recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forbedring af billede på fladskærm...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForbedring af billede på fladskærm...

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 660
Direkte link til dette indlæg Emne: Forbedring af billede på fladskærm...
    Sendt: 14-Juli-2007 kl. 11:20

Hej...

Jeg har koblet vores fladskærm op til DVD-optageren m.m. v.h.a. et udemærket kvalitet scartstik. Men har siden hørt, at jeg kan forbedre signalet yderligere v.h.a. RGB/Component-opkobling. RGB  (Altså et kabel med tre stik er da det samme som et Komponent-kabel, ikke????)

Jeg har et Scart - Component (RGB-stik) liggende, og har forsøgt at benytte dette. Jeg har sat scart-stikket bagi DVD-optageren og benytter RGB-indgangen på vores Samsung-fladskærm. Herefter har jeg været inde i fladskræmens menu og vælge Component:DVD-Kombi. Samt i JVC-optagerens menu forsøgt både med :

Scart - RGB som giver en "Understøttes ikke"-meddelelse

Component somgiver en "Understøttes ikke"-meddelelse 

Skal man måske vende det rundt og tage udgangssignalet RGB fra DVD-optageren og så benytte faldskærmens Scart-stik indgang eller skulle man simpelthen indkøbe et RGB (komponent) - RGB (komponent) og hvad med lyden, skal den have et separat kabel også....

Håber der nogle der kan og vil hjælpe her

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 11:38

Du kan ikke forbinde med et Scart til Komponent kabel

For at benytte komponent skal du købe et rigtigt komponent kabel, altså et kabel med 3 ledninger og 3 stik i begge ender, og tilslutte dette til komponent udgangen på recorderen (hvis den har en sådan udgang) samt til komponent indgangen på skærmen

Derudover skal du bruge et almindeligt lydkabel - phono - der også går fra recorderens phono output til skærmens phono input.

http://av-connection.dk/?PNo=CT400-200&SPage=Component-V ideo_Kabler

http://av-connection.dk/?PNo=07-163&SPage=Stereo-Phono-R CA_Kabler

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Du kan ikke forbinde med et Scart til Komponent kabel

For at benytte komponent skal du købe et rigtigt komponent kabel, altså et kabel med 3 ledninger og 3 stik i begge ender, og tilslutte dette til komponent udgangen på recorderen (hvis den har en sådan udgang) samt til komponent indgangen på skærmen

Derudover skal du bruge et almindeligt lydkabel - phono - der også går fra recorderens phono output til skærmens phono input.

http://av-connection.dk/?PNo=CT400-200&SPage=Component-V ideo_Kabler

http://av-connection.dk/?PNo=07-163&SPage=Stereo-Phono-R CA_Kabler

Spawn: Tak for svaret...

Er billed-kvaliteten så så meget bedre, hvis jeg indkøber disse kabler og vil lyden evt. også blive en anelse forbedret. Eller er det bare en anden måde at overføre signalet på. Målet er jo at forbedre skærmbilledet og bedre udnytte fladskærmen.

Målet er også at kunne komme til at udnytte PIP-funktionen. Den fungere ikke p.t. da det er to scart-stik der går til fladskærmen. Jeg håber på, at ved at benytte komponent-indgangen samt HDMI-kanalen fra den bærbare, når jeg får købt dette kabel også. At kunne få PIP-funktionen til at virke. Lyder dette logisk eller der bare en dum begynderfejl jeg har gjort....

Og er AV-connection det bedste sted at handle kabler, har ellers altid fået en super betjening hos GodPris.dk. Men han har vist et mindre udvalg i antallet af kablerne og umiddelbart ser de lidt dyrere ud. Kan du/I støtte mig i dette også.

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 11:56
Vil blot lige sige, at AV-connection efter min erfaring er et rigtig godt sted
at købe kabler - stort udvalg, gode priser og levering hurtigere end lynet
selv.

Godpris kender jeg ikke
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 12:14

komponent giver helt sikkert et bedre billede end scart, mere roligt med bedre farveseparation, men det er ikke nødvendigvis voldsomt bedre, så jeg tør ikke sige noget om hvor meget du kan se det.

Da jeg skiftede fra et godt scart kabel til komponent fra min almindelige DVD-afspiller kunne jeg tydeligt se forskel - allerede i det "logobillede" selve dvd-afspilleren har når der ikke er nogen dvd i stod meget mere roligt, og med bedre farver.

Mht. lyden - tjae sikkert, men det er et spørgsmål om din skærm overhovedet er istand til at gengive en evt. lydforskel. Skærmen er jo ikke direkte hifi-udstyr på lydsiden. Jeg har selv lyden koblet til mit surround istedet, så bruger ikke lyden i TV på andet end den almindelige tuner.

Men uanset hvor stor forskellen er vil jeg alligevel anbefale det - alle de små kvalitetsløft man kan give her og der er med til at løfte den samlede oplevelse.

Til oplysning - så mister man med komponent det automatiske indgangsskift på skærmen til enheden når man tænder den - det signal der styrer skærmen sendes ikke over komponent.

AV-connection er mit personlige favorit sted at handle kabler - de er altid i god kvalitet, og altid til gode priser, og servicen hos av-connection er uovertruffen.

Men min egen JVC recorder blev i sin tid købt hos Godpris.dk hvor jeg også fik en fin betjening så jeg har intet negativt at sige om Godpris.dk, men til køb af kabler er av-connection som sagt mit favoritsted.

mht. PIP - har jeg desværre ingen anelse om hvilken indflydelse scart eller komponent vil have - jeg har aldrig selv brugt PIP

Redigeret af spawn - 14-Juli-2007 kl. 12:16
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 12:38

komponent giver helt sikkert et bedre billede end scart, mere roligt med bedre farveseparation, men det er ikke nødvendigvis voldsomt bedre, så jeg tør ikke sige noget om hvor meget du kan se det.

Da jeg skiftede fra et godt scart kabel til komponent fra min almindelige DVD-afspiller kunne jeg tydeligt se forskel - allerede i det "logobillede" selve dvd-afspilleren har når der ikke er nogen dvd i stod meget mere roligt, og med bedre farver.

Hej Spawn m.fl.

Jeg er overbevist om, at jeg lige bør snakke med AV-connection og forhøre mig om nogle gode RGB-kabler. Skal også have et DVI-HDMI kabel e.l. til den bærbare.. Det er jo med at udnytte de muligheder man får med en fladskærm.

Han er jo til snakke med, lyder det til . Så han kan da nok guide en hen til nøjagtig det rigtige kabel til mit brug. Så nemlig på et DVI-HDMI kabel i går ude i Electronic City (eller hvad det nu hed i Århus) og det havde en længde på 5m og til en banan-pris på over Kr. 600,-. Der kan AV-connection jo da ihvertfald følge med kan jeg se.

Så, bare for lige at følge op (Spawn), skal jeg  have et :

1 stk. RGB-kabel

2 stk. Phono-kabel (til Lyd) (DVD-optager og bærbar)

1 stk. DVI-HDMI til den bærbare (eller skal jeg gå efter et VGA-HDMI eller hvad det nu hedder. Er dette VGA-kabel ikke ringere end DVI-HDMI i opløsning m.m.

Mht. lyden - tjae sikkert, men det er et spørgsmål om din skærm overhovedet er istand til at gengive en evt. lydforskel. Skærmen er jo ikke direkte hifi-udstyr på lydsiden. Jeg har selv lyden koblet til mit surround istedet, så bruger ikke lyden i TV på andet end den almindelige tuner.

Jeg har også koblet surround op i stil med det du foreskriver og benytter blot fladskærmen til almindelig TV. Og ja - skærmen er ikke det bedste jeg har hørt, men den kan bruges af og til... Fruen er ikke altid begejstret for surround og det er da en skam.. Nogen tip her udover at benytte det engang imellem. Hun har det ikke helt godt med lyd bagfra . Men man giver og tager jo .

Til oplysning - så mister man med komponent det automatiske indgangsskift på skærmen til enheden når man tænder den - det signal der styrer skærmen sendes ikke over komponent.

Dette er jeg nærmest ligeglad med. Sidder allievel og benytter fjernbetjeningen til at navigere rundt med. Så og man skal trykke for at komme fra den tyske parabol-modtager til DVD-optager e.l. gør mig intet. Men tak for informationen , det var da ihvertfald nyttig viden af have med.

mht. PIP - har jeg desværre ingen anelse om hvilken indflydelse scart eller komponent vil have - jeg har aldrig selv brugt PIP

Her vil jeg høre om der er andre der kan hjælpe, da jeg ser det som en klar fordel at benytte. Ihvertfald til vores forbrug. Nogen der har fået PIP enkelttuner til at virke på et Samsung e.l. og som kan vejlede eller guide med en beskrivelse. For jeg kan godt komme ind i menu-punktet, men jeg kan ikke slå funktionen til overhovedet...  

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu