|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||||
Stuffedfrog ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 151 |
![]() Sendt: 21-Juli-2007 kl. 15:19 |
||||
Så er jeg her igen Jeg lavede en tråd herinde i sidste uge ang. hvilket tv jeg skulle købe http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25819& KW=Stuffedfrog Mit valg er faldet på et Panasonic 42PX70E tv (evt. 42PX700E) da jeg ikke tør tage chancen med et Pioneer 427XD tv pga. "Dirty Screen" Alt jeg har læst om 42PX70E lyder super godt. Jeg har dog ikke set tv'et endnu, da de 3 butikker jeg har været i ALLE havde ferie lukket indtil næste uge. Nu har min ven fortalt mig, at jeg burde købe et Sony KDL 40D3000 tv i stedet for, som nærmest skulle være designet til at vise film. Et Panasonic 42PX70E understøtter ifølge ham ikke 24FPS. Det skulle så give noget han kaldte "judder" som gør det umuligt at nyde en god film? Det skal dog lige siges, at det er noget min ven kun har læst. Han skal nemlig også selv til at købe nyt tv. Jeg har stort set ligeså mange NTSC dvd'er som PAL dvd'er og køber mig også snart en HD afspiller så jeg kan se et par HD film i ny og næ. Her følger et par enkelte spørgsmål: 1. Kan et 42PX70E vise mine normale DVD film både PAL og NTSC uden hakken? 2. Kan et 42PX70E vise HD-DVD og Blue-Ray film uden hakken? 3. Hvordan er et 42PX70E at se fodbold på? Jeg ser nemlig en masse fodbold, og vil gerne se en kamp flydende uden hakken og slør etc. 4. Hvor meget skinner rammen på et 42PX70E? Jeg har læst den er "piano sort", så der skal vel ikke være mange lamper tændt før man nærmest kan spejle sig i rammen? Mange tak på forhånd, Plasma newbien.
|
|||||
![]() |
|||||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40576 |
![]() |
||||
PAL TV er 25 billeder Sec, og NTSC er 30 billeder Sec, antallet af billeder pr. Sec er det halve af net frekvensen, som i Europa er 50 Hz, og i USA 60 HZ. Så det giver dig svaret på hvor mange billeder der vises i sekundet ved de to systemer. |
|||||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
|||||
![]() |
|||||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12473 |
![]() |
||||
Det er bestemt ikke noget der gør det umuligt at nyde en film. NTSC DVD-film har haft judder hele tiden. Det er langt bedre at have filmen til at køre i det rigtige tempo, med judder, end at have den til at køre hurtigere. Eller endnu værre, hvis de gør ligesom med Ringenes Herre... ![]() Redigeret af Naiera - 21-Juli-2007 kl. 21:15 |
|||||
![]() |
|||||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12473 |
![]() |
||||
Nu synes jeg man skal passe på med direkte at kalde det hakken, for så slemt er det ikke. Dit nuværende TV har i øvrigt præcis samme judder som du får på f.eks. et PX70, når du ser en NTSC DVD. PAL er selvfølgelig ikke noget problem, udover det at det kører for hurtigt... |
|||||
![]() |
|||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
||||
Det var da lidt af en påstand ![]() Jeg vil personligt langt hellere have knivskarpe billeder og højere opløsning (PAL 25fps) end at hvert 4. billede er et mix af de to billeder omkring det samt 20% dårligere opløsning (NTSC 30fps). Men sådan er vi jo så forskellige... |
|||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
NTSC film er per mine erfaringer så godt som altid skarpere at kigge på end PAL film. Og jeg taler ud fra erfaringer i stedet for fordomme, eftersom jeg har tonsvis af både PAL og NTSC DVD film...
|
|||||
![]() |
|||||
rigo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-December-2006 Sted: Slangerup, DK Status: Offline Point: 763 |
![]() |
||||
|
|||||
![]() |
|||||
micker ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 356 |
![]() |
||||
jeg har selv købt et et pana th42px70, jeg kan ikke svare på dine spørgsmål mht. NTSC og HD DVD/blue ray. Da jeg ikke har prøvet det. Men PAL DVD står super flot og ingen 'lag' overhovedet (ligemeget om det er 720p eller 1080I).
Mht fodbold, så er skærmen lyn hurtig til at opdatere. Jeg har ikke set noget sport hvor jeg har været utilfreds med billedet, tilforskel fra en del LCD skærme hvor jeg syntes det ser frygtligt ud (mange af dem kan ikke følge med), du skal tænke på at px70 har en opdateringstid på 0,6 ms (mener jeg). Hvilket er pænt hurtigt iforhold til mange LCD'er der ligger på 8 ms. Jeg er super tilfreds med mit pana. |
|||||
Panasonic TH42PX70
Denon / B&W 800 bio PS3 |
|||||
![]() |
|||||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||||
Jeg kan da fortælle dig stoffedfrog, at der bestemt ingen problemer er med at se hverken Blu-Ray eller HD DVD i aller bedste kvalitet, eller hvad du nu vælger at ville se. Pana´et er et super TV - så enkelt er det |
|||||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||||
![]() |
|||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
||||
Det er muligt, at dine erfaringer siger det, men mine erfaringer (og de tekniske specifikationer) siger, at PAL på billedsiden er NTSC langt overlegen. PAL har 20% højere opløsning end NTSC (720x576 vs. 720x480), og 1:1 overførsel af billeder fra film i modsætning til 3:2 pulldown. På lydsiden, derimod, er NTSC oftest bedre, idet lyden afspilles med korrekt hastighed i modsætning til PAL, hvor lyden er speedet op med 4%. Alt dette selvfølgelig kun, hvis kildematerialet er fra 24fps film. Hvis det er fra video er det selvfølglig altid bedst at se det i det format, som det oprindeligt er optaget i. |
|||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|||||
![]() |
|||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
||||
Det er noget af en påstand, og heldigvis da heller ikke korrekt, for hvis det var det så ville alle der nogensinde har set NTSC dvd da aldrig kunne nyde en film. NTSC DVD er meget ofte også baseret på 23.98fps (kaldet 24fps) filmmateriale ligesom BH/HD-DV - når det skal afspilles på et TV der understøtter 60HZ som stort set alle TV kun har gjort hidtil, så tilpasses antallet af frames så det bliver 29.97fps (kaldet 30fp) så det passer nogenlunde til de 60HZ TV'et opdaterer med. Det giver lidt judder der kan ses i panoreringer, men altså ikke mere end at man sagtens kan nyde sin film alligevel. Det du skal være opmærksom på er at det er jo ikke et nyt fænomen der er kommet blot fordi vi nu kan købe BG/HD-DVD, så det er ikke et kæmpeproblem der pludselig er opstået i den forbindelse sådan som man nogen gange skulle tro når det omtales i forbindelse med BD/HD-DVD og fladskærme. Alle der har prøvet at se en Xvid/Divx kopi i 23.98fps afspillet på sin PC-monitor ved 60HZ har set nøjagtig detsamme, eller endnu værre hvis monitoren står til 75 eller 100hz Det er selvfølgelige en fordel hvis der ikke er noget judder, og de skærme der kan håndtere 24fps input, som eks. Pioneers der kan køre i 72hz har mindre judder end de skærme der ikke kan. Men det betyder altså ikke at alle andre skærme i historien som man hele tiden har syntes var gode ved 60hz, lige pludselig bliver ubrugelige, eller umulige at nyde en film på. Der er jo ikke noget nyt under solen, problemstillingen er ikke ny. Der er blot nogle skærme som er blevet forbedrede ved at formindske problemstillingen. Og er man meget kræsen feinschmecker så vil man selvfølgelig foretrække dette - men på den anden side ikke hvis det er på bekostning af andet billedkvalitet. Et dårligt LCD der klarer 24fps (de få der er), giver stadig en dårligere totaloplevelse end et godt Plasma der kun klarer 60hz - blot som eksempel. Håndtering af 24fps i skærmen er ikke et krav for at kunne få et godt billede eller kunne nyde en film, det er blot et af mange midler til at nå det optimale, ligesom korrekte farver, eller godt sortniveau eller andet er det. Det er godt hvis det kan, men det er ikke nødvendigvis nogen katastrofe hvis det ikke kan.
Nej - men den vil ikke hakke mere end andre 60hz skærme, og ikke mere end når du ser dine NTSC film idag.
Nej - men den vil ikke hakke mere end andre 60hz skærme, og ikke mere end når du ser dine NTSC film idag.
Det er en plasmaskærm - den har ikke noget hakken eller slør fordi den skal vise en fodboldkamp.
Den skinner nøjagtigt ligeså meget eller ligeså lidt som alle andre skærme med Pianolak - men nu er rammen jo ikke særlig bred så det er ikke noget større problem. Som afslutning kan jeg da fortælle at jeg har vist omkring 20 HD film for venner og familie på mit PX70 - og ikke en har nogensinde opdaget at der var judder (ingen af dem har iøvrigt nogen anelse om hvad det er eller hvad de skulle kigge efter) så problemstillingen er forholdsvis begrænset, hvis ikke man lige er super entusiast.
|
|||||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Ja, og mine erfaringer er lidt mere omfattende end de flestes. Jeg snakker her om reelle erfaringer i stedet for at falde tilbage på tallene, som du igen hiver det over i. Det kan godt være, at PAL (billedmæssigt) skulle være 20% sejere, men i praksis er det bare ikke sådan. I øvrigt er det ikke blot lyden der er anderledes; film er optaget i en bestemt hastighed, og det laver PAL bare om på! Der kan være timing elementer der er vigtige i film, og de ryger bare ud af vinduet ved at sætte hastigheden op. Redigeret af Naiera - 21-Juli-2007 kl. 21:17 |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |