recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kalibring af px70
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkalibring af px70

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1368
Direkte link til dette indlæg Emne: kalibring af px70
    Sendt: 13-Juni-2007 kl. 20:03

Sidder lidt og overvejer at bestille sådan en kalibring..

Nogen der har fået kalibreret deres pana px70? gerne 50" ligesome min..

Hvor meget bedre blev det..?

Kører nu med de indstillinger som der er blevet anbefalet her inde.. men må indrømme er mere til godt med kontrast setuppet haha.. ved ikke syntes bare det bliver et flottere og klarer billedet..

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Nogen der har fået kalibreret deres pana px70? gerne 50" ligesome min..

Hvor meget bedre blev det..?

Kører nu med de indstillinger som der er blevet anbefalet her inde.. men må indrømme er mere til godt med kontrast setuppet haha.. ved ikke syntes bare det bliver et flottere og klarer billedet..

Jeg har en Pioneer 50" samt en Panasonic PX70 i 37" og begge er kalibreret, og jeg er meget tilfreds med forbedringen.

Jeg har oplevet klarer og mere skarpe farver som gør at billedet faktisk opfattes skarpere.

Desuden syntes jeg billedet virker klart mere varmt uden at det er for meget over i de røde farver, så den samlede billedopfattelse virker meget mere realistisk efter kalibreringen... men det er nok noget man skal vænne sig til sådan havde jeg det selv  med den første skærm jeg fik kalibreret.. med den næste faldt den nærmere det jeg var vant til.. og det havde irriteret mig at jeg ikke havde kunne ramme en ordentlig indstilling... og det var faktisk helt klart for mig efter kalibreringen af min PX70 at det var umuligt at ramme en ordentlig indstilling udfra brugerindstillingerne.. den skulle tweakes i mastermenuen... lidt træls efter min mening (men dette kan altså variere fra skærm til skærm også indenfor samme mærke og model)

Desuden syntes jeg den generelle billedopfattelse er meget mere konstant uanset om billedet er lyst eller mørkt så ser farverne stadig meget realistiske ud og jeg oplevede en betydelig forbedring på både min Pioneer og min Panasonic skærm, så jeg kan kun sige go for it...

Mvh

René
Til top
FriendlyMots Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Maj-2007
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 21:16
Ved godt det sikkert varierer på det enkelte fjernsyn men kan kan du sige specifikt hvad dine indstillinger nu er efter kalibreringen ?
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 21:21

Oprindeligt skrevet af FriendlyMots FriendlyMots skrev:

Ved godt det sikkert varierer på det enkelte fjernsyn men kan kan du sige specifikt hvad dine indstillinger nu er efter kalibreringen ?

jo det er meget nemt de er 50% over hele linien på nær skarpheden den er sat 2 hak over minimum.

Det blev lavet sådan at alle tilretninger er lavet inde fra service menuen og at det bare skulle være nemt at sætte alle værdierne i midten så ved jeg at så har jeg ramt den kalibrerede indstilling, så alt er tweaket udfra service menuen så du kan ikke bruge mine indstillinger til noget desværre

Mvh

René
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12456
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Jeg kan kun fortælle om min egen 42" PX60, men jeg kan varmt anbefale at få det gjort. Det giver et gevaldigt løft, især på DVD og lignende, og så er det jo fedt at vide, at det fjernsyn man har brugt 10k+ på, yder sit bedste. Fra nu af er professionel kalibrering standard-procedure når jeg køber nyt TV/projektor.
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 21:43

Bør man ikke kalibrere igen, hvis man ændrer på kilden, dvs. DVD spiller, kabler, BD/HD DVD, recorder?

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

Bør man ikke kalibrere igen, hvis man ændrer på kilden, dvs. DVD spiller, kabler, BD/HD DVD, recorder?

reelt set jo.. men forskellen vil nok være mindre end den man oplevede fra den første indstilling idet man har ramt en god grundindstilling som dækker forholdsvist bredt... det samme gælder jo med ældning af skærmen hvor reelt bør holde skærmen vedlige måske en gang hvert andet år.. men man vil her nok igen ikke opleve den samme store forskel som ved første kalibrering da det er en finpudsning man laver.

Mvh

René
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2007 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

Både og. Hvis apparaterne ellers "opfører sig ordentligt", så er det principielt ikke nødvendigt, men eftersom det mere er reglen end undtagelsen at især brightness ligger forskelligt, så kan der godt være forskelle i praksis. Oftest begrænser det sig dog til netop brightness, mens den "tunge" del af kalibreringen, gråskalaen, kun går galt hvis det er en seriøst mærkelig afspiller du finder frem... Men jo, en 100% kalibrering kan man nu engang kun sikre på det udstyr der er tilgængeligt.

Vi er dog normalt nede i detaljerne her - og at skifte kabler flytter ikke noget i dén forbindelse. Kabler får efter min mening (især på billedsiden) alt for meget kredit, mht. den forskel de kan gøre, ikke mindst når det drejer sig om digital-kabler. Forskellige digital-kabler vil definitivt ikke ændre på noget af dét man justerer på et tv. Med analoge kabler _kan_ der være en forskel der gør at der skal justeres anderledes, men så er vi ude i ekstremer hvor man ikke bruger 75 ohms kabler, eller f.eks. ikke bruger tre ens kabler til et component-signal. Kvaliteten af analoge kabler kan godt have indflydelse på f.eks. skarpheden, et dårligt kabel kan give skygger - men det kan ikke flytte på farvebalancen.

Til top
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2007 kl. 02:42

Jeg overvejer selv at få lavet en kalibrering af mit PX70... Det er jo bare dejligt at vide at det man nu ejer yder max :)

Men min HDMI-2 skal lige reperares først :(

Redigeret af hyldig87 - 14-Juni-2007 kl. 02:48
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu