recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVBViewer, undertekster mm.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVBViewer, undertekster mm.

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Emne: DVBViewer, undertekster mm.
    Sendt: 12-April-2006 kl. 16:45

DVBViewer (beta) kan vise DVB og teletext undertekster både live og i en optaget udsendelse!! Man kan i alle tilfælde selv bestemme om man vil se dem!

Canal+ sender (danske) teletext undertekster på side 599 og her foregår alt automatisk. Man kan også vælge fx finske undertekster.

DR1, DR2 og TV2 sender DVB undertekster. For at at vise disse i en optaget udsendelse kræves her (indtil videre?) at filformatet er .TS (Transport Stream).

På DR1 og DR2 ser bogstaverne lidt uldne ud. På TV2 er de pæne, men mangelfulde og ude af sync. Om dette skyldes DR/TV2 eller DVBViewer, ved jeg ikke; men det ser lovende ud!

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 17:03

Det var virkelig en god nyhed, tak for det...

Dvs. der reelt optages alle PID til en kanal og formatet bliver i *.ts.

Og det er så det format, man kan gemme optagelser i.

Og dermed tilbage til noget som kan bruges...

Hvis man skulle have lyst til at klippe det til så må et program som videoRedo kunne bruges, det kan håndtere *.ts formatet.

 

Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 17:25

Hvordan er DVBViewer iøvrigt:

Koster 15 euro, også for at bruge beta versionen. Der er også en gratis udgave.

Installation og opsætning: Nogenlunde nem. Følg vejledningerne nøje. Jeg stillede et spørgsmål i deres forum, og de blev lidt sure, da det viste sig, at jeg havde installeret beta versionen forkert. Men svarene kom utroligt hurtigt!

Der er en masse plugins, og man skal bruge en del tid på at sætte sig ind i formålet med disse. Ellers foregår installationen af disse typisk blot ved at kopiere nogle filer til bestemte mapper. Man skal kunne sin stifinder!

HTPC: Dobbeltklik på billedet for at gå til fuld skærm (man kan vælge at der altid startes i fuld skærm). Tryk dernæst på ESC.

Der er, hvad der skal være : Billeder, Musik, Videoer, EPG, mm.  Har ikke prøvet noget af dette endnu. Teoretisk skulle filen dannet af O2Grabber kunne bruges til EPG.

MCE-Remoten kan bruges. Der skal installeres et plugin, hvorefter programmet kan lære hvilke remoteknapper, der udfører hvilke kommandoer. Har prøvet lidt, og det kan bruges, men synes godt det kunne være lidt mere fleksibelt. Måske har jeg overset noget.

Jeg valgte iøvrigt at lade info-knappen svare til ESC, back til mellemrum og OK til Retur.

Generelt: Kører meget stabilt med rimeligt hurtige kanalskift. Meget fleksibelt med hensyn til opsætning; her bruger man det som et almindeligt windows program. Det er da til at finde ud af!

 

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 17:31

#avh

Jeg mener ja til alt! (har dog ikke prøvet VideoRedo)

projecX er også en mulighed hvis du vil lave en DVD med flere sprogmuligheder for undertekster. Har prøvet dette med succes på en Canal+ film.

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 718
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 18:27

Kan tilslutte mig erfaringerne med DVBViewer. Eftersom DR tekster ser bedre ud på Mytheatre og TV2 undertekster virker med Mytheatre, så må det være implementationen af DVB Subs i DVBViewer der skal pilles lidt ved.

Har brugt Pro versionen (dvb-s) i et par år nu og der er virkelig sket meget udviklingsmæssigt. Stabiliteten er god og virker generelt gennemtestet.



Redigeret af digitalt.tv - 12-April-2006 kl. 18:29
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 21:25

Jeg har sat DVBViewer til at optage Italiensk for begyndere her i aften for at checke DVB subtitles på en forudprogrammeret optagelse.

I programoversigten på www.dr.dk er der en grå firkant, hvori der står "TTV".

Betyder det, at der er DVB-subtitles eller hvad?

Kunne være rart at vide!

Den var der også ved TV avisen, men der så jeg ingen subtitles.

 

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 21:38

Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

I programoversigten på www.dr.dk er der en grå firkant, hvori der står "TTV".

Nej, det betyder tekstning for hørehæmmede via tekst-tv (side 399)

Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

Betyder det, at der er DVB-subtitles eller hvad?

Der vil sansynligvis være DVB subtitles - de steder i filmen hvor de taler Italiensk.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 21:55

Jeg har selv lige konstateret det samme.

Teletext subs virker OK.

Hvis jeg skifter over til DVB subs her mens de taler dansk, ser jeg ingen.

Er der en rimeligt sikker måde på forhånd at vide om der er DVB subs i en udenlandsk film ? (subs må altså ikke være "hardcoded" ind i billederne)

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 22:04

Mener at TTV blot betyder tekstTV og altså subtitles kan ses via tekstTV, og at  man selv skal sørge for at koble dem til.

Med myTheater er det muligt at checke en udsendelse for om den udsender DVB-subtitles, f.eks. bruger DR1 (DVB-t) PID nr. 135 og PID 131 hvis der er tekstTV.

MyTheater kan displaye (funktion kaldes: list of PID filteres) hvilke PID-nr. en kanal anvender og optælle modtagelsen af dem (dvs. > 0 hvis der sendes DVB-subtitles).

Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2006 kl. 00:31

Det er helt rigtigt, hvad du mente Lars!

Man kan selv bestemme font, farve og skriftstørrelse for teletext subs, så det er let at se forskel på hvad man har.

Når der tales Dansk er der teletext subs, og når der tales Italiensk er der DVB subs i optagelsen.

Det er enten eller, dvs man mister under alle omstændigheder nogle undertekster under afspilningen medmindre man hele tiden sidder og skifter manuelt mellem teletext og DVB subs. Dette gælder iøvrigt også, hvis man ser filmen direkte.

Man kunne sige, at DVBViewer ideelt selv burde finde ud af hvad der skal vises.

Jeg tillader mig at konkludere, at det er muligt at programmere en optagelse og så vise DVB subs når det optagelsen afspilles.

Med hensyn til de andre problemer med de danske DVB subs, skal de såmænd nok blive løst, idet jeg har set det omtalt i DVBViewer-forummet.

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2006 kl. 21:01

Har fundet ud af lidt mere om danske undertekster:

"Flådens friske fyre"  var mærket med en grå firkant "TH".

Dette betyder naturligvis tekstet for hørehæmmede. Dette var DVB subs !

Mange udseldelser mærket "TTV" (TV avisen, dokumentarer...) benytter DVB subs til oversættelse af udenlandsk.

Andre gange er den udenlandske oversættelse hardcoded ind i billederne.



Redigeret af Delphi - 16-April-2006 kl. 21:03
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2006 kl. 11:48

#delphi

Har prøvet at installere dvbwiever (købt en version) og jeg synes med det program er det noget uklart, hvordan hardwaren skal konfigureres...

Der findes en stor fil 30 Mbyte, men den ser ud til kun at være til TechniSat kort...

I beta versionen af DVBwiever (hentet fra lukket område) er der ganske vist en punkt der hedder hardware, skal et DVB-kort i virkeligheden specificeres med IP-adresse/port?

Er ideen at sidestille et DVB-kort med de andre IP-severmuligheder?

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu