Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mibu
Bruger
Oprettet: 23-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
|
Emne: Min første HTPC - lidt spørgsmål Sendt: 20-August-2007 kl. 22:02 |
Hejsa allesammen,
Jeg er igang med at bygge min første HTPC. Går alt godt, så får jeg de sidste dele til den imorgen. Jeg har valgt at investere i en ordentlig maskine, som skal kunne bruges til mere end kun film, men sammentidig være pæn lydløs. Det er lidt af et projekt for min første HTPC, men jeg tror jeg bliver glad for den.
Så jeg har læst og opsuget alt info jeg kunne komme finde den sidste uge - inden jeg så bestilte mit hardware.
Af OS kommer jeg til at køre Vista MCE - og grafikkortet bliver et 8600gts med passiv køling.
Jeg mener selv jeg har styr på det hele, lige pånær den lille detalje der hedder codecs. Synes det har været svært at opsnuse ordenlig info om h.264 osv codecs som jeg kan få til at spille med MCE, og sammentidig få hardware accelerationen fra 8600gts'eren ud af det.
Kan jeg installere f.eks. PowerDVD og kun bruge codecs'ene sammen med MCE, uden at skulle launche selve PowerDVD? Hvad med andre HDTV formater, kan der komme konflikter med PowerDVD's codec's der? Kan ffdshow bruge hardware accelerationen fra grafikkortet?
Mit store ønske er, at kunne afspilde det hele fra én afspiller (helst den indbyggede i MCE/media player), og så ellers bare koncentrere mig om at kaste codecs i nakken af den, og være glad.
Er dette muligt? :) Eller bliver jeg ikke så glad?
|
/Michael
|
 |
R3b3L
--
Oprettet: 27-Juni-2007
Point: 277
|
Sendt: 21-August-2007 kl. 09:49 |
Der er flere tråde herinde, omkring valg af codecs. Så du kan jo prøve at søge lidt, ellers kan jeg give følgende bud, som jeg også selv benytter mig af.
FFDShow - til afspilning af xvid og divx, samt håndtering af de forskellige lydformater, ac3, dts osv. CoreAVC Pro 1.3 - til afspilning af h.264 og x.264 osv. Haali Media Splitter / Matroska Splitter - afspilning af mkv filer i WMP VobSub til undertekster
Dette setup af codecs kører fint for mig, afspiller alt via Vista MCE i WMP.
Kører selv med et 8600gts passivt kølet, cpu er en E6420 2.13ghz, også passivt kølet. CPU load er 10-20% ved 720p og ca. 50% ved 1080p
|
 |
mibu
Bruger
|
Sendt: 21-August-2007 kl. 11:00 |
Tak for svaret. Det er sådan info jeg ledte efter.
Men så vidt jeg har forstået på andre tråde, så understøtter CoreAVC ikke hardware decoding? Er dette korrekt?
|
/Michael
|
 |
R3b3L
--
Oprettet: 27-Juni-2007
Point: 277
|
Sendt: 21-August-2007 kl. 11:26 |
Så vidt jeg ved, så undersøtter hverken CoreAvc Pro eller FFDShow hardware acceleration fra GPU. Det er vist kun Power DVD, som understøtter dette indtil videre.
Men hvad har du valgt af CPU til din HTPC ? For som du kan se, så kører min fint og max 50% load ved 1080p materiale, fx. Batman Begins i 1080P i de scener, hvor der sker rigtig meget, der ligger den på 49-51% load..
|
 |
mibu
Bruger
|
Sendt: 21-August-2007 kl. 11:29 |
Jeg har bestilt en Core2 Duo 6550'er, så jeg burde kunne software decode det. Men nu når jeg har hardware mulighederne.. :)
Og der kan jo komme situationer hvor jeg gerne vil optage osv sammentidig med jeg ser en film. Så vil HW decoding jo gøre det hele lidt lettere.
Men er det evt muligt at kunne installere PowerDVD codecs'ene og bruge dem som alm. codecs? Og sammentidig kunne se MKV filer, osv? Eller ønsker jeg for meget her, sådan som det ser ud lige pt?
Redigeret af mibu - 21-August-2007 kl. 12:42
|
/Michael
|
 |
Bygone
Guld medlem
Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
|
Sendt: 22-August-2007 kl. 07:40 |
CoreAVC er nu oppe på en version 1.5 bare lige til info :)
|
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 22-August-2007 kl. 10:30 |
mibu skrev:
Jeg har bestilt en Core2 Duo 6550'er, så jeg burde kunne software decode det. Men nu når jeg har hardware mulighederne.. :)
Og der kan jo komme situationer hvor jeg gerne vil optage osv sammentidig med jeg ser en film. Så vil HW decoding jo gøre det hele lidt lettere.
Men er det evt muligt at kunne installere PowerDVD codecs'ene og bruge dem som alm. codecs? Og sammentidig kunne se MKV filer, osv? Eller ønsker jeg for meget her, sådan som det ser ud lige pt? |
Ja - teoretisk vil du kunne det, men som det ser ud pt. fungerer dette ikke ordentligt. Der er stadig en del problemer med funktionaliteten af både Nvidias og ATI's drivere, og med powerdvd's DxVA når det gælder hardwareacceleration, uanset om det afspilles i selve powerdvd eller gennem filtre i eksterne afspillere. Så lige for øjeblikket er det en god CPU (som den du har valgt) og softwaredekodning med en god dekoder det gælder - CoreAVC er bedst da den kan udnytte begge kerner - det kan ffdshow ikke. Men det fungerer nu også fint på denne måde
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
mibu
Bruger
|
Sendt: 22-August-2007 kl. 14:15 |
Jamen, fordømt :) Men det kommer vel til at virke engang. Jeg takker for svarrene.
|
/Michael
|
 |
mibu
Bruger
|
Sendt: 25-August-2007 kl. 14:57 |
Så er jeg kørende :)
Jeg har efter lidt leg valgt at satse på ffdshow frem for CoreAVC - da jeg synes billedkvaliteten er mærkbart bedere med ffdshow. Og så er den gratis.
Mit eneste store problem er, at jeg ikke kan få ffdshow's codecs til at virke under Vista x64 MCE. Den kræver åbenbart x64 codecs, og jeg kan ikke finde et x64 build af ffdshow som køre på min intel core 2 duo.
Er der nogen der har en løsning?
|
/Michael
|
 |