meget stor forskel på, hvilke komponenter du bruger, men det er bestemt ikke urealistisk at komme ned i nærheden af 5 W i S3.

Med hensyn til dit oprindelige spørgsmål, så har jeg opstartstider på omkring 5 sekunder fra S3 standby og til et kørende system, så hvis jeg tænder for fjernsyn og HTPC samtidig, så er HTPC'en klar længe før fjernsynet er . Jeg kører med en almindelig Windows XP som er 'skrællet' for unødvendige services og processer.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
    fltk Se dropdown menu
    Platin medlem
    Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
    Point: 10583
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 09:05

Jeg tror der er lidt forvirring omkring begreberne. På mit system er S3 = Dvale = Hibernate.

Flemming

Samsung UE55F7005
    AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
    Dune HD Realbox 4K
    HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
    Thomson THA100
    Til top
    Guld medlem
    Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 09:15
    Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg tror der er lidt forvirring omkring begreberne. På mit system er S3 = Dvale = Hibernate.

Flemming

Ja, der er meget forvirring omkring dette.

S3 = Standby = Standby

S4 = Dvale = Hibernate

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu