Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
|
Emne: Kalibrering er spildt..... Sendt: 18-Juni-2007 kl. 22:56 |
hvis jeg trykker på "N" tasten på remoten til mit PANA tv.
Rolig Otto - en provokerende overskrift får vel folk op på mærkerne. 
Det jeg gerne vil vide er: Når man ofrer en ISF-kalibrering, kan man så være sikker på at et fejltryk på "N" tasten ikke sætter det hele tilbage til fabriksindstillinger. Eller låser du indstillingerne i service menuen.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 18-Juni-2007 kl. 23:11 |
Kampus skrev:
Rolig Otto - en provokerende overskrift får vel folk op på mærkerne.  |
Eftersom du spørger mig direkte, har jeg lidt svært ved at se hvad den provokerende overskrift skal gøre godt for, så svær er jeg trods alt heller ikke at råbe op...
Kampus skrev:
Det jeg gerne vil vide er: Når man ofrer en ISF-kalibrering, kan man så være sikker på at et fejltryk på "N" tasten ikke sætter det hele tilbage til fabriksindstillinger. Eller låser du indstillingerne i service menuen. |
Der er stor forskel mellem forskellige producenter på hvor velegnet menusystemerne er til kalibrering. Pioneer, Samsung og de fleste projektorer er i den klart bedste ende hvad dette angår, mens Panasonic og især sidste års modeller er problematisk, af samme årsag som du nævner. I de nye modeller kan de fleste ting justeres i service-menuen, således at de kalibrerede indstillinger i bruger-menuen er de neutrale (dog ikke fuldt ud). Derudover, så er der ingen hemmelighed i indstillingerne efter kalibrering, så der er altid mulighed for at justere tilbage hvis man får pillet. Men det er klart at på et Panasonic hvor det er meget nemt at gøre ved et uheld, og der samtidig i bruger-menuen ikke er nogen tal-angivelser af indstillingerne, så er det noget man skal være opmærksom på.
Så det korte svar på dit spørgsmål: Såvidt muligt låses indstillingerne i service-menuen, men det er ikke alle tv der tillader at gøre det på alle indstillinger. Så nej, du kan ikke være sikker på at et tryk på N-tasten ikke nulstiller nogle af indstillingerne.
Jeg vil til hver en tid argumentere for at det er et hul i designet af tv'et, og ikke et hul i kalibrerings-konceptet.
På et Pioneer kan man vælge mellem den deciderede ISF-funktion (hvilket indtil nu ikke har været optimalt, jeg håber det er ændret på 8G modellerne), og at fastlåse en "bruger" indstilling for hvert input. Samsung har i de nyere serier efter min mening den klart mest gennemtænkte service-menu til kalibrering blandt mainstream-modeller, her kan man simpelthen fastlåse "movie" indstillingens settings, sådan at når du i menuen nulstiller indstillingerne, så vender du tilbage til dé indstillinger der er defineret i service-menuen. Det er så bare ærgeligt at tv'enes billedegenskaber generelt ikke gør det nemt at kalibrere... Et Pioneer er og bliver dét tv der er nemmest at få et godt billede ud af.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12465
|
Sendt: 18-Juni-2007 kl. 23:19 |
AV Precision skrev:
Så det korte svar på dit spørgsmål: Såvidt
muligt låses indstillingerne i service-menuen, men det er ikke alle tv
der tillader at gøre det på alle indstillinger. Så nej, du kan ikke
være sikker på at et tryk på N-tasten ikke nulstiller nogle af
indstillingerne. |
Jeg trykkede faktisk på N-knappen forleden, ved en fejl selvfølgelig. Pænt nederen. Jeg havde selvfølgelig billeder af hvordan det så ud, og har også fået tingene tilbage som de skal være, men nu ved jeg ikke om du mener, at TV'et rent faktisk kan have mistet nogle service-menu indstillinger?  Og det var endda på DVD-afspiller indgangen, så hvis jeg lige pludselig sidder med en mindre optimal indstilling på den port, eller sågar hele TV'et, så tyder det da på at jeg skal til at have tegnedrengen frem igen
Redigeret af Naiera - 18-Juni-2007 kl. 23:27
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 18-Juni-2007 kl. 23:26 |
Mange tak for svaret. 
Jeg har virkelig seriøst overvejet at skære den knap af. Er kommet til at trykke på den adskillige gange da den sidder ved siden af "aspect" som man bruger ret ofte 
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 18-Juni-2007 kl. 23:37 |
der er ikke nogen N tast på min Panasonic remote 
Ved siden af Aspect sidder Viera Link knappen
For at sætte tilbage til fabriksindstillinger skal man ind i menuen på PX70
Har i begge PV60 modeller ?
Kan jeg tolke det sådan at Panasonic har tænkt sig en smule om på de nye modeller og fjernet denne N knap ?
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 18-Juni-2007 kl. 23:42 |
spawn skrev:
Kan jeg tolke det sådan at Panasonic har tænkt sig en smule om på de nye modeller og fjernet denne N knap ?
|
Er den lykkelige ejer af 50PV600E købt for 12 dg siden til 12.999
|
 |
nextgeneration
Pause fra forummet
Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
|
Sendt: 18-Juni-2007 kl. 23:51 |
Kom også til at trykke på N-tasten. Ikke helt sikker på om den kun resetter fabriksindstillingen i billedemenuen, eller om den også går ind og resetter i service menuen. Nogen der ved det ? Hvordan går det iøvrigt med den nye pana Kampus ?
Redigeret af nextgeneration - 18-Juni-2007 kl. 23:52
|
Panasonic 50PX600E Plasma TV
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 18-Juni-2007 kl. 23:58 |
nextgeneration skrev:
Kom også til at trykke på N-tasten. Ikke helt sikker på om den kun resetter fabriksindstillingen i billedemenuen, eller om den også går ind og resetter i service menuen. Nogen der ved det ?
Hvordan går det iøvrigt med den nye pana Kampus ? 
|
Jeg tror jeg har fået det bedste tv for mig. Kiggede ellers efter lcd, men til tvkigning og dvd brug fåes vist ikke meget bedre 
|
 |
bulk
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
|
Sendt: 19-Juni-2007 kl. 00:01 |
spawn skrev:
|
Ja det tror jeg de har Spawn .ellers er det nok alle G9 modeller måske.. For på mit PX71 er der heller ingen N knap men osse den Viera Link ... Det er kun inde i menu'en man kan "gendan standard" 
Redigeret af bulk - 19-Juni-2007 kl. 00:01
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 19-Juni-2007 kl. 00:02 |
Glimrende - det vil vi ikke skælde dem ud for
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 19-Juni-2007 kl. 00:04 |
Naiera skrev:
men nu ved jeg ikke om du mener, at TV'et rent faktisk kan have mistet nogle service-menu indstillinger?
|
Det flytter ikke på service-menu indstillinger, nej.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12465
|
Sendt: 19-Juni-2007 kl. 09:05 |
Nåh, så kan jeg godt slå koldt vand i blodet igen  Det mente jeg også nok, men den måde du formulerede dig på gjorde mig lidt i tvivl. Men det kan sgu godt være jeg smutter forbi TC og får dem til at bestille en PX70 fjernbetjening til mig alligevel...
|
 |