recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laser tv? Holy crap^^
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLaser tv? Holy crap^^

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Stuffedfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Emne: Laser tv? Holy crap^^
    Sendt: 14-Juli-2007 kl. 00:11

Jeg lavede en tråd herinde tidligere i dag ang. køb af plasma tv http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25819& PN=1 

Nu har jeg så læst, at Mitsubishi kommer med et laser tv i julen 2007 som efter sigende skulle være halvt så tykt som plasma tv og med klart bedre billede og farver. Og så endda ca. halvt så billigt

Er det noget seriøst hold i det, eller er det bare Mitsubishi som har slået et større brød op end de kan bage?

Hva' jeg kan læse mig frem til, så satser fire af de allerstørste tv producenter Pioneer, Panasonic, Samsung og Philips slet ikke på laser tv, men fortsat på plasma og lcd.

Men det kan selvfølgelig hurtigt ændre sig, hvis det viser sig at Mitsubishi faktisk taler sandt, og snart smider en masse laser tv på marked som holder hva' de lover

Men jeg må indrømme, at jeg er noget skeptisk på om det passer med laset tv så tidligt som julen 2007?

Er det hele bare bullshit, eller er der nogen som har nogle konkrete facts omkring emnet?

Tak på forhånd

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 02:17

Ifølge flere kilder skulle Sony også komme med et OLED på mindst 27" i slutningen af året, og SED er på vej, og NED er på vej (dog går der nok ligt længere tid med NED) osv.

Jeg tænkte ligesom dig indtil jeg indså, at der bliver lovet til højre og venstre.

Som jeg ser det, har der været lovet nye teknologier "inden for det næste år" i lang tid. OLED er da også på markedet...for håndholdte og til iPods og mobiler, men jeg gætter på at du vil bruge det til TV.

Og grundlæggende set vil nye teknologier i begyndelsen være væsentligt dyrere end de eksisterende, da udviklingsomkostningerne jo også skal i hus. Derfor vil nye teknologier der er billigere at fremstille end eksisterende i begyndelsen være en del dyrere end eksisterende. Der er jo også loven om udbud og efterspørgsel, der rent faktisk kan holde priserne på de nye teknologier oppe over priser på de gamle, selv når udviklingsomkostningerne er kommet hjem (se bare på CD'en - den var væsentligt dyrere end LP'en, selvom den var noget billigere at producere)

Derudover kan man jo altid forvente børnesygdomme på nye produkter. Disse tager jo også noget tid at komme af med (LCD har jo f.eks. altid haft problemer med at vise analoge signaler, og det er der aldrig rigtigt rådet bod på). Men hvis vi nu siger, at der er minimalt med børnesygdomme i de nye teknologier skal man alligevel forvente 1 år ekstra til man kan vide sig sikker - medmindre man selv vil være en af de kunder der tager chancen (og betaler kassen for det).

Så alt i alt var min konklusion, at hvis nye teknologier rammer markedet om ca. 1 år, vil de være til at købe og have elimineret de første børnesygdomme om tidligst ca. 2-3 år.

Derfor har jeg nu valgt at købe plasma i en prisklasse der gør, at jeg mener jeg kan tillade mig at skifte igen om 4-5 år, hvis jeg føler nye teknologier er væsentligt bedre til den tid. Jeg regner med at købe en 42PV70 inden for den næste uges tid.

Redigeret af tosa - 14-Juli-2007 kl. 02:50
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 02:45

Spørgsmålet er vel også om der vil være nogen stor efterspørgsel på de nye teknologier ?

Hvorfor køber folk LCD/Plasma fremfor CRT. De gør de fleste pga at det er flat samt kan fås i 42" og 50".

Jeg tror der går mange år før almindelige mennesker kan se den store fordel i OLED, SED osv. De vil næppe betale meget mere for de nye teknologier fremfor Plasma/LCD.

Plasma/LCD udviker sig jo også år efter år.

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 02:58
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg tror der går mange år før almindelige mennesker kan se den store fordel i OLED, SED osv. De vil næppe betale meget mere for de nye teknologier fremfor Plasma/LCD.

Der tror jeg så strømbesparelsen hurtigt vil være en stor konkurrencemæssig parameter (da der kan være meget store besparelser der). Men jeg glæder mig da også til at se hvad der kommer - dog vil jeg ikke vente med at købe længere, da jeg mener at plasmaer kan levere et ganske glimrende billede pt. (en af grundene til, at jeg har ventet så længe, er primært at jeg havde stirret mig blind på LCD, som jeg ikke synes havde/har noget særligt godt TV billede ved hurtige bevægelser)

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 04:20
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Der tror jeg så strømbesparelsen hurtigt vil være en stor konkurrencemæssig parameter (da der kan være meget store besparelser der).

Ok, ja det er en god grund til at skifte da især de store 50" sluger en masse strøm.

Men især LCD eer ved at lave nogle forbedringer så de bliver mere strømbesparende. Så det bliver ikke alt for let for de nye teknologier at slå igennem.

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 07:51

"Nu har jeg så læst, at Mitsubishi kommer med et laser tv i julen 2007 som efter sigende skulle være halvt så tykt som plasma tv "

Hej!

Dette er IKKE korrekt-det er netop dette punkt som gør at laser tv ikke får en chance overfor plasma/lcd:Det er nemlig ikke en FLAD-skærm

lrev

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 08:33
Sindsudvidende über-fakta for den indsigtsfulde gadgetfreak.

(overskriften på en artikel om laser Tv, som nok indeholder en eller 2 helt forkerte slutninger)

link
Til top
jan_stevns Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-September-2005
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Sindsudvidende über-fakta for den indsigtsfulde gadgetfreak.

(overskriften på en artikel om laser Tv, som nok indeholder en eller 2 helt forkerte slutninger)

link

Det magasin taler vist som det har forstand til ;)

Venligst
-Jan

Sig aldrig noget til nogen, du ikke kan tåle at høre fra andre
Til top
guvernator Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 10:42

Det er bagprojektions teknologi...har intet med fladskærme at gøre.

regn med en min. ½ meter i dybde

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af guvernator guvernator skrev:

Det er bagprojektions teknologi...har intet med fladskærme at gøre.

regn med en min. ½ meter i dybde

Det er nu ikke helt rigtigt, på sigt vil laser bagprojektion faktisk kunne gøres endog meget fladt. Dette skyldes at laser principielt har et uendeligt fokus-punkt, og det er derfor ufølsomt overfor vinklen op mod bagprojektions-skærmen. De prototyper jeg har set, lider dog stadig under de grundlæggende billedproblemer der nu engang er ved bagprojektion, og billedet generelt skilte sig ikke mærkbart ud fra øvrige bagprojektions-tv. Uden at jeg er sikker, så mener jeg også at prototypen fyldte lige så meget som et almindeligt bagprojektion, men på sigt skulle det som sagt være muligt at gøre det mindst lige så fladt som et LCD-tv. Dén med at det bliver halvt så tykt er noget marketing hype, det er i praksis slet ikke panelet i sig selv der sætter grænsen for dybden af tv'ene, men de indbyggede højttalere, tilslutninger, design osv.

Mht. billedkvalitet, så kan det siges generelt om de nye teknologier, at ingen teknologi er bedre end udførelsen af den. Hvis en producent ikke er i stand til at levere et godt billede med LCD eller plasma teknologierne, så er det tvivlsomt om de kan gøre det med nyere teknologier. Det er de færreste tv i dag hvor det reelt er teknologiens begrænsninger der er det største problem.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 22:54
Otto, AV Precision:

Hvad var egentlig dit indtryk af billedoplevelsen i forbindelse med de Tv du har set? Så det ellers lovende ud?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2007 kl. 09:31

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Hvad var egentlig dit indtryk af billedoplevelsen i forbindelse med de Tv du har set? Så det ellers lovende ud?

Bortset fra det ekstra store farverum, som forringer mere end det gavner, så lignede det et hvilket som helst andet moderne bagprojektions-tv. Intet nyt under solen dér. Rent kvalitetsmæssigt er disse demonstrationer intet værd, men potentialet for bedre billedkvalitet var lidt svært at få øje på. Når de overhypede nyhedstelegrammer rapporterer om Laser-TV's bedre billede, så sker det udelukkende på baggrund af dets evne til at skabe et større farverum, og det kan vi som sagt ikke bruge til noget med de nuværende video-standarder. Som teknologien står her og nu, er jeg ikke imponeret, men efterhånden som laserne udvikles, burde man kunne minimere en del af ulemperne ved bagprojektion, og front-projektion med laser skulle også være på vej (der er lige et problem omkring faren for øjenskader der skal løses, men det lyder som om at det er på vej).

Som jeg har sagt så mange gange før, så er det langt vigtigere at konstruere tv'ene ordentligt, end at få nye teknologier. Det er som om at folk tager det som en selvfølge, at hvis man udvikler en forbedret teknologi, så sørger man naturligvis for at konstruere apparatet rundt om ordentligt. Det er i høj grad en undervurdering af producenternes inkompetence/arrogance.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu