recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fællesantenne og DVB-T på PX-70
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFællesantenne og DVB-T på PX-70

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ahaarbo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Fællesantenne og DVB-T på PX-70
    Sendt: 20-Juli-2007 kl. 15:28

Hej,

Tak for et godt forum som fik mig til at købe et Panasonic TH37px70E for nogle uger siden i Elgiganten - et køb jeg er glad for.

Jeg har dog et lille problem, som jeg delvist har løst via dette forum, men lige mangler de sidte informationer for at forstå helt. Jeg er tilsluttet Veksø fællesantenne, som udover de analoge også sender tre DVB-T kanaler i deres net. Jeg kan ikke modtage dem - de ligger på 222 MHz med en båndbredde på 8 MHz, og som jeg har forstået giver det mit TV problemer, da det sker på VHF-båndet, hvor båndbredden normalt er 7 MHz. Fællesantennen er vist ikke teknisk istand til at sende UHF.

Jeg har dog (pga. et dårligt skærmet kabel) kunnet modtage et halvdårligt DVB-T signal via de luftbårne signaler fra Hove senderen, men efter jeg har skiftet det defekte kabel kan jeg ikke mere se dem.

Hvordan etablerer jeg mulighed for at se både de luftbårne digitale signaler og fællesantenne samtidig? Jeg har hørt om digital antenne og samlefilter, men stemmer det? Og hvilke typer skal jeg købe?

På forhånd tak.

Anders Haarbo

Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 15:41

Hej ahaarbo , velkommen til

Hvis du vil være fri for at skulle ud og købe en antenne og en samle dåse/filter , ja , så havde jeg købt en dvb-c modtager så du kan se det signal som din antenne forening sender ud.

MVH

TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej ahaarbo , velkommen til

Hvis du vil være fri for at skulle ud og købe en antenne og en samle dåse/filter , ja , så havde jeg købt en dvb-c modtager så du kan se det signal som din antenne forening sender ud.

MVH

Hej lad endelig være med at købe det, Vexsø antenneforening sender højt sansynligt ikke dvb-c ud i deres net.. Bare fordi TDC gør det betyder jo ikke at alle gør det.

Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 16:24

Prøv engang at læse her, og se om det er noget du kan bruge:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=827&zoneid=3

mvh Christian
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Ahaarbo Ahaarbo skrev:

Fællesantennen er vist ikke teknisk istand til at sende UHF.

Hej, ja det ser godtnok sløjt ud.. kan det passe i kun kan modtage 15kanaler i VHF og S båndet? Det må være et meget forældet anlæg efterhånden i ligger inde med.

Skal i ikke have fiber langt ind, det er vist afbetalt det andet anlæg ;-)

Hvordan etablerer jeg mulighed for at se både de luftbårne digitale signaler og fællesantenne samtidig? Jeg har hørt om digital antenne og samlefilter, men stemmer det? Og hvilke typer skal jeg købe?

Ja et samlefilter og et kanalfilter. hove sender DVB_t på kanal 51

Redigeret af Bjarke - 20-Juli-2007 kl. 17:48
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40576
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 17:39

Hove sender på K 51, grunden til, at du ikke kan modtage DTT signaler ne på dit TV er  at de ikke bliver udsendt i henhold til den standard de skal, og ikke nødvendigvis p.g.a at det udsendes på VHF TVer er i stand til at modtage Digitalt på VHF, men der bruges der 7 Mhz, UHF bruger 8 Mhz. 

Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
Ahaarbo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-Juli-2007
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 20:07

Tak for svarerne indtil nu.

Det er korrekt, at vores anlæg vist er ret forældet. Vi har ca. 19 kanaler, som vist alle kører på VHF - jeg ved ikke om det er noget skrammel, men det er vist ret gammelt. Vi er da også begyndt at indbetale en sum penge til opgradering af anlægget.

Radiomander siger, at signalet ikke udsendes i den standard det skal - kan du uddybe det lidt? Tror du det vil være muligt for fællesantenne at løse problemet for mig nu? Eller hedder det som jeg tror antenne og samlefilter som nævnt?

Er mit problem noget der er særligt relateret til Panasonic eller møder andre det også? I så fald er de digitale kanaler på VHF jo ikke særligt anvendelige?!

