recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af PX70
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering af PX70

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
SimonJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-Juni-2007
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering af PX70
    Sendt: 22-Juni-2007 kl. 17:36
Hej.

Jeg håber i jeg har postet dette i det rigtig forum, men ellers håber jeg, at i bærer over med mig, da jeg er helt ny herinde. Jeg har lige fået sat mit nye Panasonic PX70 42" op, og umiddelbart er jeg rigtig glad for det. Men alligevel synes jeg, at billedet er rimelig grumset desværre, og farverne ikke lige er i tip top. Jeg ved godt man skal bruge lidt tid på at sætte det hele ordenlig op, men det synes jeg også jeg har gjort.

Men her kommer mit egentlig spørgsmål: Har i nogle tips og tricks til hvordan, jeg får fuldt udbytte af mit tv? Jeg er åben over for alle forslag, og hvis dette er et klassisk nybegynder spørgsmål, så håber jeg alligevel i bare vil linke til et sted, hvor jeg kan læse om dette.

Tak på forhånd.
PX70 42"
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2007 kl. 19:11

Hvilken kilde bruger du ?

Jeg gætter på analog tv for der er kun grums på analogt signal - det løser du enten ved at forbedre dine analoge signal forhold væsentligt - eller endnu bedre ved at bruge en digital signal kilde - som desuden giver ægte 16:9 så du får alt billedinformationen med og dermed skarpere billede (uden grums). Når du modtager 16:9 udsendelser analogt fra de 3 danske kanaler der sender 16:9 (DR1, DR2 og TV2) så modtager du ikke et ægte 16:9 signal men et 16:9 billede pakket ind i en 4:3 boks - også kaldet 4:3 letterbox format - med sorte bjælker uden billedinformation både i siderne, og i top/bund. TV'et laver så et Zoom på det lille billede i midten så det fylder hele skærmen, men opløsningen er lavere end den skal være og billedet bliver mere utydeligt, mindre skarpt. Ligesom når man laver digital Zoom på et billede taget med ens kamera.

Her er en illustration af forskellen i billedinformation så du kan se hvor meget du mister:

mht. farverne - er du vant til at kigge på LCD som har kunstige pangfarver ? hvis ja kan plasmaen med sine lidt mere afdæmpede men mere korrekte farver godt virke lidt matte i starten - det vænner du dig til.

Men ellers så husk at i et lyst lokale kommer plasmaen ikke rigtigt til sin ret grundet forholdsvis lav lysstyrke i Plasmaen - der skal helst være lidt mørkt i rummet, træk evt. gardinerne for hvis der kommer meget lys ind af vinduer o.lign.

Iøvrigt gælder samme anbefaling som ovenfor mht. farver og kontrast -  digital kilde fremfor analog kilde for at få bedre billede. 

mht. indstillinger skal du bruge indstillinger som disse om aftenen når rummet er tilstrækkeligt "mørkelagt"

om dagen hvor der er lyst i rummet vælger du billedindstilling normal - men bruger ellers de samme indstillinger.

Som du kan se i billedet, er alle filtre slået fra - det er med vilje da de kun laver ulykker. Støjreduktionsfiltre kan fjerne lidt støj i billedet, men fjerner samtidig også detaljer, og giver uønskede påvirkninger på billeder med hurtig bevægelse, eks. fodbold eller hurtige panoreringer som kan få lidt slør når støjfiltrene skal arbejde. Så de skal helst undgåes - har man problemer er det bedre at forbedre kilden der skaber problemerne, end forsøge at korrigere for kildeproblemer med diverse filtre.

Bemærk også at skarphed er skruet ned til 1 klik fra bunden - sæt den ikke højere end 1 til maks 2 klik fra bunden - hvis du sætter den højere tilfører du kunstig kantforstærkning som måske ligner skarphed lidt, men ikke er det, istedet får du også mere støj i billedet så det rent faktisk ser mere grumset og mindre skarpt ud. Prøv istedet at holden skarpheden nede, så vil du hurtigt opdage at det rent faktisk er skarpere og mindre støjfyldt når skarphed står korrekt.

Undgå også ALTID at bruge den billedindstilling der hedder Dynamisk - den giver et helt forkert billede.

De første 200 timer (indkøringsperioden) må du helst ikke skrue mere op for kontrast og lysstyrke end de ca. 40% der er anbefalet ovenfor - og i samme periode skal du også være lidt forsigtig med at lade statiske billeder stå på skærmen i længere tid for at undgår retention/burn-in

Efter ca. 200 timers brug, er indkøringsperioden slut og du behøver ikke længere være ligeså forsigtig, men en smule almindelig omtanke er alligevel altid tilrådeligt. Det er ikke smart at pause en computerdesktop på skærmen i mange timer. Efter indkøringsperioden kan du også uden risiko øge kontrast og lys lidt til omkring 50% hvis du syntes det er nødvendigt.

Du vil også opleve at billedet under de 200 timers indkøringsperiode, bliver bedre og bedre, det er ligesom gascellerne lige skal motioneres/masseres når de er nye (ligesom membranen i en ny højttaler) før den yder sit optimale.

Tillykke med din nye skærm

Redigeret af spawn - 22-Juni-2007 kl. 19:17
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
SimonJ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-Juni-2007
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2007 kl. 20:26
Det var virkelig en klasse post, rigtig mange tak Spawn! Efter at have kigget endnu mere rundt på siden, vil du så kunne anbefale af anskaffe sig en kalibrerings DVD, eller ville de indstillinger du har vist være godt nok?
PX70 42"
Til top
sebbe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Februar-2007
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2007 kl. 20:37

hov...

Redigeret af sebbe - 22-Juni-2007 kl. 20:39
Til top
sebbe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Februar-2007
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2007 kl. 20:39
aaaaaaaaaaaaah! fejl...

Redigeret af sebbe - 22-Juni-2007 kl. 20:41
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2007 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af sebbe sebbe skrev:

god post... men

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Undgå også ALTID at bruge den billedindstilling der hedder Dynamisk - den giver et helt forkert billede.

alle laver den før eller siden spawn...

Ja men hvordan og hvorledes er dynamisk kontrast oplyst fra Panasonic´s side?

Alle snakker om at Samsung oplyser deres kontrast ved dynamiskt indstilling, og de overdriver med det osv...

Men hvad med panasonic, er de 10.000 i kontrast opgivet ved dynamiskt instilling?

For undrede mig lidt over, kiggede på et samsung 40 87 serietv, kan ikke huske det præsist.. men det nye full HD

der var udstillet ved siden af Panasonic 42px70.. og selvom man stillede samsung tv´et til normal, med dynamiskt kontrast slået fra.. havde den mere kontrast en panasonic på dynamist indstilling.

Til top
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2007 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

..........

De første 200 timer (indkøringsperioden) må du helst ikke skrue mere op for kontrast og lysstyrke end de ca. 40% der er anbefalet ovenfor - og i samme periode skal du også være lidt forsigtig med at lade statiske billeder stå på skærmen i længere tid for at undgår retention/burn-in

Efter ca. 200 timers brug, er indkøringsperioden slut og du behøver ikke længere være ligeså forsigtig, men en smule almindelig omtanke er alligevel altid tilrådeligt. Det er ikke smart at pause en computerdesktop på skærmen i mange timer. Efter indkøringsperioden kan du også uden risiko øge kontrast og lys lidt til omkring 50% hvis du syntes det er nødvendigt.

...........

Ville bare lige tilføje mine erfaringer med Burn-in chancer :)
Mit TV har kørt i snart 600 timer, så jeg er godt forbi indkørings perioden, Bruger samme indstillinger som på billedet Spawn viste, pånær Lys/Brightness som er en smule højere. ca. 47-48%.

Den anden dag faldt jeg i søvn med TV2 kørende og vågnede op til at det stadig kørte næste morgen efter 7-8 timer. Blev selvfølgelig møg nærvøs og smed straks den test DVD, jeg mener at have hentet her fra sitet i, for at checke efter burn-in fra TV2 Logoet.
Der var ikke det mindste, kun lige en lille bitte smule retention som var 100% væk efter 2min.

Så mine erfaringer siger mig at chancen på burn-in er temmelig lav på PX70 modellen, men hav en smule omtanke alligevel, det er i hvert fald sikkert jeg ikke vil gentage mit lille "stunt" igen

EDIT: og min farve indstilling er os lidt højere :P Nok ca. 40%
Det er de indstillinger jeg har fundet frem til ved hjælp af DVE og mine HD film (dem jeg vil ha der ser bedst ud  )

Redigeret af hyldig87 - 22-Juni-2007 kl. 21:36
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2007 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Men hvad med panasonic, er de 10.000 i kontrast opgivet ved dynamiskt instilling?

Ja - og i et helt mørkt rum, ned ad bakke i medvind og med solen i ryggen. Kontrast-opgivelser er en konkurrenceparameter, og meget få producenter opgiver andet end hvor meget kontrast man med hiv og sving kan tvinge ud af dem. Det vigtige er ikke hvor meget kontrast man kan måle sig til, men oplevelsen af kontrast i praksis - hvilket bringer mig til det næste:

Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

der var udstillet ved siden af Panasonic 42px70.. og selvom man stillede samsung tv´et til normal, med dynamiskt kontrast slået fra.. havde den mere kontrast en panasonic på dynamist indstilling.

Det undrer mig faktisk lidt at der ikke har været mere hype over dette i diverse fora end der er, men ja - hvis du kigger på rent sort-niveau på de nyeste Samsung modeller, så er de alt efter rummets belysning på niveau med eller bedre end plasma. Problemet er måden det opnås på. Der er en række ting at være opmærksom på hér: For det første, så kan LCD-tv "snyde" mere med dynamisk kontrast end plasma kan, fordi du har en backlight du kan skrue op og ned for. For det andet, så har dynamisk kontrast og indstillingen "dynamisk" ikke noget med hinanden at gøre på et Samsung - på "normal" indstillingen er dynamisk kontrast stadig slået til, og jeg mener faktisk at den også er det på "movie" på de nyeste modeller, man skal i service-menuen for at slå det fra. For det tredje, så er der ikke samme ægte gengivelse af detaljer i mørke områder, som du har på et Panasonic.

Sort i sig selv er ikke målet. Sort er én af forudsætningerne for en god billedkvalitet, og det er billedkvaliteten der er målet. Hvis du har et lidt bedre sort-niveau, men dårligere billede generelt, så hjælper det ikke noget at kigge på sort-niveau for at finde ud af hvilket tv der er bedst. På Pioneer 8G plasma er det en helt anden snak, fordi sort-niveauet på dem opnås uden kompromisser på andre områder.

Derudover er der så den detalje at Samsung med M8 serien har fravalgt én af LCD-teknologiens største forcer, nemlig den matte frontplade - fronten er spejlblank, og reflekterer mere fra rummet end et Panasonic plasma gør...

Til top
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2005
Point: 220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2007 kl. 22:13

Hej Simon

Hvilken DVD afspiller anvender du? Der er en verden til forskel på billige og dyre DVD-afspillere på netop dit fjernsyn. Min Pioneer harddiskrecorder får lammetæv af min PS3'er når det drejer sig om DVD-afspilning på mit PX700. Det er vitterligt som at få en helt ny DVD-samling :-) Tilsyneladende er fjernsynets indbyggede scaler ikke noget at skrive hjem om og fjernsynet drager stor fordel af at få skaleret signalet eksternt.

Mvh
Martin

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12458
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2007 kl. 22:27
Men der skal stadigvæk skaleres fra det du skalerer til i PS3'en og så til panelets opløsning. Der er jo også andet end skaleringsevne der er med til at lave en god DVD-afspiller; der kan være mange andre årsager til at PS3'en klarer det langt bedre end din gamle Pioneer optager.
Til top
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2005
Point: 220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2007 kl. 22:38

Jojo det ved jeg godt kører faktisk 1080p ind og det nedskaleres jo så til native 1024x768. Alternativet er, at køre 720p ind og så lade fjernsynet opskalere til 768. Umiddelbart foretrækker jeg at hælde 1080p ind men jeg har ikke detailkigget det.

I øvrigt er min harddiskerecorder ikke så gammel endda - (pio dvr540hx-n) - burde være hæderlig omend naturligvis ikke banebrydende. Men det er da rigtigt at eftersom den kører analogt kunne det vel teoretisk også godt være fjernsynets a/d kredsløb der er mangelfulde. Jeg synes billedet fra den plages af en uskarphed og en tendens til pixelering (grums) som jeg slet ikke har fram min ps3. Der står billedet detaljerigt, med gode farver og med fin skarphed.

Mvh

Martin

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12458
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2007 kl. 22:45
Det virker nærmest absurd at skalere fra 720*576 -> 1920*1080 -> 1024*768. Har du prøvet bare at lade PS3'en sende et SD signal ud, og lade fjernsynet skalere? Det burde altså give et bedre resultat, med mindre de VIRKELIG har sparet på scaleren i 70'er serien.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu