recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intel Medie Center - Panasonic 37" Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIntel Medie Center - Panasonic 37" Plasma

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ATJe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Intel Medie Center - Panasonic 37" Plasma
    Sendt: 15-August-2007 kl. 15:27

Hej,

Et par spørgsmål fra en efterhånden meget desperat mand. Jeg har et 37" Panasonic Plasma TV og har for nylig købt et Intel Mediecenter. Til at forbinde disse har jeg forsøgt 2 måder (udover lydstikkene som har siddet der fast): a) Først med et godt gammeldags VGA stik. hvor billedet egentlig var ok, altså lige pånær at jeg ikke kunne ramme/finde den rigtige størrelse på selve skærmbilledet. Så har jeg investeret i et DVI (Intel) til HDMI (TV) da der ikke er et HDMI stik i Intel mediecentret. Umiddelbart dårligere billede, og slet ingen sammenhæng mellem skærm og pc indstillinger på størrelse (1024x768).

Ingen af ovennævnte løsninger har givet et TV billede bare i nærheden af det normale hvor jeg kører antenne via video op i TV, eller direkte i TV.

Ved ikke om det betyder noget, men når jeg bare bruger pc skrivebord er det fyldt fint ud. Det er når jeg vil se TV det går op i hat, briller og useriøs forhandler der ikke kan hjælpe.

Kunne læse her i foraet at HDMI ikke er til TV men til PC, så er det VGA jeg skal fastholde ? - i givet fald, går jeg så ikke glip at "noget" digitalt ? 

Forhandleren har ikke kunnet komme med en brugbar løsning, så jeg håber at der er en eller flere eksperter i forummet her der ligger inde med de vises sten, således at man får lidt glæde af investeringen...

På forhånd tusind tak ! 

Venlig hilsen
allan j.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 15:32

På dit tv mener jeg du skal lede efter en opløsning der hedder 1280x720. Det vil give noget overscan, da tvét kun er et 1024x768, men det er den opløsning der skulle passe bedre.

Det bør virke uanset om du bruger hdmi eller vga. Dog kan der være noget pixelmapping fordel ved at bruge vga. Det ved jeg desværre ikke nok om dit tv til.

Alternativt skal du køre 1024x768. Dette er ikke en tv opløsning, så derfpr vil det give problemer, når du ser tv.. Jeg aner ikke om du kan rette på det.

Til top
ATJe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 15:36

Mange tak.

Går jeg ikke glip af noget billedkvalitet eller andet ved at bruge VGA i stedet for DVI/HDMI ?

Venlig hilsen
allan j.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2006
Point: 1028
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 16:08
Jeg har selv connected til et 37" plasma fra Panasonic med VGA - det kørte fint, men den native opløsning på 1024x720 overholder ikke det rigtige format. Det er som et 4:3 format der bliver strukket ud på 16:9.

Hent programmet powerstrip og konfigurer din egen opløsning, der både udnytter hele skærmen og som er "rigtig" 16:9.
Til top
ATJe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 22:11

Tak for svar, dr. schlemer. 

For at være sikker - skal jeg bruge:

a)  VGA stik

b) 16:9 format

og derefter hente programmet "powerstrip" og prøve mig frem ?

Venlig hilsen
allan j.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af ATJe ATJe skrev:

a)  VGA stik

præcis. Det er ganske nemt at bruge. Får du problemer må du endelig skrive tilbage.

Se evt. her under custom resolutions og advanced timing options...
Til top
ttn123 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Februar-2007
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2007 kl. 00:01

Hm. Hvorfor lave alle disse special opløsninger? TV'et vil til hver en tid vise 1024x768 pixels, da jeg kan forstå at det er TV'et native opløsning (eller har jeg misset noget ). Sender du en højere opløsning mod TV'et vil dens indbyggede processor bare lavet signalet om så det passer til panelets opløsning dvs. 1024.

Hvis du f.eks. sender en 720p opløsning mod TV'et via HDMI skal TV'et selv prøve at regne ud hvordan billedet skal se ud i 1024x768. Man opnår derfor ikke 1:1 pixel mapping på TV'et.

Har selv et Pio 427 der har en native opløsning på 1024. Kører VGA med 1024 og har en ganske glimrende og roligt billede på skærmen. Det er klart at 4:3 indhold vil blive strukket ud, men det gør det jo også når man ser TV via et alm antenne signal på TV'et. Jeg vil mene at man altid skal bestræbe sig på at ramme TVets native opløsning. Så må man zoome sig til resten. Så længe at tv programmer bliver sendt i både 4:3 og 16:9 er det noget som man må finde sig i.

Kan godt være jeg er helt gal på den men det er det som virker mest logisk på mig...

Hvis du oplever et ringere TV billede via din HTPC tror jeg mere problemet ligger i opsætnigen af dit TV/grafikkort. Det har taget mig meget lang tid at finde den rigtige farve sammensætning så farverne bliver det mindste naturtro. TV-kortet er et helt kapitel i sig selv. Det har taget lang tid at få et billede på mit Hauppauge kort er lignede det på TV'et.

/Thomas

Redigeret af ttn123 - 18-August-2007 kl. 00:02
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af ttn123 ttn123 skrev:

Hvis du oplever et ringere TV billede via din HTPC tror jeg mere problemet ligger i opsætnigen af dit TV/grafikkort. Det har taget mig meget lang tid at finde den rigtige farve sammensætning så farverne bliver det mindste naturtro. TV-kortet er et helt kapitel i sig selv. Det har taget lang tid at få et billede på mit Hauppauge kort er lignede det på TV'et.

/Thomas

Hvordan har du optimeret billedet? Står nemlig med samme problem med et hauppauge 1300-kort. Det understøtter dog ikke Hauppauge tweak tool
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 10:47
Måske dette MCE Video settings virker. Værd et forsøg 
Til top
ATJe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

På dit tv mener jeg du skal lede efter en opløsning der hedder 1280x720. Det vil give noget overscan, da tvét kun er et 1024x768, men det er den opløsning der skulle passe bedre.

Det bør virke uanset om du bruger hdmi eller vga. Dog kan der være noget pixelmapping fordel ved at bruge vga. Det ved jeg desværre ikke nok om dit tv til.

Alternativt skal du køre 1024x768. Dette er ikke en tv opløsning, så derfpr vil det give problemer, når du ser tv.. Jeg aner ikke om du kan rette på det.

Venlig hilsen
allan j.
Til top
ATJe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 09:56

Historien endte med en tilbagelevering af skidtet, men tak for tilbagemeldingen.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Venlig hilsen
allan j.
Til top
ATJe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 09:56

Historien endte med tilbagelevering - men tak for responsen.

a)  VGA stik

[/QUOTE]
Venlig hilsen
allan j.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu