recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma ved 4:3 - burn-in?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlasma ved 4:3 - burn-in?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
videoguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2007
Status: Offline
Point: 167
Direkte link til dette indlæg Emne: Plasma ved 4:3 - burn-in?
    Sendt: 12-Juli-2007 kl. 10:11

Jeg står over for at skulle købe mit første fladskærms TV, og lægger stor vægt på naturlige farver, og at sort fremstår sort. Valget burde derfor naturligt falde på plasma fremfor LCD, men da rigtigt mange af de programmer der sendes, stadig er i 4:3 format, er jeg i tvivl om burn-in vil blive et problem. Jeg kan ikke acceptere at miste de øverste og nederste dele af billedet, og jeg kan heller ikke accepetere at billedet bliver strukket med forvrængning til følge for at fylde siderne ud, så jeg vil uden tvivl se disse programmer med sorte kanter i siderne. Men vil dette i det lange løb ikke give problemer med burn-in?

Jan

Redigeret af videoguy - 12-Juli-2007 kl. 10:14
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12468
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 11:38
Du kan se programmerne med grå kanter i siderne, hvilket vil formindske det ulige slid væsentligt. Men lad den ikke stå på 4:3 efter du har set programmet færdigt; det ér skam muligt at forårsage ulige slid på nyere plasma TV, bare man lader det stå på 4:3 længe nok.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 12:31

Tak for svaret Naiera . Jeg var ikke klar over at de kan vise grå kanter - gælder dette også for Panasonic PX70/PV70?

Hvad gør I andre plasma tv ejere når I ser 4:3 programmer? Strækker I billedet i siderne eller klipper I billedet i top og bund, eller ser I det i korrekt aspect ratio med kanter i siden?

Jan

Redigeret af videoguy - 12-Juli-2007 kl. 13:10
Til top
MortenR. Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 13:23

Jeg vil gerne lige spørge til dette problem. Der er vel ikke tale om burn in rent teknisk, men kun om ulige slid?

Jeg er meget imod at ændre det korrekte aspect ratio, men 4:3 formattet bør vel ikke være noget problem i dag, hvor mange programmer og de fleste nyere film er i 16:9 eller breddere? Det kan vel ikke passe at man ikke kan se klassiske film i 4:3 på sin plasma skærm uden at skulle være nervøs for at man ødelægger skærmen?

Morten
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 14:33

Hvor mange klassiske film er lige optagne i 4:3

Jeg ved ikke hvem som i Forum direkte skrev : Hvordan kan sorte bjælker lave indbrændinger? Virkeligt rammende og vidunderligt skrevet

Nu ved jeg ikke om Du kan forhindres i strække billedet så Du kan undgå disse. Nogen så vel helst ens Fladskærm blev ødelagt af samme indbrændinger eller det er derfor så lidt sendes i korrekt 16:9.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 14:37

For ikke glemme det nu ogsaa var muligt gøre disse
 "Moderne skærme" bredere, selvom De med de bredeste
 skærme nu maatte se personer ligesom en smule lavere
 i begyndelsen, fordi der trods alt laa en træghed
 hos de som bestemte over Landets Pengekiste. I stil
 med H.C. Andersen's  "Fyrtøjet".

Eventyret fra august 2006, bredere skal her forståes som bredere end 16:9

Om det er relevant? Ja det drejer sig jo om undgå noget selvom der opstår Proportionsforvrængning.

Redigeret af moho - 12-Juli-2007 kl. 14:38
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 14:39

Hej moho du må udtrykke dig lidt klarere!

Jeg kan ikke helt følge dig. Ja, en meget stor del af filmkunstens klassiske værker er i 4:3 f.eks. casablanca og de syv samuraier.....

Mener du at plasma fjernsyn faktisk ikke kan holde til at vise 4:3 eller hvad?

Morten
Til top
KlausJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2004
Point: 225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 15:05
Hej, nu har jeg efterhånden haft mit Panasonic PX70 i et par måneder. Det er mit første bredskærms-TV (bortset fra et 17" til køkken og campingbrug).
Jeg undres over, så få TV-stationer, der sender bredformat - og specielt sender de signaler, der får TV'et til at skifte mellem 4:3 og bredformat.
Jeg kan absolut ikke acceptere små brede mennesker, når jeg ser TV, så derfor står mit PX70 på 4:3 og viser derfor f.eks. TV2-Nyhederne og forskellige TV-serier med sorte striber i siderne. TV'et skifter så selv til bredformat, når signalet skifter - f.eks. TV2 Lorry, der sender i bredformat.
Sådan fungerer det også på DR1, DR2, Sverige, ARD og ZDF.
Men hvor er det dog irriterende, når andre TV-stationer sender bredformat-film med brede sorte striber på alle 4 sider med et logo i den øverste sorte stribe og undertekster i den nederste. Når det sker, kan jeg ikke få et bredformatbillede med korrekt aspectratio og samtidig se underteksterne. Jeg er glad for, at jeg købte et 50" TV - så er filmen da trods alt større, end den var på mit gamle 29" crt.
Og helt galt går det, når TV2-Nyhederne sender et bredformat-billede i 4:3-format. Så ser man nogle ualmindelig høje og tynde mennesker samtidig med 2 brede sorte striber ved siden af billedet.
Jeg har prøvet at bruge et af de grå "sidegardiner", som PX-70'eren tilbyder, men jeg synes at det virker generende med de lyse striber. Mon ikke en balanceret blanding af 4:3 og bredformat forhindrer det ulige slid af skærmen? Det håber jeg.
Forhåbentlig bliver de forskellige TV-stationer mindre "sjuskede", efterhånden som vi bliver flere og flere, der har bredformat-TV. Er det for optimistisk at håbe på?
Med venlig hilsen

Klaus Jensen
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 15:14

moho,

Jeg forstår simpelthen ikke hvor du vil hen - sorry. Altså mit problem er jo, at jeg naturligvis bruger mit TV til at se andre programmer end film, og over vores fællesantenne er alle kanalerne i 4:3 format. Okay selve billedet på mange udsendelser er ganske vist efterhånden i bredformat passende til 16:9 skærme, men f.eks. på film vil teksten stå i nederste del af skærmen, og hvis man lader selve billedet fylde en 16:9 skærm ud, så mister man jo noget tekstningen SVJV.

Men ja, problemet er selvfølgelig størst på ældre udsendelser eller film, men det bør vel også være muligt at se på en plasma skærm, uden at slide ujævnt eller hyr?.

Tilføjelse: KlausJ overhalede mig indenom. Der er nemlig præcis det jeg mener.

Jan

Redigeret af videoguy - 12-Juli-2007 kl. 15:20
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 15:18
Jeg er helt enig med dig. Det er frustrerende at der ikke er flere kanaler der er seriøse angående formattet og kvaliteten. Det er vel nærmest kun de svenske kanaler, DR og Canal+ der gør et godt job.
Morten
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 15:21
Ja stort set.

Når nu svenskerne kan gøre det så godt - er det en konstant kilde til undren hos mig hvorfor de danske kanaler er så elendige til det.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12468
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af videoguy videoguy skrev:

Jeg forstår simpelthen ikke hvor du vil hen - sorry.

90% af tiden er der ingen der forstår hvad moho prøver at sige

Ja, det med de grå 4:3 gardiner gælder også for de nye fra Panasonic. Det fjerner ikke risikoen for ulige slid helt, men det begrænser (eller forsinker) effekten væsentligt.

Jeg ser selvfølgelig 4:3 materiale i 4:3, med de lysest mulige gardiner. Det vænner man sig hurtigt til. Jeg ville ikke kunne acceptere at se udstrukken 4:3

Redigeret af Naiera - 12-Juli-2007 kl. 17:13
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu