recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit HTPC setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit HTPC setup

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 345
Direkte link til dette indlæg Emne: Mit HTPC setup
    Sendt: 27-Maj-2007 kl. 20:47
Så blev det min tur til at lave et HTPC setup, om end det ikke helt er efter bogen. Jeg har lavet en uden tuner da det ikke er en funktionalitet jeg har behov for.

Jeg har primært gået efter en HTPC med HDMI udgang, herunder support for surround sound samt h264 support (nice to have). Alt sammen pakket ind i noget der gerne må se en smule pænt ud :) Alt dette skulle passe med en plads i TV bordet på 435x200x450 (BxHxD). Mit kabinet valg faldt på LC11(M) som måler  424x96x430. Der er altså *kun* lige plads (mere om dette senere).

• Kabinet: Silverstone LC11M, Begrundelse: Den der passede bedst og har 300w PSU. Jeg valgte M edition (+500 kr) da den har VFD + fjernbetjening.
  • Bundkort: Abit Fatal1ty F-I90HD, Begrundelse: HDMI indbygget (med lyd) - uden brug af riser, h264 decoding via ATI RX1250 chipset, Core 2 Duo support.
  • CPU: Intel Core 2 Duo E4300, Begrundelse: CPU med laveste strømforbrug/varme men samtidig hurtig nok til 720p. Kan overclockes men har ikke været relevant.
  • Ram: Kingston DDR2-667, 2x1024MB, Begrundelse: 2GB er nok, kører fint med 667MHz, intet behov for 800MHz.
  • Disk: Samsung 320GB, Begrundelse: 320 GB var nok i første omgang - har plads til 2 diske mere.
  • CPU køler: Zalman CNPS7000B-Cu, Begrundelse: Virker fint i min desktop - kan muligvis bruges passivt. Den er ikke monteret endnu, da det viser sig at den ikke er kompatibel med C2D(!), man skal købe en "ZM-CS1 - Socket 775 CPU Installation Clip" adapter for at tingene spiller. Så det er måske værd at overveje at købe en der passer fra start. Dog højst 75mm!
  • DVD: Pioneer DVR-112D, DVD±RW, Begrundelse: Billigste - støj niveau fint (subjektivt, har ikke mange at teste med).

Hele herligheden kostede mig omkring 5000 kroner (http://shg.dk/ (indmad) + http://bbec.dk/ (kabinet)). Det kan gøres billigere ved at købe hos 3-4 forhandlere, men jeg har gode erfaringer med shg og holder mig til dem, selvom de er lidt dyrere.

Jeg vil starte med at sige at det er em del år siden jeg sidst samlede en computer, så der er en del arbejde i det - og kan gøres hurtigere end mig.
Det tog mig en god aften at få den samlet samt at få installeret OS og en hurtig test af det hele. Alt virker som jeg håbede på, minus et par små problem stillinger som jeg vil beskrive senere.

Jeg fulgte kabinet manualen slavisk og det var lige til. Der er en del kabler - nogen mere forvirrende end andre. Komponenter skal monteres på hovedet da alt monteres i låget. Harddisken monteres nemt men der er ikke meget plads sa kabler løber lige ved siden af. DVD drevet voldte mig en del problemer. Det var let at montere, men eject knappen blev hele tiden trykke ind pga front pladen stødte på. Jeg løste dette ved at udvide hullerne til skruerne så jeg kunne skubbe det en smule tilbage, men jeg var også nødt til at slibe eject knappen på drevet lidt ind.

Motherboard i, men der var ikke nogle afstandstykker i hverken bundkort eller kabinet æske!! Jeg havde heldigvis selv nogle liggende. Monterede CPU køler inden (stock intel, grundet manglende adapter). Det var ikke muligt at få bagpladen på, muligvis pga mine egne afstandsstykker var for høje.

Monterede de sidste kabler. Mange kabler og kræve lidt udelukkelses metode (eller erfaring) for at regne det hele ud. Jeg var mest forvirret over et 1394 stik som jeg ikke kunne finde hoved eller hale i - det viste sig at være firewire som det bundkort jeg har ikke understøtter. Der var lidt bøvl med at vende LED kabler den rigtige vej, men ellers handlede det om at trække kablerne nogenlunde fornuftigt. Jeg har på ingen måder trukket dem ordenligt i første da jeg ved jeg skal have bundkort op for at smide den indkøbte cpu køler i. Jeg skulle nok have købt et sata DVD drev da IDE kablet ligger rigtig dårligt airflow mæssigt og er dumt at trække pænt.

Låg på, Installation af OS, Drivers til indmad, Drivers til VFD, BIOS ændringer for at slå S3 power save til samt HDMI audio og HDMI output.
Det spiller bare!

Jeg har nu haft den i et par dage og har følgende kommentarer til setup'et:

Jeg skal have skiftet de 2 medfølgende 80mm blæsere. De er 21db og det kan sagtens gøres bedre. Støjen er fint nå man ser film eller bruger den - men den kan høres ved stille scener og det generer mig. Mine ører siger mig at det er de to kølere (specielt front) mere end det er CPU køler. Jeg regner med at skifte de to kølere samt cpu burde bringe den ned på et meget lavt niveau.

Det er ikke lykkedes mig at få den til at vågne op med fjernbetjening. Jeg kan slukke den med fjernbetjening og den sleep/hipernater fint. Det burde virke, men jeg kan ikke lige gennemskue hvad der går galt.

Fjernbetjening er lækker - den virker bare og har mus samt virtuelt keyboard. Jeg anbefaler at man bruger mus + tastatur til start installation af ting.

De 2 blå LED er aaalt for kraftige. Power LED slår jeg fra snarest og overvejer hdd LED.

Køling virker fint, kerner på max 35 grader - kabinet på max 45 (synes ikke dette hænger sammen, men ikke desto mindre hvad alting viser mig ...).

Windows MCE er ikke imponerende. Det er langsomt til at lave index billeder. Det tog mig en krig at får den til at finde obskure fil formater (selvom den fint afspiller det!). Og jeg ikke sikker på at det er løst ordenligt stadigvæk! Jeg har installeret haali media splitter samt ffdshow med tilhørende x264 decoder. Alt spiller.

VFD software spiller og kan en masse undelige og til tider underlige ting :)

Boksen er IKKE på internettet (kommer måske på LAN) og har defor ingen antivirus og lign programmer.

DVD eject er godt lavet!

Alt i alt:

Det tog mig selv en del tid at forske i hele dette projekt, så jeg håber at der er nogle der får nogle gode ideer ud fra denne post.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2007 kl. 21:28
Tillykke Matzon, ser godt ud. Rigtigt godt.

Ja, det er svært at arbejde i et lille lavt kabinet. Dine LED kunne du jo give en modstand i den ene ledning så lyser de mindre (med god isolering bagefter) Kan ikke sige hvor mange ohm. Men modstande koster jo ikke noget. De trækker næsten ingen strøm, så det er ikke noget problem.

Afstandsstykker til bundkortet burde der have været med kabinettet.

Meget flot opsat artikel efter min mening.  

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2007 kl. 21:34

Det ser rigtig godt ud.

Jeg går selv med tanker om et HTPC, så det kunne godt være jeg skulle kigge noget mere på det kabinet (da jeg har samme tv møbel som dig).

Virker front displayet som du havde forventet? (kræver det noget specielt af bundkortet)?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2007 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Ja, det er svært at arbejde i et lille lavt kabinet. Dine LED kunne du jo give en modstand i den ene ledning så lyser de mindre (med god isolering bagefter) Kan ikke sige hvor mange ohm. Men modstande koster jo ikke noget. De trækker næsten ingen strøm, så det er ikke noget problem.
Ja, men jeg ejer ikke en lode kolbe så deet... Men jeg tror bare at jeg tager dem begge fra. Hvis VFD er tændt så er der jo ikke megen tvivl :)

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Afstandsstykker til bundkortet burde der have været med kabinettet.
Ja, jeg undrede mig også meget. Håber ikke at afstanden på dem jeg brugte gør at min CPU køler ikke passer... Er der forskel i størrelse på sådan nogle fyre?

[/QUOTE]
Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2007 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Jeg går selv med tanker om et HTPC, så det kunne godt være jeg skulle kigge noget mere på det kabinet (da jeg har samme tv møbel som dig).

Hvis du har det samme møbel, er der nok et lille men du skal have med. For at få den helt ind (der er min ikke) skal du nok lave hul i bagpladen således at hdmi og power stik kommer gennem bagpladen i stedet for det alm. runde hul i midten.

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Virker front displayet som du havde forventet? (kræver det noget specielt af bundkortet)?

Uhyggeligt godt! - Jeg frygtede noget kompatibilitets værk da det ikke er noget 100% mce værk. Men det spiller bare!

Den kan vise system info, equalizer, fil der spilles, email, nyheder osv osv. Det eneste problem so far er at få det hele til at vågne op med fjernbetjening. Jeg ved ikke hvem der er synderen da det kan være bios, strøm til usb, remote, eller ir port på vfd...

Til top
Anden4220 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2006
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2007 kl. 23:11

slettethavde ikk læst det ordentligt

Redigeret af Anden4220 - 27-Maj-2007 kl. 23:11
Panasonic TH37PX80
Sony surround
Apple Airport express
Triax C-HD415CX
Playstation 3

Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2007 kl. 00:44
Jeg har lige set en del film på den - og det spiller altså godt! VFD skifter mellem film navn og EQ afhængigt af lyd niveau, meget cute. Den kan indstilles som man ønsker det.

Jeg oplever dog bagefter film seancen at computeren var lidt varmere end jeg umiddelbart synes den skal have det - 52 grader sagde kabinet. (cpu kun 45). Jeg kan ikke gennemskue hvorfor kabinet er varmere end CPu - det burde være omvendt!

Men under alle omstændigheder handler det om manglende airflow når den er inde i sin lukkede boks. Den køler fint men den får ikke nok frisk luft vil jeg mene. Jeg tror derfor at jeg simpelthen vil arbejde på at få lavet bedre mulighed for at flytte luft bag ved den ved at fjerne noget af bag pladen i den ikke synlige del.

Personligt mener jeg dog ikke at det er noget større problem over en kortere periode (ser en film og så slukker jeg for den). Min mac mini server er mere eller mindre konstant 50 grader (core)...

Hvordan gør i andre mht at sørge for luft når de står på deres lukkede hylder?
Til top
Jambo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2004
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2007 kl. 09:57
Super flot artikel!

Tillykke med det fines setup. Det ser super godt ud.
Må jeg spørge hvad det er for et møbel du har? Går selv og leder efter et der er passende til alt mit gear :)

Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2007 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af Jambo Jambo skrev:

Super flot artikel!

Må jeg spørge hvad det er for et møbel du har? Går selv og leder efter et der er passende til alt mit gear :)

Viiwa 79542 - Tvilum-Scanbirk
shoppede den i mega møbler i odense til den voldsomme pris af 1300 kroner
Det var mere eller mindre det eneste møbel der ikke så for lille ud til 50"

Redigeret af Matzon - 28-Maj-2007 kl. 10:19
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2007 kl. 11:32
Matzon:

Jeg har kigget på de afstandsskruer jeg har og det er en del. De er i alt 9 mm og heraf er de 6 mm selve afstanden de danner. Og jeg tror det er standard.

Det er lidt svær at forstå hvorfor dækpladen til  udgangene på dit motherboard ikke passer korrekt. Du har vendt det rigtigt?  Og skubbet det på plads? Men du har jo samlet før. Jeg har aldrig set det problem før.

Jeg syntes ikke dine temperaturer er noget problem, det ville jeg ikke gøre noget ved, medmindre det får blæserne til at arbejde mere (larme) Men 45 på en CPU er ok ved load, det lyder ikke af noget. Det er ikke et problem syntes jeg. Det er jo et lille kabinet  9.5 cm højt.  Men der kan jo også blive varmere i sommer.

Måske falder du over en billig loddekolbe engang eller du kan låne dig frem. Men jeg går heller ikke ind for meget lys, kun lige det nødvendigste.

Redigeret af Ken_T - 28-Maj-2007 kl. 11:36
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2007 kl. 11:51

Hvad er det for et VFD du har der, mærke/model?

Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2007 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvad er det for et VFD du har der, mærke/model?
Det er indbygget i LC11, ved at købe M modellen. Det er en  iMON OEM (VFD) fra http://www.soundgraph.com/
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu