recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sort-level på fladskærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSort-level på fladskærm

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Emne: Sort-level på fladskærm
    Sendt: 18-Juni-2007 kl. 21:53

Hejsa

Nogen jeg har spekuleret lidt over, når der snakkes om godt sort-niveu hvordan betrakter man så om det er godt?

Går man udlukkende ud på, hvor sort, sort er?

Fx synes jeg mit nuværnede har rigtig god sort, men de mørke områder bliver så til gengæld også hurtigt sorte.

Hvad siger i fx til disse billeder, taget ved samme kamera instillinger:

Focus lenght 42mm(84mm fullframe)

iris 5,6F

taget håndholdt på 1/4 sekundt

Redigeret af Bjarke - 18-Juni-2007 kl. 21:55
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2007 kl. 22:28

Ja - når man taler om sort niveau - så er det evnen til at vise sort.

Men som du selv er inde på er evnen til at vise sort ikke i sig selv nok til at få et "godt billede"

Hvis sort skabes "kunstigt" med eks. en skæv s-shaped gammakurve, så overgangen i de mørke områder bliver alt for hurtig sort, så mister man alle detaljerne i billedets mørke områder - det bliver sådan nogle sorte klumper indimellem resten af billedet - hvor eks. en mørkegrå stribet habit bliver til en sort habit uden striber. Eller et ansigt der hviler ovenpå en uformelig sort klump så man ikke kan se om klumpen er en krave eller et halstørklæde (billede 1).

En meget vigtig evne er evnen til at vise en korrekt gråtoneskala, hvor alle trin af de forskellige grader af gråtoner fra den sorteste sort til den hvideste hvid kan ses - den skal helst være nogenlunde linær så man får alle de fine detaljer i billedet med. 

Jeg ved ikke hvilket TV du har idag - og der mistes sikkert en hel del i selve fotograferingen - billeder kan aldrig rigtig bruges til at vurdere et TV på - men skal jeg vurdere de billeder du har uploadet bærer de netop præg af de symptomer. En god sort på bekostning af detaljer i den mørke del af gråtoneskalaen. For mange af de mørke trin af gråtoneskalaen flyder sammen.

Her er lige en gråtoneskala for at illustrere:

Og en lidt finere:

Jeg vil da iøvrigt anbefale at du prøver at hente et par test dvd'er der har testmateriale der egner sig til at justere TV'et med

eks. Merighis Test dvd hvor disse billeder kommer fra.

http://digilander.libero.it/merifon/home.html

Redigeret af spawn - 18-Juni-2007 kl. 22:35
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ja - når man taler om sort niveau - så er det evnen til at vise sort.

Men som du selv er inde på er evnen til at vise sort ikke i sig selv nok til at få et "godt billede"

Ja det var det jeg tænkte... Men det er vel også vigtigt af baggrundsbelsysningen ikke lyser op så intet kan bliver sort

Citér

Hvis sort skabes "kunstigt" med eks. en skæv s-shaped gammakurve, så overgangen i de mørke områder bliver alt for hurtig sort, så mister man alle detaljerne i billedets mørke områder - det bliver sådan nogle sorte klumper indimellem resten af billedet - hvor eks. en mørkegrå stribet habit bliver til en sort habit uden striber. Eller et ansigt der hviler ovenpå en uformelig sort klump så man ikke kan se om klumpen er en krave eller et halstørklæde (billede 1).

Jeg synes netop det går hurtigt over i sort... jeg har dog også justeret en del rundt... std.instillinger var det meget slemt. Du mener billede 2, med manden.. ja det er ikke til at se.

Citér

En meget vigtig evne er evnen til at vise en korrekt gråtoneskala, hvor alle trin af de forskellige grader af gråtoner fra den sorteste sort til den hvideste hvid kan ses - den skal helst være nogenlunde linær så man får alle de fine detaljer i billedet med. 

Interresant

Citér

Jeg ved ikke hvilket TV du har idag - og der mistes sikkert en hel del i selve fotograferingen - billeder kan aldrig rigtig bruges til at vurdere et TV på - men skal jeg vurdere de billeder du har uploadet bærer de netop præg af de symptomer. En god sort på bekostning af detaljer i den mørke del af gråtoneskalaen. For mange af de mørke trin af gråtoneskalaen flyder sammen.

Det er et LG 32LC41

Synes ellers billederne er ok, men ved da godt der er mange variabler at tage højde for... fx sidder jeg ligenu med en bærbar med skodskærm.. den mindste skævhed på skærmen kan jeg slet ikke så højttaleren eller andre detaljer ;-)

Citér

Her er lige en gråtoneskala for at illustrere:

SNIP

Jeg prøvede lige hurtigt at sætte computeren til tv´et og se billedet direkte... Der er 5% Skalaen meget svær at se, ser ud som sort.. dog kan man godt se en anelse hvis man er med næsen helt inde ved skærmen. Den kan i hvertfald ses meget tydligere her på bærbaren.

Citér

Og en lidt finere:

SNIP

Jeg vil da iøvrigt anbefale at du prøver at hente et par test dvd'er der har testmateriale der egner sig til at justere TV'et med

eks. Merighis Test dvd hvor disse billeder kommer fra.

http://digilander.libero.it/merifon/home.html

Takker, er ved at hente dvd´en så må jeg prøve at få kigge lidt på det... Dog har jeg bestilt en bytter til Panasonic 37pc70 så må jeg sku håbe jeg ikke skifter tv de næste par år....

Men forstår bare ikke alt det kaliprering folk snakker om herinde.. altså hvis et tv er godt, må man vel gå ud fra at det er kalipreret ordenligt fra fabrikken og justeringer i menuén kan man selv foretage?

Hvad koster en kaliprering? min bud at det koster 2timers arbejdstid hos otto fx, til 600kr timen passer det meget godt?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 21:49

Ingen TV er 100% optimalt indstillet fra fabrikkens side, det ville koste dem en formue da man så skulle lave en timelang menneskebetjent individuel kalibrering af hver eneste skærm (ingen skærme er 100% ens) inden den forlod fabrikken. Dedsuden skal såden en kalibrering helst foretages i de omgivelser hvor den skal spille.

Der er 2 ting man kan gøre

1. justere sit TV så godt man selv kan med de normale brugerindstillinger der er tilgængelige i den normale brugerindstillingsmenu. Til dette kan (bør) man bruge egnet testmateriale - eks. forskellige testark som dem jeg har taget fra den dvd jeg linker til. Der findes også andre købe dvd som eks. DVE. - det kan være en hjælp, men det kan også være for indviklet for en almindelig bruger til at det giver den store forskel. Mulighederne for justering i brugermenuen kan også være begrænset så det er begrænset hvor meget man kan optimere selv. 

Lige med hensyn til Panasonicen, syntes jeg ikke der er så meget du behøver at rode med testdvd o.lign. Hvis du bruger de anbefalede indstillinger herindefra som vi andre er kommet frem til, får du det ikke ret meget bedre ved selv at forsøge at justere det.  

2. Købe en proffesionel kalibrering - her går den proffesionelle kalibrator bl.a. ind i servicemenuen og justerer på egenskaber derinde som du normalt ikke selv har adgang til eller forstand på. Herinde er der meget mere at justere på og udover sin erfaring og uddannelser har han også måleudstyr der hjælper ham til at lave en så korrekt justering af skærmens gråtoneskale, farvetemperatur, gamma osv. som muligt, så du får det mest optimale billede din skærm kan levere. Du betaler ikke en timepris men en fast pris for en kalibrering uanset hvor i landet du bor. Prisen er 2.500,-  Det kan lyde dyrt - men ideen er, at du med sådan en proffesionel kalibrering måske kan få en 10.000,- kroners skærm til at performe bedre end en 15.000,- kroners skærm der ikke er kalibreret.  Eller har du købt den bedste skærm du kan få - så kan en optimeret kalibrering lige hive det sidste kvalitet ud af den.

Hvis jeg skal illustrere det er spørgsmålet for dig så hvis du ser 3 skærme ved siden af hinanden der koster hhv. 10, 12 og 15 tusinde - den til 12 er den samme type som den til 10, den er blot blevet kalibreret, og den til 12 står bedst af dem alle tre - vil du så købe den til 10, den til 12 eller den til 15 ?

Otto har desuden en del erfaring med hvilke skærme der får mest ud af en kalibrering og hvilke der ikke gør, og kan vejlede dig.

Hvis du overvejer en sådan kalibrering vil jeg da anbefale at du giver Otto et ring og tager en snak med ham - det er ihvertfald gratis - og så lærer du meget mere om hvad det går ud på og hvad du evt. kan forvente.

http://av-precision.dk/avp/showpage.aspx

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu