Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
furious jt
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3730
|
Emne: Tungt tv på "skøbelig" væg Sendt: 19-Juli-2007 kl. 11:10 |
Hej alle.
Vi har lige købt et nedlagt landbrug fra 1900. Væggen som vores 46" lcd skal hænge på er goft nok en ret solid muret væg, men den byggesagkyndige vi havde til at kigge på ejendommen, mente at det nok ikke var smart at hænge 40kg op på væggen..
Jeg mindes at have set flere herinde der har lavet en smart plade til at hænge på væggen og derefter hænge tv'et på denne. Pladen skjulte også kabler og andet rod. Kan bare ikke finde den tråd igen
Kan I hjælpe med hvad jeg skal gøre? Vil gerne have noget der kan aflaste vægten på væggen og evt også mulighed for at skjule kablerne.
|
 |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 11:30 |
furious jt skrev:
Hej alle.
Vi har lige købt et nedlagt landbrug fra 1900. Væggen som vores 46" lcd skal hænge på er goft nok en ret solid muret væg, men den byggesagkyndige vi havde til at kigge på ejendommen, mente at det nok ikke var smart at hænge 40kg op på væggen..
Jeg mindes at have set flere herinde der har lavet en smart plade til at hænge på væggen og derefter hænge tv'et på denne. Pladen skjulte også kabler og andet rod. Kan bare ikke finde den tråd igen
Kan I hjælpe med hvad jeg skal gøre? Vil gerne have noget der kan aflaste vægten på væggen og evt også mulighed for at skjule kablerne.
|
Jeg har selv et 30kg tv som skulle hænges op på en væg som er pudset, og det er IKKE at anbefale som jeg har forstået det. væggene slår revner efter en tid, bare pga de små huller (hmm), og så er det jo også et spørgsmål omkring fugtighed i væggene , og mit er også fra omkring 1900. Jeg har så holdt mig til at bruge foden eller også vil jeg bruge spær træet i loftet og lave det med nogle kæder.. Det tror jeg selv kunne være lidt mere fancy, har dog ikke arbejdet videre på selve planen / designet med ledninger osv. dog forventer jeg at kabelskjulere kunne løse problemet på vægget. lcd't skal bare hænges op af vægget og ikke så langt fra den, så kabelskjulere kan stadig bruges. og så sparer jeg problemer med hullerne i væggen.
|
 |
furious jt
Guld medlem
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 11:37 |
Jeg vil godt nok helst have hængt mit tv på væggen
En træplade burde vel aflaste væggen en del..
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 11:51 |
Jeg har hængt mit 43 kg tunge tv op på en 32 mm tynd trævæg. Det er gjort på den måde at jeg har sat noget kraftigt fladjern på tværs af brædderne på den anden side af væggen. Og så har jeg boret gennemgående 8 mm bolte i, 8 stks ialt. Jeg tror samme metode kan bruges ved en skør murstensvæg ved at sætte lodrette fladjern fra gulv til loft på den anden side af væggen med gennemgående bolte.
|
 |
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 12:46 |
Køb en plade i MDF der har den størrelse vægophænget har, skru pladen på vægen med nogle store undersænkede ekspansiosbolte, evt. med nogle afstandsstykker mellem væg og plade.
Så skal det nok blive hængende. Man kan jo hænge køkkenskabe op på gamle pudsede vægge. og de bliver altså også tunge med tallerkner, glas osv.
MVH
Henrik
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
 |
furious jt
Guld medlem
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 12:53 |
Skyum skrev:
Køb en plade i MDF der har den størrelse vægophænget har, skru pladen på vægen med nogle store undersænkede ekspansiosbolte, evt. med nogle afstandsstykker mellem væg og plade.
Så skal det nok blive hængende. Man kan jo hænge køkkenskabe op på gamle pudsede vægge. og de bliver altså også tunge med tallerkner, glas osv.
MVH
Henrik
|
Det er nemlig sådan noget jeg leder efter mester
Er en mdf plade stærkere end krydsfiner?
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 13:58 |
Mdf plade er en slags hårdt presset spånplade, bare med finere spåner. Det allerbedste er en finsk krydsfiner eller en støbefinerplade i min 22 mm
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 14:02 |
Skyum skrev:
Man kan jo hænge køkkenskabe op på gamle pudsede vægge. og de bliver altså også tunge med tallerkner, glas osv.
MVH
Henrik
|
De har det altså osse med at falde ned igen 
|
 |
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 16:15 |
Hmm. Jeg har nu aldrig været ude for at et køkkenskab faldt ned, men selvfølgelig kan det lade sig gøre 
Omvendt trækker fladskærmen ikke ud, men ned, og der kan der virkelig bæres noget på en MDF/FINER plade.
Grunden til at jeg valgte at anbefale en MDF, er at den fås i flere farver. er hård og glat i overfladen for pænere malerresultat.
Det kan SAGTENS lade sig gøre at hænge 40-50 kg. op på en pudset væg.
Spørg evt. i trælasten ang skruevalg.
MVH
Henrik 
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
 |
furious jt
Guld medlem
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 16:18 |
Egentlig tror jeg også væggen kan holde, men for en sikkerheds skyld vælger jeg træpladen. Så kan jeg også få dækket ledningerne uden at skulle købe en skinne.
|
 |
Skyum
Guld medlem
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 16:23 |
God idé. Overvejer selv om jeg skal gøre det samme når jeg flyttet i mit helt nye hus d. 1/9.
MVH Henrik 
|
|
 |
furious jt
Guld medlem
|
Sendt: 19-Juli-2007 kl. 16:24 |
Jamen så kan du lige nå at fortælle om dine erfaringer med projektet inden vi flytter ind 1/11
|
 |