|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Bjarke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 923 |
![]() Sendt: 17-Juni-2007 kl. 03:02 |
|
Hej Jeg er blevet lidt interreseret omkring tilbudet på de 8K hos elgiganten... Jeg er dog lidt forvirreret omkring hvad folk oplyser omkring VGA opløsninger her på forummet... Altså px70 37" har fysisk 1024x720 opløsning 42 har 1074x1068? forventer at 37" modellen kan køre 1280x720?? da den jo så overholder den H-opløsning, og billedet forbliver 16/9... Er det rigtigt set, eller skal man køre 4/3 opløsninger og slås evigt med de ulemper det giver? |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
PX70 fysiske panel opløsninger 37" = 1024x720 42" = 1024x768 50" = 1366x768 Alle kan modtage et input over VGA indgangen på 1024x768 (4:3)eller 1366x768 (16:9) fra en PC's VGA udgang (men ikke 1280x720) Alle kan modtage et input over HDMI på 1280x720 eller 1920x1080 fra en afspiller med HDMI udgang eller en PC med DVI eller HDMI udgang.
Redigeret af spawn - 17-Juni-2007 kl. 11:14 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
Bjarke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 923 |
![]() |
|
OKay, mange tak. Underligt 37"´eren ikke kan tage 720P på VGA.. Når men det er jo som det er.. Følger der drivere med til skærmen eller hvordan? Således at ens graffikkort gider smide 1366x768 ud til skærmen? Elleres må man jo bare køre HDMI. Men bare ærgeligt så hurtigt at bruge op af de HDMI indgange. Der burde være 5 indgange ;-) |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Nej der følger ikke drivere med til skærmen - det er ikke en PC skærm, men et TV - et TV skal ikke bruge PC drivere til noget 720p er ikke en PC opløsning under PC standarderne, 720p er en A/V opløsning, derfor kan der heller ikke vælges 720p (1280x720) over VGA indgangen på TV'et, VGA indgangen som er en PC tilslutning forholder sig kun til korrekte PC standarder VGA, XGA, SXGA osv. - ikke til A/V opløsninger som 720p Det er vigtigt at forstå at PC verdenen og A/V (Audio/Video) verdenen er 2 forskellige størrelser der opererer med forskellige standarder. Derfor opfører et fladskærmstv sig også anderledes end en standard PC skærm, og derfor er der også forskel på hvilke opløsninger man benytter over hhv. VGA indgangen på et fladskærmstv og HDMI indgangen. VGA indgangen er en ren PC indgang, mens HDMI indgangen er en ren A/V indgang. På pc indgangen benyttes PC standarder og på HDMI indgangen benyttes A/V standarder. HDMI indgangen på et fladskærmstv er ikke ligesom DVI indgangen på en PC skærm. Det har som sådan ikke noget med panelets opløsning at gøre hvad man kan smide ind i den, men har noget at gøre med hvad kilden er og hvilken indgang man så benytter. Det er først ved FullHD skærme med opløsningen 1920x1080 at fladskærmstv og pc verdenen deler en fælles 16:9 opløsning. På en PC er 720p heller ikke en standardopløsning men en tilpasset HDTV opløsning, der er tilføjet grafikkortets drivere for at kunne benytte pc'en op imod et HDTV. På samme måde skal en opløsning som 1366x768 der heller ikke er en standard PC opløsning tilføjes grafikkortets drivere - dette gøres med eks. Powerstrip som vi har talt om før, forudsat at det konkrete grafikkort understøtter muligheden for at tilføje denne ikke PC standard opløsning.
Redigeret af spawn - 17-Juni-2007 kl. 13:29 |
||
|
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1271 |
![]() |
|
Min LG skærm (TV) kan fint modtage 1280x720p på VGA-porten så det undrer mig meget at en Pana ikke kan...
Iøvrigt, nej man skal ikke bruge driver til en skærm/TV men sluttes den til VGA-porten er det en god ide med en INF-fil med understøttede opløsninger. Det kan man godt kalde en driver hvis man er lidt large ![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det behøver du ikke undre dig over Ligesom i alle andre situationer er der undtagelser, og typisk er LCD skærme fra Samsung og LG meget large med at tage hensyn til ønsker fra PC verdenen, da de begge er meget store PC LCD fabrikanter, og deres LCD fladskærms TV produktion oprindeligt startede som PC LCD skærme der fik indbygget en tuner. Det er også næsten altid en Samsung eller LG LCD skærm man skal have fingre i hvis man vil køre 1:1 pixelmapping i 1366(1360)x768 over enten VGA eller ovenikøbet HDMI (som LG er en af de få der tilbyder) Men det er altså ikke normalen, og det ændrer ikke ved de basale forskelle der er mellem A/V verdenens standarder og PC verdenens standarder at et par få producenter blander dem sammen. Ej heller ændrer det ved at at en producent af fladskærmstv ikke leverer en .inf fil med til PC brug. Det gør iøvrigt heller ikke hverken Samsung eller LG selvom deres skærme er så gode netop med hensyn til PC tilslutning. En .inf fil eller driver er sådan set heller ikke nødvendig, skærmen er plug-and play når du tilslutter den over VGA og den accepterer jo fint input i standard pc-opløsninger som det er meningen den skal kunne og rapporter helt korrekt dette til PC'en via plug and play systemet Det er jo heller ikke normalt at en PC monitor har en opløsning på 1280x720 eller ovehovedet kan vise denne opløsning - for dette er ikke en pc opløsning. Panasonic opererer hovedsagligt med A/V udrustning, ikke med PC udrustning. Samtidig er px70 37" native panel opløsning 1024x720, som hverken er en specifik A/V opløsning eller en opløsning i PC standarderne - og 720p er altså heller ikke hverken en pc opløsning eller den native panelopløsning på skærmen, så udfra et fladskærms TV synspunkt er der derfor ingen fornuftig grund til at der skal laves hverken pc driver eller specifik understøttelse for dette input over VGA indgangen. Men da det er en A/V opløsning er der selvfølgelige understøttelse for denne opløsning over HDMI indangen - ligesom der er på alle andre HDTV At nogen skærme så alligevel understøtter 720p også over VGA indgangen (med eller uden driver) er mere eller mindre en tilfældighed. Som jeg skriver det handler i bund og grund om at forstå forskellene på PC VESA standarder og A/V standarder - og ikke forvente at man altid blot kan kaste alle disse standarder op i luften og blande dem sammen til en fælles grød. Når man vil blande disse standarder, kræver det nogen gange ekstra arbejde evt. i form af værktøjer som Powerstrip, og nogen gange må man blot acceptere at det ikke kan lade sig gøre at blande disse standarder.
Redigeret af spawn - 17-Juni-2007 kl. 14:17 |
||
|
||
![]() |
||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1271 |
![]() |
|
Min skærm er godt nok en plasma men ellers er resten da rigtigt
![]() Jeg synes dog at det du skriver med at det er normalt at en Panasonic ikke kan inputte 1280x720 er lidt underligt, da 1280x720 netop er den mindste HD-opløsning. Redigeret af pilehave - 17-Juni-2007 kl. 14:48 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Nå ja - det overså jeg lige :-)
Jamen den kan jo også sagtens inputte HD opløsningen 1280x720 over sin HD indgang HDMI der er beregnet til det - pointen er jo at man vil inputte det over VGA som er en PC indgang og derfor intet har med HD opløsninger at gøre. HD opløsninger er A/V opløsninger, VGA er PC opløsninger. HD er ikke en del af PC opløsningerne. Du skal skelne imellem hvad der inputtes over VGA og hvad der inputtes over HDMI. VGA og HD720p er en sammenblanding af de to forskellige standarder. HD opløsninger hører til HDMI indgangen, PC opløsninger hører til VGA indgangen. Derudover vil jeg da godt sige - at man måske godt kan tvinge opløsningen 1280x720 over VGA indgangen også på panasonicen, hvis man roder lidt med det - lige dette er ikke noget jeg har gået i dybden med at eksperimentere med - men officielt kan den ikke og skal heller ikke kunne udfra de gældende standarder for PC opløsninger (der som sagt ikke indeholder HD720p)
Redigeret af spawn - 17-Juni-2007 kl. 15:07 |
||
|
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
Jeg havde prøvet at se lidt Le Mans på www.sputnik.dk via min "gamle" bærbare sat til min Pioneer skærm via VGA og var faktisk ret positivt overrasket over kvaliteten... ikke lisså god som analog... men omvendt acceptabelt i og med den kun kørte streaming i basic abb. (ikke højeste kvalitet), det var første gang jeg satte min skærm til putteren og var overrasket over der var en autosetup som kunne sætte h/v position, samt clock og phase som man kunne efterjustere efter behov. Billedet var faktisk klart bedre på 50" skærmen end det var på den indbyggede 15" lcd skærm, der er ikke noget grafiskkort af betydning i den bærbare så kørte 1024x768 i opløsning |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
![]() |
|
præcis rhsin jeg har også tilsluttet min gamle IBM T42 bærbare med skodgrafikkort til min panasonic med fuldstændig samme resultat som dig - måske endda endnu flottere da min skærm jo kun er 1024x768, så den pixelmapper i den opløsning. Panasonicen har også selv autosetup og alle mulige indstillinger til at efterjustere clockphase, h/v position o.lign hvis man har behov. Der er ingen problemer overhovedet med at tilslutte pc til en panasonic skærm hverken over VGA eller over HDMI - det fungerer fuldstændig perfekt og efter alle gældende standarder både for pc opløsninger og HD opløsninger - men man er nødt til at forstå forskellene mellem de to verdener så man tilslutter med de korrekte opløsninger til de korrekte inputs - eller i det mindste forstår hvorfor man ikke altid kan blande dem sammen. På samme måde som en DVD afspiller ikke har VGA udgang og kan tilsluttes en PC monitor med opløsningen 576p - eller at en PC monitor ikke har scart indgang så man kan tilslutte en DVD der er A/V udrustning - på samme måde er et fladskærms TV ikke en pc monitor, og tilslutning af en pc til et fladskærmstv gøres derfor enten over VGA ifølge pc standarderne og dens opløsninger, eller over HDMI ifølge A/V standarderne og dens opløsninger. Et fladskærmstv skal som udgangspunkt IKKE kunne modtage 720p over sin VGA indgang (uanset om nogen så kan eller ej)
|
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |