recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR tv-format
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR tv-format

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Emne: DR tv-format
    Sendt: 11-Juni-2007 kl. 13:03
Er der andre end mig der har opdaget, at DR tilsyneladende har problemer med korrekt tv-format
- især ved 16:9.
Det er det samme via Selector.
Somme tider virker deres auto format først et godt stykke inde i filmen/udsendelsen.
Byd ind så jeg ved om det ikke kun er mit område.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Point: 2066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 13:19

Du har ret - jeg har observeret, at de i går sendte en 16:9 udsendelse uden 16:9 kode (dvb-t). Det betød, at mit tv trykkede det sammen til et 4:3 billede og jeg måtte manuelt "trække det ud" i fuld bredde...

Jeg tror de har lavet nogle ændringer på det seneste - undertekster har i en periode været sendt "brændt" i billedet (også på dr1), men nu er de igen sendt som dvb-undertekster (også på dr2!?!). De har også ændret logoet, bl.a. transparens, så de har nok lidt for travlt til at tjekke sådanne detaljer som format

Redigeret af miri - 11-Juni-2007 kl. 14:34
miri
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 663
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 14:26
Jeg har ingen problemer haft, men har nu heller ikke set så meget tv her i varmen. Faktisk synes at DR er klart nummer 1 i klassen, hvad angår kvalitet og udsendelse af de rigtige "flag", men selvfølgelig kan der have været en smutter.

Deres nye transparente logo er i øvrigt meget lækkert og elegant. Der kunne andre stationer lære noget.

Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 20:33
Jeg har ikke digitalt signal, men synes af og til det halter med at aktivere Zoom på mit tv, når jeg optager satire (mm) på DR2.

Synes de er en anelse sløsede med det.

Til gengæld er TV2 begyndt at sende WSS signallering for relativt kort tid siden (eller er det kun hos mig at det er kort tid siden?), og det synes jeg de gør ret præcist.
(desværre nedtager Stofa Århus det digitale signal af TV2, og konverterer til 4:3, hvilket betyder at underteksterne er i den sorte bjælke, og forsvinder nu, hvor TV2 sender den korrekte WSS signallering).

Men det er jo så Stofa Århus der er nogle klyner.

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 11-Juni-2007 kl. 20:33
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5273
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 21:19

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Somme tider virker deres auto format først et godt stykke inde i filmen/udsendelsen.
Byd ind så jeg ved om det ikke kun er mit område.

På DR2 med Psycho for nylig, og DR1 med Troels Kløvedal igår "glemte" de at sende WSS signalet i starten af udsendelserne på DVB-T nettet.

Mvh JørgenT

Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 22:14
Jeg kan kun bakke OleA op med de transparente logoer.
- På TV1000 er de også ret markante.

I øvrigt når vi nu er ved teknikken på DR, så har jeg som noget nyt lagt mærke til på mit tv en overskrift til de netop udsendte film/udsendelser - noget som også ses på TV2.
Er det så specielt?
Eller er det bare ikke noget, jeg har været så meget opmærksom på før?

Redigeret af T-teknik - 11-Juni-2007 kl. 22:15
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 22:20

DR har netop flyttet afviklingen fra TV-Byen, til de nye faciliteter i DR-Byen. Og som med alt ny teknik er der altid nogle smuttere.
Lad os glæde os over de nye dejlige logoer.

/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 00:36

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Til gengæld er TV2 begyndt at sende WSS signallering for relativt kort tid siden (eller er det kun hos mig at det er kort tid siden?)

TV2 begyndte på WSS (Wide Screen Signalling) i december 2006.

Men hvis det er den digitale version, som Stofa konverterer til analog, så er det Stofa som laver den WSS du modtager. For på digital benyttes ikke WSS, men et tilsvarende system der kaldes VI (Video Index)

WSS er kun noget man bruger på analog TV.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2007 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men hvis det er den digitale version, som Stofa konverterer til analog, så er det Stofa som laver den WSS du modtager. For på digital benyttes ikke WSS, men et tilsvarende system der kaldes VI (Video Index)

WSS er kun noget man bruger på analog TV.

/Lars

Nå om, det er den ene eller anden form for signallering skal jeg ikke kunne sige, men for nylig (marts/april vil jeg skyde på), begyndte TV2 at få mit tv til at zoome.
Om det så er en form for automatisk konvertering fra VI til WSS, som Stofa har fået til at køre ved jeg ikke.
Jeg kan næppe forestille mig, at Stofa manuelt, kan præstere sådan en præcision som jeg oplever.
De kan jo ikke engang konvertere, uden at optimere over en kam til 4:3 tv.
Det er sgu surt, at WS tv får besked på at zoome, men at underteksterne dermed forsvinder.
Så skal man manuelt skifte om til en 14:9 zoom og hæve billedet, og er det et optaget program, skifter det automatisk tilbage, blot man spoler, skipper eller stopper det.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu