recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Back to the future
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBack to the future

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Emne: Back to the future
    Sendt: 15-August-2007 kl. 15:43

Mange kender sikkert den gamle klassiker med Michael J Fox og Christopher Lloyd som teenageren Marty og den skøre Doc Brown, der rejser tilbage i tiden.

Der er en scene, da Marty er havnet i 1955, hvor han tilslutter videokameraet fra nutiden til unge Doc's tv for at vise ham optagelserne.

Hver gang jeg ser filmen, spekulerer jeg på, om det virkelig ville kunne lade sig gøre.

I dag kunne det måske lade sig gøre at tilslutte et videokamera til et tv fra 1955, ved hjælp af en RF modulator, men kunne det dengang, med den viden og det udstyr Doc havde i 1955?

Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 15:53

Han tager blot composite videosiganlet fra kameraet og sætter dette signal ind i det rette sted i tv's videokredsløb. Tv'et egen tuner leverer jo også et composit videosignal som fjernsynet konverterer til et billede på skærmen. Same thing.

Med god hilsen

John
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 16:00

Okay, ja det lyder sandsynligt.

Kunne han også det med lyden? De havde også lyd på.

Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Okay, ja det lyder sandsynligt.

Kunne han også det med lyden? De havde også lyd på.

Jep, samme princip. Tag 'Audio-out' på kammera og slut dette til tv'ets audiokredsløb, lige før volumeknappen.

Har engang i først i 80'erne selv lavet stunt'et på et ældre tv uden en AV-indgang. Skulle bruges med en ZX Spectrum, som ud over std. RF-udgang bla. var blevet special mod'ded med en composite videoudgang. Og resultatet var som forventet : Et betydeligt skarpere computerbillede. 

Skal dog ikke forsøges udført af personer uden forstand på elektronik pga. stødfare! 

Man kan f.eks se på Doc's hår at han har måtte forsøge sig frem på den hårde måde

Med god hilsen

John
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 19:38

På den tid da filmen blev optaget var der RF modulatore i kameraerne, så det var lige til at frbinde til et TV uden andre indgange end antenne.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
videoguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2007
Point: 167
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 20:09
Joohh, men så vidt jeg ved så sender den på UHF båndet, hvilket et fjernsyn fra 50'erne ikke kunne modtage. Flueknipperi? Jeps you bet

Redigeret af videoguy - 15-August-2007 kl. 20:11
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 20:19

Et af mine gamle kameraer brugte RF på kanal 4, Jeg skal ikke kunne sige om man i USA på den tid brugte UHF eller ikke. De frekvenser var på den tid ikke ukendte.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 20:34

Oprindeligt skrevet af videoguy videoguy skrev:

Joohh, men så vidt jeg ved så sender den på UHF båndet, hvilket et fjernsyn fra 50'erne ikke kunne modtage. Flueknipperi? Jeps you bet

Ja, men det er relativt tæt på tidsmæssigt. I mit barndomshjem havde vi et B&O produceret omkring 1961-62 Det var forberedt til UHF modtagelse med en VHF/UHF omskifterknap/samt panellampe. Men UHF modtagermodulet var ikke monteret. Det kan man kalde fremtidssikret - UHF blev først taget seriøst i brug her i DK i løbet af 80'erne.

Det samme mht. den indbyggede radiodel som var forberedt for stereo - men de nødvenlige moduler var ikke monteret - men kunne eftermonteres.  Dengang skulle tv/radio jo holde i mange år - og det gjorde dette tv også. 20 år (de sidste 8 i børneværelset) kun med skift af 3-4 stk. radiorør i gennem årene.

Med god hilsen

John
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 20:44

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Et af mine gamle kameraer brugte RF på kanal 4, Jeg skal ikke kunne sige om man i USA på den tid brugte UHF eller ikke. De frekvenser var på den tid ikke ukendte.

Er der nogen som evt. har filmen og kan se hvilke mærke (og evt. model) som kameraet er. Der burde være nogen close-up's - man brugte vel også 'product placement' den gang? Så kan det være at man kan afgøre om kameraet havde en RF-modulator - og om det var i VHF eller UHF

Og hvis det er i UHF : Om det er i UHF bånd 'IV' -  eller UHF 'V' som først kom til endnu senere

Redigeret af Joho - 15-August-2007 kl. 20:47
Med god hilsen

John
Til top
mortenkn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-December-2004
Point: 323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 20:48
Jeg kan huske det er et JVC kamera.. Tænk at man kigger efter sådanne ting 
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2007 kl. 21:50

Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Jeg kan huske det er et JVC kamera.. Tænk at man kigger efter sådanne ting 

Ja det er rigtigt .

Det skulle efter sigende være denne model : JVC GR-C1U

Der er for i øvrigt andre som nørdet lidt om dette emne. Se her 

<Slut for mig af>

Med god hilsen

John
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2007 kl. 10:02
I glemmer lige en ting. Dr. Emmet Brown var en "student of all sciences" og det må derfor have været en snild sag for ham, at få tilsluttet et årgang 1985 videokamera til et tv i 1955...
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu