|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
![]() Sendt: 22-August-2007 kl. 03:19 |
Hvordan laver man en film om til blue ray... Jeg mener det må da være optaget med et HD kamera for at få den høje opløsning.. og hvis dette passer så må det betyde, siden en række gamle film nu kommer på Blu-ray, at de også dengang har optaget med de højere opløsnnger. Eller bruger de stadig filmruller og så konvertere de demom til det nye format ved at komprimere det mindre? Et sidste spørgsmål er om det er muligt at vise et HD klip brændt på en normal dvd eller cd og afspille det på en normal dvd-afspiller, således at det er muligt at se hvordan det tager sig ud, selv om det ikke er en Blu-ray afspiller!
Redigeret af andmm - 22-August-2007 kl. 03:20 |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
35mm film har en ganske høj opløsning, når den digitaliseres
http://filmschoolonline.com/sample_lessons/sample_lesson_HD_ vs_35mm.htm |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Faktisk ret interessant læsning. filmproducenterne må jo nærmest ha været evd at brække sig, når de har lavet deres 35mm film, og bagefter ser den totalt voldtaget og udgivet på DVD.
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12336 |
![]() |
Det er selvfølgelig ikke muligt. |
|
![]() |
|
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
![]() |
Så når imperial markedsfører deres digitale visninger i biografen så er de faktisk dåligere end når de viser en 35mm elkler 70mm filmrule... Hmmm 70mm må da være endnu bedre
|
|
![]() |
|
mhelt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-April-2005 Status: Offline Point: 220 |
![]() |
70mm er tops
![]() ![]() Redigeret af mhelt - 22-August-2007 kl. 16:11 |
|
Pio 5090H
Mac mini/eyetv/pyetv/eyetv for iphone Panasonic DMR-EX87 Sony PS3 Pioneer DVR 540HX-N Yamaha YSP-800 + YST-FSW100 |
|
![]() |
|
Simon R. ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 824 |
![]() |
En digital visning ser bedre ud end de kopier de fleste biografer er i stand til at præstere. Skarpere billede, konstant lys etc. er min oplevelse. Men en 1. generations 35mm kopi kørende på godt udstyr, vil muligvis se bedre ud. Det får vi bare aldrig rigtig mulighed for at se i DK, da de kører kopierne i lang tid, flytter dem mellem biograferne, og ja, så skal der undertekster på, det koster også en generation. Så alt i alt har vi været vant til ret dårlig kvalitet i de danske biografer, derfor ser digitale fremvisninger bedre ud.
Og så skal man lige huske på at man ikke viser 1920x1080 i et komprimeret format i biograferne. Jeg er ikke 100% men mener man kører "4k", dvs. vel noget i retning af 4000x2000, og selvfølgelig heller ikke et materiale der er så komprimeret om en DVD. Hvis det var tilfældet tror jeg ikke det ville se ret kønt ud blæst op på et stort lærred :) |
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12336 |
![]() |
Hvis det ser bedre ud så er det jo ikke dårligere. Jeg har set X3 og The Simpsons, og jeg savnede intet fra de ret slatne visninger når det er analog film de har kørende. |
|
![]() |
|
![]() |
Udstyret er i stand til 4k, men så vidt vides kører de altså stadig 1920*1080, men det betyder selvfølgelig ikke at kilden er en HD DVD eller Blu-ray skive ![]() |
|
![]() |
|
mhelt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-April-2005 Status: Offline Point: 220 |
![]() |
Jeg tror nu det meste d-cinema er 2K som i den sammenhæng er 2048x1080. Der er vist netop kommet 4k projektorer på markedet - men det er vist fortsat kun på forsøgsbasis. Jeg er enig i at 35 mm ofte er en skuffende oplevelse i danske biografer, men man skal også huske at der er forskel på hvorledes råfilmen udnyttes. Widescreen (1:1.85/1:1.66) og super 35 (1:2.39) udnytter et afmasket areal af filmen og har dårligere opløsning end ægte anamorfiske Cinemascope film (også 1:2.39 format). De to sidstnævnte distribueres altid som anamorfiske, så man kan ikke uden videre se forskel - disse faktorer gør sammenligningen med d-cinema vanskelig for hvornår ser man det bedste filmbaseret råmateriale (man kan dog tjekke IMDB)?... Academy (1:137) udnytter forresten også råfilmen fuldt ud. Film skudt og fremvist i 70mm er en nærmest religiøs oplevelse, det er simpelthen fremragende. Ron Frickes Baraka er en helt fantastisk audiovisuel oplevelse. Redigeret af mhelt - 22-August-2007 kl. 21:46 |
|
Pio 5090H
Mac mini/eyetv/pyetv/eyetv for iphone Panasonic DMR-EX87 Sony PS3 Pioneer DVR 540HX-N Yamaha YSP-800 + YST-FSW100 |
|
![]() |
|
![]() |
Det er os' rigtigt; 4k er så 4096*2160. |
|
![]() |
|
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() |
Er det ikke noget med at Imperial har 4K og i de andre Nordisk Film
biografer med digitalt udstyr er det 2K? Jeg synes at have læst et eller andet med at udstyret i Imperial var bedre - og har været det siden starten. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |