|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
papman ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 218 |
![]() Sendt: 28-Juni-2007 kl. 12:37 |
|
Hej Endnu en fladskærms-novice drister sig til at stille et par spørgsmål til de "gamle" fladskærmehajer her i forummet. Jeg har snart tænkt mig at udskifte det gode og trofaste B&O MX600 med en fladskærms-fætter. Og så har jeg fundet ud af (både ved selvsyn og ved at læse det her forum), at jeg skal have fat i en Panasonic eller Pioneer plasmaskærm. Økonomisk ligger min grænse på omkring 20.000 kr. Derfor kigger jeg på PZ700 i 50" eller 428xd eller 507xd (ja, jeg ved godt, at hvis jeg skal have de skærme til den pris, så skal de parallelimporteres eller købes i Tyskland). Skærmen skal bruges til at se TV, DVD/Blueray og spille PS3 i den nævnte rækkefølge. Selvfølgelig vil jeg gerne have full HD og 50 ". Men det er også vigtigt med det bedst mulige billede. Det som især bekymrer mig, er den kraftige hakken, man kan se på skærmene i butikkerne under panorering (ved afspilning af DVD-film). Er det noget som Pioneers 24fps råder bod på? Og kan også læse her i forummet, at 24 fps skulle være særlig vigtig ved Blueray/HD - hvorfor det? Hvor vigtigt er Full HD for at få glæde af den større opløsning i Blueray i forhold til DVD? Jeg får mine TV-signaler analogt fra en fællesantenne og DVB-T-kanalerne fra en stueantenne. Har nogle er de tre skrærme mon to seperate antenneindgange, så jeg ikke hele tiden skal skifte antennestikket ud, hver gang jeg skal f.eks. skal se DVB-T?. Hvilket TV bør jeg gå efter? Håber i "gamle" kan hjælpe med nogle svar? På forhånd tak for hjælpen. Hilsen Papman |
||
![]() |
||
zunex ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 12-August-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 87 |
![]() |
|
Mener pio'en har separate antenneindgange.
Pana'en har ikke - ved jeg, fordi jeg har en, og jeg kører med det samme setup, indtil der kommer et interessant HD udbud på kabelnettet. Efter min mening er fuld HD først "rigtig" interessant når: - skærmstørrelse er 50" eller derover i kombination med - hvor langt er der til skærmen. Men det er bare min mening. /Sune |
||
![]() |
||
mhelt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-April-2005 Status: Offline Point: 220 |
![]() |
|
Gå med pio. Når du kommer fra et MX6000 (som har kontrastskærm) er du forvænnet med fremragende sortniveau. Jeg er selv gået fra et MX6000 til et Panasonic PX700, og jeg har fortsat en del at skulle vænne mig til i forhold til sortniveau Just my 2 cents... Martin |
||
![]() |
||
lrev på jobbet ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2051 |
![]() |
|
Hej! Glem full hd.....det er spild af penge efter min mening. Om du skal vælge Pana. eller Pioneer kan kun DU afgøre....men gør dig selv den tjeneste at vælge en 50",det bliver du glad for i længden. Sys min egen 507xd er FOR FED.....men det er en PANA 700 sikkert også. Personligt sys jeg bare ikke at der er andre som kan matche 507 designet. lrev |
||
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
||
![]() |
||
hopgreve ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6290 |
![]() |
|
Hej papman Og så er der nogle der siger at det ikke er godt at stå i et dilemma... Jeg tror at der er mange herinde der godt gad og stå med dit lille problem , så vi venter spændt på at høre mere fra dig. Har selv lige set 42PZ700 det er for fedt , tidligere set pio , men når det ikke er på samme tid og sted , ja så har man bare set 2 super gode tv.. Ved sådan en stor udskrivning ville det nok være godt for dig at se dem begge 2 live derhjemme , hvis det kan lade sig gøre pøj pøj og god jagt |
||
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
||
![]() |
||
DaWizeGuy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 132 |
![]() |
|
Hvilke skærme har du set på? Hvilken type billedemateriale blev vist? Det er helt normalt, at et tv (også de gamle CRT) hakker lidt ved panoreringer under filmafspilning. Film er som regel kun optaget med enten 24 eller 25 billeder pr. sekund. Når film udgives på DVD konverteres de til hhv. 50 Hz (PAL) og 60 Hz (NTSC) ved at multiplicere antallet af billeder. Der vises dog stadig kun 24 eller 25 unikke billeder pr. sekund, hvilket ikke er nok til helt flydende panoreringer. Et særligt problem opstår ved 24 fps->60 Hz, idet hver andet unikke billede vises 3 gange efter hinanden. Dette bevirker at mange mennesker oplever, at billedet somme tider bevæger sig rykvis ved panoreringer eller bevægelser. Det kaldes 2-3 pulldown juddder. Personligt synes jeg dog ikke, at der er den store forskel sammenlignet med PAL hvor hver unikt billede vises 2 gange i træk. Nogle tv, bl.a. Pioneers nyere plasma, kan dog genkende originalt filmmateriale og vise det i den korrekte hasighed, dvs. 24 eller 25 billeder pr. sekund. Sendes et interlaced signal til Pioneers 6G og 7G serie kan det endvidere afspille 24 billeder pr.sekund i 72 Hz, dvs. tre gange hurtigere frame rate. Dette eliminerer de fleste problemer med hakkeri. Andre tv understøtter billedeinterpolering, bl.a. Sharps TruD og Samsungs MoviePlus. Dvs. der indsættes ekstra unikke interpolerede billeder, når filmmateriale afspilles ved 50 Hz eller 60 Hz. Ulempen er, at bevægelser og panoreringer kan synes unaturligt flydende. Samme problem har en del LCD tv med 100 Hz scanning backlight. 24p er særlig vigigt ved Blu-ray og HD-DVD, da filmen er gemt med de originale 24 billeder. Det er med andre ord op til afspilleren og tv'et at konvertere de 24 billeder til noget tv'et kan vise. Med mindre både afspiler og tv understøtter visning af 24 blleder pr. sekund eller en anden frekvens der går på i 24 (48, 72, 96, 120 etc.) vil billedet hakke ved bevægelser og panoreringer. Men selv her vil billedet stadig hakke en smule, da der kun vises 24 unikke billeder pr. sekund. Mvh Anders |
||
![]() |
||
Thomas L ![]() Bruger ![]() Oprettet: 07-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 56 |
![]() |
|
Nu skal det jo ikke blive en "jeg elsker min pioneer skærm" tråd.(det gør jeg nu :-)) men jeg har konstateret at på trods af et godt signal hakker DVB-t meget ofte ved panorering. Det betyder at jeg næsten altid vælger analogsignalet da det er mere naturligt i bevægelser. Specielt tv-2 levere noget hø på dvb-t. Derfor er mit råd at du lægger vægt på analog og kan I hvert fald sige at Pioneer klare denne opgave vildt godt. Det gør Panasonic sikkert også ..men tjek det. Så vidt jeg kan forstå er selector signalet ikke anderledes på tv-2. Det er samme kvalitet men DR levere vist et bedre signal til selector. Det var nok et sidespring da du har fælles antenne i dag men alligevel væsentligt synes jeg. Jeg har ikke konstateret at min skærm hakker når jeg ser dvd via rgb-scart. Jeg vil også sige at Pioneer 507xd klare halvdårlige kanaler rigtig godt. De dårlige kanaler ser væsentligt bedre ud på pioneer skærmen end på mit 32" jvc med d.i.s.t., 100hz.. kan ikke huske hvad det hed. Så det med at fladskærme ikke kan klare et dårligt signal er ikke altid helt rigtigt. Det synes jeg faktisk var meget positiv da skærmen trods alt er ret stor og derfor burde virke meget mere grumset end på 32". Så det er min overbevisning at tuneren i Pioneer er rigtig god. Se i øvrigt ScalaHIFI. De har nogle gode priser på Pioneer p.t. Der vil du også kunne få en god hjælp til at vurdere g7 og g8. Hvis jeg skulle vælge mellen en 42 og en 50 tommer skærm skulle 42’eren være markant bedre for at jeg ikke ville vælge 50’erne. Jeg har i hvert fald ikke fortrut 50" selvom jeg var meget i tvivl. Og selvom jeg ikke har set 428 endnu tror jeg en rigtig stor del at begrænsningerne ved vores billed ligger i kilden og ikke i skærmen. Men det er jo et gæt! Det jeg vil sige med det er at jeg tror vi måske skulle ofre en større del af pengene på kilden end på skærmen i forhold til hvad vi gør i dag (og har mulighed for) så det kan måske bedre betale sig at købe en G7 fra pioneer nu og så bruge de 10kilo, du spare, på en ny skærm når signalet er til det. Men det er jo op til dig. Jeg har intet dårligt at sige om Pioneer 507xd vh Thomas |
||
![]() |
||
papman ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 218 |
![]() |
|
Tusind tak for jeres svar. Til DeWizeGuy: Det var flere forskellige TV jeg så på i Mega El-Giganten i Høje Taastrup. Alle skærme kørte med samme signal, DVD (filmen Blood Diamond). Jeg studerede især PX70, da jeg har læst mange gode ting om den herinde. Men må indrømme, at jeg blev temmelig skuffet. Selve billedet var som sådan fint nok. Men så snart kameraet bevægede sig hakkede billedet så voldsomt, at det nærmest gjorde ondt i øjnene at kigge på det. Men Ok, det har nok også været et problem med kilden. Men hvis man under afspilning af DVD-film kan forvente en del hakken ved kamerabevægelser på skærme, som ikke kan vise 24 fps, så bliver det nok et Pioneer, jeg ender op med. Det er vigtigt for mig, at jeg får en fed filmoplevelse på skærmen. Jeg har i forevejen et godt surrround-anlæg stående, som skærmen gerne skulle matche. Jeg tror nu, at jeg i hvert fald venter på at se Pioneers g8-skærme. Skal lige se om, de er så gode, at det er værd at gå fra 50" til 42" for at få en g8 skærm. Er der forresten nogen som ved, hvad en original højttaler (til under TVet) koster til en 507XD - kan ikke rigtig finde nogen på nettet, ikke engang på Pioneers egen hjemmeside. Jeg gider nemlig ikke tænde for anlægget og de store gulvhøjttalere, hver gang jeg skal se almindeligt TV. Papman
|
||
![]() |
||
Bridge ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 430 |
![]() |
|
Lige en kommentar til dit besøg i mega elgiganten. Jeg var også derude igår, og jeg så også blood diamond på skærmene. Du skriver at det var DVD. Er du sikker på det ? Jeg mener nu at det var HD dvd eller blu ray, som var output'et via component kabler til alle skærmene ? Redigeret af Bridge - 30-Juni-2007 kl. 00:29 |
||
Pioneer 5090 KURO | Pana BD-30 BLU-RAY | Pana EH-65 HDD Recorder | Pioneer DVR LX61D HDD Recorder | Samsung HD box uden HDD, og med HDD
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Bridge skrev: [/QUOTE] Lige en kommentar til dit besøg i mega elgiganten. Jeg var også derude igår, og jeg så også blood diamond på skærmene. Du skriver at det var DVD. Er du sikker på det ? Jeg mener nu at det var HD dvd eller blu ray, som var output'et via component kabler til alle skærmene ? [/QUOTE] Overfor ekspedienten kommenterede jeg, at TVet hakkede ret kraftigt. Så sagde han, at det var fordi signalet var fra en almindelig DVD. Det kan selvfølgelig være, at han ikke havde ret. Han foreslog også, at jeg købte den eneste 50PZ700, de havde fået hjem. Jeg bad om at se den i aktion, men det kunne jeg ikke få lov til. Allgivel syntes han, at det var en rigtig god idé, at jeg uden videre købte TVet for 33.000 kr. Så det siger vel lidt om, hvor seriøs han var. Det det er meget muligt, at han har taget fejl med m.h.t. kilden. Men han lød nu ret sikker i sin sag. Har dog ikke tjekket det med andre i butikken. Kunne være jeg lige skulle vende tilbage ved lejlighed og gøre det. Redigeret af papman - 30-Juni-2007 kl. 01:51 |
||
![]() |
||
DaWizeGuy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 132 |
![]() |
|
PX70 har en ret gennemsnitlig film mode deinterlacer, så der er nok ikke mange muligheder for forbedringer. Tv'et har dog et 100 Hz mode, men jeg ved ikke om det hjælper på filmafspilning. Ang. Sharps 100 Hz så er det en smagssag. Nogle foretrækker de flydende panoreringer. Andre er så vant til, at billedet hakker lidt ved bevægelse og panoreringer, at de synes 100 Hz giver unaturligt flydende bevægelser/panoreringer.
Pioneer er nok det bedste alternativ, hvis du vil undgå film mode hakkeri. Du kan også overveje Sonys nye LCD D3000 serie som har den hidtil bedste implementering af 100 Hz teknologien. Tv'et er stort set fri for slør og hakkeri. Læs her: http://www.hdtvtest.co.uk/Sony-KDL32D3000/. Det kommer også i en 40'' udgave. Mvh Anders |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er en typisk forklaring man får fra sælgere der ikke ved et klap om de produkter forretningen sælger. Jeg har også tidligere hørt forklaringer om, at "tv'et ikke har processorkraft nok til at billedet kører helt flydende pga. den høje opløsning". Om det er DVD eller Blu-ray/HD-DVD betyder ingenting for filmafspilning med mindre signalet (eller kablingen) er meget dårligt. Det afgørende er, hvordan tv'et behandler og gengiver filmmateriale. Kan det ikke genkende og behandle film mode kadencen (24 eller 25 billeder pr. sekund) korrekt vil billedet pr. definition hakke ved bevægelse og panoreringer. Mere kompliceret er det ikke. Mvh Anders |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |