recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slut med køb via Axelmusic.com
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSlut med køb via Axelmusic.com

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Emne: Slut med køb via Axelmusic.com
    Sendt: 19-August-2007 kl. 23:54

Jeg ved ikke, om det er almen kendt, men jeg blev i al fald voldsomt overrasket, da jeg i eftermiddags kiggede forbi Axelmusic.com. Der har man nemlig nu afskaffet den danske Krone som betalingsmiddel, og for at gøre det endnu bedre, så kan man nu heller ikke længere betale med Dankort. Det listes i al fald ikke som betalingsmulighed.

Lidt befippet kontaktede jeg supporten hos Axelmusic og fik at vide, at ændringerne skyldes en nyligt indgået aftale med Dansk Videogramforening for at undgå retsforfølgelse. Det er virkeligt lækkert hvad vi har fået af tilstande med Brian Mikkelsens hjælp og Hollywood mafiaens lobbygrupper.

Det skulle stadig være teknisk muligt at købe film via Axelmusic.com, men nu kræves der altså et Visa kort eller lignende, samtidigt med at al kommunikation kommer til at foregå på engelsk. Sidstnævnte har jeg såmænd ingen problemer med, men da jeg ikke har et internationalt kreditkort såsom Visa, så har jeg åbenbart bestilt min sidste film på Axelmusic.com.

Det er jeg ret ked af, da de plejer at have en del rimeligt gode tilbud. Umiddelbart kender jeg heller ingen alternativer udover Laserdiskens Movie World (hvor længe det så end holder).

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 00:30
Jeg mener at dankort muligheden blev fjernet hos axelmusic.com for et stykke tid siden (mindst et par måneder siden), og at begrundelsen var at Axel gerne ville charge kortet på bestillingstidspunktet, dvs. før varen afsendes. Det må du ikke med dankort pga. PBS betingelser.

Det er korrekt at de lige har fjernet muligheden for betaling i danske kroner, men når du alligevel skal have et Visa eller MasterCard, gør det altså ikke den store forskel. Og hvis FDV-tosserne vil lade Axel være i fred når de fjerner muligheden for at betale i danske kroner, er det da helt fint. Jeg frygtede ellers en ny CD-Wow sag.

Der er flere banker som tilbyder Visakort uden at det koster ekstra i forhold til dankort, og du kan få et gratis Visa kort hos Kash. Senere på året kan man få et MasterCard hos FDB. Der er masser af muligheder.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12326
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 02:11
Ja, Dankortet blev fjernet for længe siden. Men de fleste Dankort er vel også Visa alligevel? Dét burde jo ikke være noget problem. Og priserne i dollerz er så vidt jeg ved de samme som i danske kroner. Udover at det er upraktisk med hensyn til hurtigt at kunne forholde sig helt præcist til hvad tingene koster, kan jeg ikke rigtig se det store problem. Men jo, det er da en smule generende. Jeg ville gerne have at de havde beholdt den danske krone.

Det skal selvfølgelig lige tilføjes, at jeg bestemt ikke billiger disse tilstande vi har med hensyn til import af film og deslige. Jeg synes det er under al kritik at der f.eks. skal så lidt til bare at få lukket CD-WOW.dk ned, og nu at få Axel til at fjerne kronen fra .com. De burde kraftedemig, sgu og fandme hellere bruge deres tid på rigtige pirater, i stedet for at jagte folk der sælger originale produkter!

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

samtidigt med at al kommunikation kommer til at foregå på engelsk.

Er det en regel de har fået trukket ned over ørerne? For nyligt snakkede jeg da med dem på dansk.

Umiddelbart kender jeg heller ingen alternativer udover Laserdiskens Movie World (hvor længe det så end holder).

Dem ser jeg slet ikke som et alternativ. De er jo voldsomt meget dyrere!

Redigeret af Naiera - 20-August-2007 kl. 02:18
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 03:04
cdwow.dk blokeringen er uden betydning for kunderne, da man bare kan gå til cdwow.com istedet. Problemet er at IFPI og FDV vil have .com siden DNS-blokeret på samme måde som allofmp3 og mp3sparks. Så er man nødt til at bruge alternative DNS resolvere som OpenDNS for at tilgå cdwow.com siden.

Redigeret af JesperLund - 20-August-2007 kl. 03:10
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 08:13

Lidt befippet kontaktede jeg supporten hos Axelmusic og
fik at vide, at ændringerne skyldes en nyligt indgået aftale med Dansk
Videogramforening for at undgå retsforfølgelse. Det er virkeligt lækkert
hvad vi har fået af tilstande med Brian Mikkelsens hjælp og Hollywood
mafiaens lobbygrupper.

Infosoc direktivet er en EU-ting, så det har Brian Mikkelsen ikke har så
meget andet at gøre med, at han har fået det ind i dansk lovgivning.

Derudover koster det mange steder ikke ekstra at have Visa/Dankort i stedet
for Dankort, og det er også muligt at få gratis MasterCard, som så giver dig
op til 40-50 dages kredit.

