|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Jambo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Oktober-2004 Status: Offline Point: 77 |
![]() Sendt: 15-Juli-2007 kl. 14:34 |
Jeg er gået i gang med at sammensætte et media center hos SHG.dk
Det er baseret på et antec fusion kabinet der kun virker med micro atx. Mit problem er at de bundkort jeg kan finde kun har analog lydudgang, og det duer ikke når jeg skal koble det til min receiver. Problemet kan løses med et dedikeret lydkort, hvilket jeg foretrækker, men det er der ikke plads til på bundkortet. Jeg kan ikke finde nogen med mere en 2 pci porte. De to skal bruges til grafikkort og tv tuner. Findes der m-atx bundkort med enten digital lydudgang eller flere PCI slots? |
|
![]() |
|
R3b3L ![]() -- ![]() Oprettet: 27-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 277 |
![]() |
Nu ved jeg jo ikke hvilken cpu du har tænkt dig, men hvis det er en core 2 duo, så er der det her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382246 Jeg har selv det bundkort og bruger det med antec fucison black kabinettet. Jeg har så et GeForce 8600gts i, som fylder 2 slots, men så er det også et pci slot tilbage, som du godt vil kunne bruge til et lydkort. |
|
![]() |
|
Corax ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 351 |
![]() |
Jeg synes også der er temlig stor mangel af digitale udgange på micro-ATX bundkortene.
Men hvis du vælger et micro-ATX bundkort med 1 PCI Express x16 og 2 PCI porte så har du plads til både grafikkort, tuner og lydkort. Det betyder selvfølgelig at grafikkortet ikke må fylde mere end en plads. Så jeg vil anbefale et HD2400XT eller HD2600XT specielt fordi jeg selv syntes de er perfekte til HTPC. De har noget der hedder UVD (Unified Video Decoder) som gør at dit CPU forbrug under HD dekoding vil være på omkring 5 %. Udover det så med den medfølgende DVI->HDMI konverter giver kortene mulighed for at sende lyden fra enten onboard lyd eller lydkort igennem grafikkortet og ud gennem HDMI kablet. Det er selvfølgelig kun interessant hvis din reciever har HDMI. ![]() |
|
![]() |
|
bluebucket ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 212 |
![]() |
Jeg har selv et Intel DG965OT m-atx bundkort, der har Spdif udgang. Det har også 2 x PCI slots foruden 1 x PCIe(x16) og 1 x PCIe(x1). Det har onboard X3000 grafik.
Derudover er der Abit F-I190HD Fatal1ty, der også har Spdif ud. Det har 1 x PCI, 1 x PCIe(x16) og 2 x PCIe(x1) og har X1250 onboard grafik. Edit: Ah ja, begge er 775 baserede bundkort til Intel Core2Duo processoren. Redigeret af bluebucket - 15-Juli-2007 kl. 16:02 |
|
![]() |
|
ildocteur ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-September-2005 Status: Offline Point: 217 |
![]() |
Du kan eventuelt kigge på Asus M2A-WM HDMI, det er godt nok til AM2 sokkel, men der er Onboard Video med mulighed for HDMI og SPDIF udgang direkte via Raiser kort. Corax: Har du selv et HD2?00XT kort ? Hvordan virker det der HDMI ud i praksis ? ildoc |
|
![]() |
|
Corax ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 351 |
![]() |
Desværre ikke. Jeg har kun læst om de nye AMD kort.
Men udfra hvad jeg har læst ville jeg tro at man også skal have et nyere bundkort for at de virker da man ikke skal lave nogle forbindelser mellem grafikkort og lydkort. HDMI Audio Jeg ville også gerne selv se de i aktion. Desværre får jeg ikke købt et lige forløbig på trods af jeg nok bygger HTPC om nogle uger. Den bliver nemlig bygget af gammelt hardware da pengene ikke rækker til både HTPC, fladskærm og sofa. ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Tusind tak for jeres indlæg.
Jeg havde faktisk oprindeligt tænkt mig at gå efter et Intel DG965OT, men ifølge specs på shg troede jeg ikke det havde slots nok. Tak til bluebucket. Jeg kan nu se at det er perfekt. Tanken er at jeg udvider den med et xfi music lydkort og et passivt kølet grafikkort. ATI's nye kort ser spændende ud, men jeg kan ikke umidelbart finde nogen passivt kølede versioner, så måske bliver det til et 8500gt i stedet. Det kan også aflaste CPU'en en del ved videoafspilning så vidt jeg ved. Hvis i har nogen gode forslag så kom endelig med dem :) |
|
![]() |
|
![]() |
Forresten må i meget gerne enbefale et støjsvagt DVD drev der ikke lyder som en jet engine når den afspiller film.
|
|
![]() |
|
bluebucket ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 212 |
![]() |
Hvis du benytter et program som AnyDVD, så kan det styre hastigheden på drevet alt efter hvilken type skive du lægger i. Så ved film og musik f.eks. skal den køre langsomt og stille og ved en data skive skal den køre ved fuld hastighed.
Dermed er det ikke så vigtigt hvilket drev du får købt. Jeg har selv fået et Samsung SATA DVD drev (ikke brænder) og testede det med AnyDVD. Jeg kunne slet ikke høre drevet med en DVD film, men det larmede den del med en installations CD. |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har set at HD2600Pro (ihvertfald nogle versioner) har passiv køling.
Og tag et kig på Asus Xonar D2. Det er ikke kommmet endnu men det har S/PDIF digital udgang på selve kortet hvilket jeg ikke mener XFI har. Asus Xonar D2 Auzentech har også lavet et X-Fi kort med S/PDIF. Redigeret af Corax - 16-Juli-2007 kl. 01:57 |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Når et bundkort har HDMI ud med lyd, skipper man SPDIF til dels. Men tag feks et Bundkort som MSI K9AGM2-FIH, hvor der er mulighed for SPDIF ud via en bracket (raiser) Den forbindes blot indvendig via et kabel. Let nok. Den skal købes separat, men koster kun 38kr hos getmore. Men ellers er der jo lyd ud via HDMI, hvis man bruger reciver. Lyden på MSI bundkortet er virkelig god, det veksler ellers med kvaliteten af den slags. (analog) Kan ikke forestille mig at den digitale lyd skulle være ringere, det plejer ikke at være sådan. Det har 2 PCIx32 slots, indbygget grafik med express 1250, der understøtter de gængse codec for HD og kan afvikle 720P eller 1080i uden problemer. Og man kan jo udvide med et et 2400XT eller et 8500GT hvis der skulle blive brug for det. Jeg har et sådant bundkort, kan kun anbefales. Jeg bruger blot en x2 3600 til det, men det er rigelig. Jeg kan jo altid udvide hvis jeg vil, senere. En x2 6000 er nede i 1200 kr. lige nu. En af de overraskende ting har været Cool&Quiet, der bringer temperaturen helt i bund, når der ikke belastes meget. 21-32 grader ved full load. Det tyder på lavt strømforbrug. Det skulle du kraftig overveje. Også ASUS har et board med samme grafikkort indbygget og her er der også et bracket ud med SPDIF, desuden s-video og HDMI. Det hedder ASUS M2A-VM HDMI. Det vil sikkert køre som det fra MSI. Begge kort har HDCP og firewire. Der var også lige det her fra Asrock, hvor der er en sammenligning med kort basertet på G690 chipset (ovenstående kort) LINK Redigeret af Ken_T - 16-Juli-2007 kl. 05:06 |
|
![]() |
|
![]() |
Tak til alle for de gode svar.
Nu er alle komponenter ved at være fundet. Grafikkortet blev et passivt kølet ATI HD2600Pro :) Nu mangler jeg bare det sidste. Jeg har forsøgt at finde ud af hvilken CPU køler der vil være den bedste at købe, men det er ikke til at vide hvor meget plads der er til den i kabinettet. Den skal selvfølgelig være så støjsvag som muligt og passe til antec fusion kabinettet. Er en passiv køle løsning realistisk eller vil det være et sats? |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |