Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
bambi
Bruger
Oprettet: 25-December-2005
Status: Offline
Point: 76
|
Emne: Fjernbetjene afbryder med en Harmony? Sendt: 20-Juli-2007 kl. 09:12 |
Ikke alle apparater kan sættes på standby, så for at undgå at fx min forstærker står tændt i døgndrift, har jeg tænkt mig at anskaffe en af den slags stikdåser der kan tændes og slukkes vha. en fjernbetjening.
Men er der nogen af jer der har erfaring med fjernbetjente afbrydere? Særligt i forbindelse med Logitechs Harmony fjernbetjeninger.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 20-Juli-2007 kl. 16:43 |
Du kan sikkert bruge en strømskinne, der er en master tilslutning, og 3-4 slave, når f.eks TVet er i master, og der slukkes (Stdby) så vil der afbrydes for slave tilslutningerne.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
bambi
Bruger
|
Sendt: 20-Juli-2007 kl. 21:03 |
Radiomanden skrev:
Du kan sikkert bruge en strømskinne, der er en master tilslutning, og 3-4 slave, når f.eks TVet er i master, og der slukkes (Stdby) så vil der afbrydes for slave tilslutningerne. |
Det var også min første indskydelse. Jeg købte den strømspareskinne de sælger i DONG Energy shoppen, men jeg kan ikke få den til at virke med mit tv (et Samsung LE32R72B). Tv’et må højst bruge 20W i standby for at skinnen virker, men på trods af at der alle steder står at mit tv bruger 1W eller mindre i standby vil de øvrige apparater ikke slukke når tv’et slukker. Når jeg måler strømforbruget med en måler fra byggemarkedet siger den at tv’et bruger ca. 26W i standby. Jeg har læst her i forumet at man ikke kan stole på de billige målere, men resultater passer meget godt med det faktum at de øvrige apparater kun slukker når jeg tager stikket ud af tv’et. Så enten skal jeg finde en separat afbryder der virker med min Harmony 885, eller også skal jeg anskaffe mig et andet apparat – jeg overvejer en lille DAB-radio – og så blot håbe den bruger mere end 20W når den er tændt så den kan aktivere strømskinnen.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 20-Juli-2007 kl. 22:27 |
bambi skrev:
Så enten skal jeg finde en separat afbryder der virker med min Harmony 885, eller også skal jeg anskaffe mig et andet apparat – jeg overvejer en lille DAB-radio – og så blot håbe den bruger mere end 20W når den er tændt så den kan aktivere strømskinnen.
|
Jeg tivler på at en DAB modtager er oppe på et så extravagant forbrug af 20 Watt. De små strømforsyninger de har bruger højst 5-6 Watt. Ligeledes er det underligt at dit TV er oppe på så højt et Standby forbrug, Panasonic PX modellerne bruger f.eks kun 0,7 Watt i Standby, når man slår DTT Rec funktionen fra, der går dog et minut før det går på fuld Standby.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
allannissen
Bruger
Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Point: 145
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 10:17 |
Ulempen ved en strømskinne er jo at fjernsynet eller hvad der nu sidder som Master, skal være tændt uanset hvad du vil se/høre på dine anlæg, hvilket giver et unødigt strømforbrug.
LK har lanceret Wireless IHC kontaker. Sæt en ny wireless stikkontakt op hvor du får strøm til dine anlæg, samt en wireless afbryder et strategisk sted, fx. hvor du forlader rummet, så kan du tænde/slukke alt med et tryk. Så sparer du alt Standby strøm.
Kender selvfølgelig ikke dit setup, men jeg har haft stor glæde af disse kontaker.
|
 |
bambi
Bruger
|
Sendt: 23-Juli-2007 kl. 09:50 |
Radiomanden skrev:
Jeg tivler på at en DAB modtager er oppe på et så extravagant forbrug af 20 Watt. De små strømforsyninger de har bruger højst 5-6 Watt. Ligeledes er det underligt at dit TV er oppe på så højt et Standby forbrug, Panasonic PX modellerne bruger f.eks kun 0,7 Watt i Standby, når man slår DTT Rec funktionen fra, der går dog et minut før det går på fuld Standby. |
Det tilsyneladende meget høje strømforbrug i standby undrer også mig – især fordi de officielle specifikationer ligger på det niveau du nævner for dit Panasonic. Jeg ville prøve at kontrollere målingen ved at låne den ”officielle” strømmåler, men Energishoppen er åbenbart lukket. Under alle omstændigheder er tv’et ikke er i stand til at aktivere strømskinnen, og jeg kan ikke finde nogen løsning på det. Både målingen af strømforbruget og testen af skinnen har løbet over flere timer, så det er ikke bare et spørgsmål om at der er et par minutters forsinkelse.
|
 |
LGR01
Guld medlem
Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Point: 546
|
Sendt: 23-Juli-2007 kl. 09:58 |
Har du testet at strømskinnen virker? Der er måske noget galt med den?
Leif
|
 |
bambi
Bruger
|
Sendt: 05-August-2007 kl. 22:21 |
allannissen skrev:
LK har lanceret Wireless IHC kontaker. Sæt en ny wireless stikkontakt op hvor du får strøm til dine anlæg, samt en wireless afbryder et strategisk sted, fx. hvor du forlader rummet, så kan du tænde/slukke alt med et tryk. Så sparer du alt Standby strøm. |
Ingen af den slags systemer jeg har set på benytter infrarøde signaler, og så kan jeg ikke programmere min fjernbetjening til at styre dem.
LGR01 skrev:
Har du testet at strømskinnen virker? Der er måske noget galt med den? |
Jeg lånte DONG’s officielle Spar-O-Meter på biblioteket og målte tv’ets strømforbrug i standby til 0,6W – altså på niveau med Samsungs egen angivelse, så de oprindelige målinger kan jeg ikke bruge til noget. Da jeg kontaktede leverandøren af strømspareskinnen fik jeg at vide at sådan var det bare; med nogen apparater virker det og med andre gør det ikke. Måske benytter de samme upålidelige målemetode som den måler jeg først brugte. Under alle omstændigheder var skinnen så billig at det ikke næsten kan svare sig at returnere den for at få pengene tilbage!
|
 |