Redigeret af lunddal - 20-August-2007 kl. 08:14
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Infosoc direktivet er en EU-ting, så det har Brian Mikkelsen ikke har så meget andet at gøre med, at han har fået det ind i dansk lovgivning.

Samme Brian Mikkelsen udtalte dog, ja nærmest garanterede, at Infosoc direktivet ikke ville påvirke mulighederne for at privatpersoner selv købte DVD film uden for EU, f.eks. hos postordrefirmaer i Hong Kong, se side 7 øverst i denne PDF fil (side 6 i notatet).

Når man ser hvor lidt der skal til for at IFPI/FDV kan "overtale" fogedretten til at CD-Wow driver virksomhed i Danmark (sælger DVDerne her og ikke i Hong Kong), må man sige at denne garanti fra Brian Mikkelsen er tæt på at være værdiløs.

Redigeret af JesperLund - 20-August-2007 kl. 14:33
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 14:54
Er det virkeligt så stor en sag at skrive .com i stedet for .dk? Din mulighed
for at handle hos CD-Wow er jo ikke blevet begrænset, hvilket i øvrigt gør
IFPIs anstrengelser tåbelige.

Det er jo nok også derfor at både Axelmusic og Laserdisken gemmer sig
under .com adresser og har firmaadresse i Canada. Jeg ved ikke om CD-Wow
var "dumme" nok til at have registreret .dk domænet med en dansk adresse.

Redigeret af lunddal - 20-August-2007 kl. 15:00
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 15:00
Uha, jeg blev helt bange da jeg så titlen på tråden...

Men hvis det blot handler om at bruge Visa/MC, så overlever jeg nok
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 15:25
Ja, fragten er endda lidt billigere for tiden ved betaling i USD...
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 22:57

Ja, overskriften er måske lidt misvisende, men det skyldes mest fordi antal tegn for overskrifter (i denne sammenhæng) var lidt for begrænset. Det er mest mig selv det er slut for.

Årsagerne er såmænd, at jeg *ikke* har et Visa kort, som jeg også indledningsvist skrev. Det er et ganske bevidst valg fra min side, fordi jeg ikke kan indse, at jeg skal betale gebyr for et kort (typisk 175 kroner årligt), så jeg kan få lov til at bruge mine penge. Alternativet er en af de der obskure "plus" konti, hvor man bløder X antal kroner månedligt for såkaldte "services". Det kunne jeg ikke drømme om og jeg har heller ikke i sinde at flytte bank, bare fordi jeg (lige nu) kan få gratis Visa kort et eller andet sted. Sidste alternativ er Kash, som jeg har kigget meget på, men jeg kan ikke forestille mig, at de har gjort kortet gratis pga. deres gode hjerte, så der ligger nok et eller andet skjult gebyr eller lignende bag. Hvis nogen kan overbevise mig om noget andet, så bare kør løs.

Det at Dankortet har været afskaffet i længere tid har jeg så ikke været opmærksom på, da jeg mest køber specialudgivelser som R1 og derfor ikke køber hver måned. Axelmusic selv påstår at have afskaffet Dankort betaling for snart et år siden. Det passer vist ikke helt for den 31.12.2006 bestilte jeg adskillige film og betalte via Dankort.

EU direktiver *skal* for øvrigt ikke laves om til national lov 1:1 og netop mht. DVD film, så mener jeg, at man efter at have prøvet samme nummer som herhjemme er gået tilbage til at tillade salg af udenlandske film. At regeringen via Brian Mikkelsen er gået så vidt som den er gør det i mine øjne helt fair at klandre dem for det.

Mht. kommunikation på engelsk hos Axelmusic.com så ville jeg egentlig ikke citere privat kommunikation, men her er det relevante uddrag fra den første mail jeg fik derfra: "Ligeledes vil vi derfor heller ikke fremover have mulighed for at besvare emails på dansk. ... For god ordens skyld skal vi gøre opmærksom på at vores gode service, priser og udvalg består, men som sagt er vi
nødsaget til at gå helt og aldeles over til engelsk kundeservice og international valuta."

Tja, for mig er den gode service etc. gået fløjten...

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 23:01

Årsagerne er såmænd, at jeg *ikke* har et Visa kort, som jeg også indledningsvist skrev. Det er et ganske bevidst valg fra min side, fordi jeg ikke kan indse, at jeg skal betale gebyr for et kort (typisk 175 kroner årligt), så jeg kan få lov til at bruge mine penge. Alternativet er en af de der obskure "plus" konti, hvor man bløder X antal kroner månedligt for såkaldte "services". Det kunne jeg ikke drømme om og jeg har heller ikke i sinde at flytte bank, bare fordi jeg (lige nu) kan få gratis Visa kort et eller andet sted. Sidste alternativ er Kash, som jeg har kigget meget på, men jeg kan ikke forestille mig, at de har gjort kortet gratis pga. deres gode hjerte, så der ligger nok et eller andet skjult gebyr eller lignende bag.

Alternativt, hvis du er medlem af FDB, kan du få et gratis MasterCard med kredit og uden gebyrer:
http://www.fdb-betalingskort.dk/

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2004
Point: 952
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2007 kl. 23:32