Anders

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 20:58

Hej,

Jeg har dog et lille problem, som jeg delvist har løst via dette forum, men lige mangler de sidte informationer for at forstå helt. Jeg er tilsluttet Veksø fællesantenne, som udover de analoge også sender tre DVB-T kanaler i deres net. Jeg kan ikke modtage dem - de ligger på 222 MHz med en båndbredde på 8 MHz, og som jeg har forstået giver det mit TV problemer, da det sker på VHF-båndet, hvor båndbredden normalt er 7 MHz. Fællesantennen er vist ikke teknisk istand til at sende UHF.

Først kan du du jo  tale med antenneforeningen om problemet.  Måske kan dit TV instilles til også at anvende 8 MHz i VHF båndet. Visse lande bruger 8 Mhz for VHF; men om man så rammer en kanal lige ved 222 MHz ???????. 

Jeg tror ikke, du har et (rets) krav på at foreningen levere et digitalt signal. Men gør den det skal det naturligvis virke med alm. udstyr.     

Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed

§ 6. Ejere af fællesantenneanlæg skal sikre......
Stk. 3. Digitale radioprogrammer fra DR skal alene fordeles, såfremt der fordeles andre digitale radioprogrammer i anlægget.

Her er et par link, der måske kan hjælpe.

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Faellesantenne.asp
http://www.digi-tv.dk/Sendenettets_opbygning/videredistribut ion.asp

Bemærk at  DVB-T  kan sendes i kabler (pt. måske kun UHF kabler), men er kodet helt anderledes end normalt digital kabel TV (DVB-C).

Det er jo nok på tide, at antenneforeningen  får planlagt fremtiden med levering af et nyt kabel net.

De bør nok ske kort inden 1. november 2009, hvor analogt TV slukkes.

I kan da forventeligt enten

• videresende alle 5 (6) MUX som DVB-T  i UHF
  • aftale med den kommende gatekeeper at nedtage en programpakke og udsende den digitalt.
  • aftale med TDC, Stofa eller ?....  at få leveret en/flere digitale TV pakke(r)
  • få fibernet fx fra DONG.

I har 27 mdr. til at overveje mulighederne og indhente priser mv. Det vil koste penge; men er helt sikkert dyrere at vente med at tænke og spare op.

Lars

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 21:02

Jeg kan ikke modtage dem - de ligger på 222 MHz med en båndbredde på 8 MHz, og som jeg har forstået giver det mit TV problemer, da det sker på VHF-båndet, hvor båndbredden normalt er 7 MHz. Fællesantennen er vist ikke teknisk istand til at sende UHF.

Kender ikke PX70 i detaljer, men kan du vælge land Tjekkiet er det måske muligt.
I denne tråd lykkedes det med et Sony TV.

Mvh JørgenT

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40576
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2007 kl. 22:15

DR og TV2 er Must Carry kanaler, og da de også sendes på DTT, så SKAL de også udsendes af kabeludbydere i Digital format, udbyderen må dog selv bestemme om de skal udsendes som DVB-C eller i DTT, lige ledes skal udbyderen også kunne henvise brugerne til en modtager som kan anvendes på deres net.

”Must carry” regler i fællesantenneanlæg

Love og bekendtgørelser kan være tung læsning og lovteksten er ikke altid helt entydig.

Bekendtgørelse af lov om radio og fjernsynsvirksomhed regulerer "must carry” forpligtelserne, altså kravet om at visse programmer skal være på antenneanlægget.

Reglerne har hidtil været noget uklare, hvorfor Kulturministeriet har fundet det nødvendigt at præcisere indholdet i bestemmelsen:

- De nye digitale terrestriske kanaler DR1, DR2 og TV2 skal udsendes på kabelnettet transparent – dvs. præcist som de er modtaget – i digital form.

- Er det i et lokalområde også muligt at modtage et program analogt (f.eks. DR2) skal dette også udsendes på kabelnettet analogt.

- Såfremt programudbuddet er opdelt i pakker skal de udsendte digitale programmer ligge i alle pakkerne.

- Det er også tilladt, at konvertere de digitale til analoge kanaler, men de digitale kanaler skal samtidig udsendes på kabelnettet.

Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu