recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1080P playback problemer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket1080P playback problemer

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Emne: 1080P playback problemer
    Sendt: 27-August-2007 kl. 17:04
hej. Jeg har nogle problemer med at afspille diverse HD materiale. Jeg kan lige starte med systemet:

P4 3 Ghz overclocket med højere FSB. 1 GB DDR ram overclocket. Geforce 6800GT 128 mb grafikkort.

Jeg har hentet materiale fra microsofts hjemmeside både i 720P og 1080P, der er ingen problemer med afspilling. Men så har jeg  fået fat i nogle videoer i x264 1080P som computeren overhovedet ikke kan trække, jeg ligger på omkring 7-9 fps men kun omkring 30-45% CPU.

Hvad kan der være galt. Kan det passe at mit hardware ikke kan kører 1080P (især når den ikke bruger mere CPU)??

Mvh micker
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 17:17
Software?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 18:04

Oprindeligt skrevet af micker micker skrev:

Hvad kan der være galt. Kan det passe at mit hardware ikke kan kører 1080P

Ja - 1080p er ikke lig med 1080p 

Og hvad mener jeg så med det - jo, 1080p er kun et udtryk for opløsningen, det fortæller ikke noget om hvilke kompressionformater der er brugt, hvilke bitrates der er brugt, og heller ikke ret meget om hvor svært det er at dekode.

Demovideoerne man henter hos Microsoft er kodet i WMV standard profile i en lav bitrate - de er ikke engang VC-1 (WMV advanced profile) de kræver ikke ret mange ressourcer at dekode. En 1080p DivxHD fil kræver heller ikke ret mange ressourcer at dekode. Man kan derfor ikke bruge disse som test af eller udtryk for om man altid kan afspille 1080p. Der er også stor forskel på at afspille en 16:9 1080p video hvor næsten hele den vertikale opløsning er brugt så opløsningen er 1920x1040, og så en såkaldt reencodet 1080p video hvor den vertikale opløsning er mindre fordi filmen er i 2.40 filmformat og man har croppet de sorte bjælker væk så opløsningen kun er 1920x800 efter reencodning. Så er det strengt taget ikke længere en 1080p video, men en 800p video.

En fuld 1080p (1920x1080) H264 video kræver betydelig flere ressourcer at dekode. Og min erfaring indtil nu er at den hardwarekonfiguration du har ikke er nok til dette.

Når det er sagt, så er der noget galt for det lyder mærkeligt at din cpu kun bruger 30-45% cpu og du kun får 7-9fps, det kunne tyde på der var en anden flaskehals der influerer inden CPU'en skal forsøge at klare det. Denne flaskehals skal findes og løses først.

Hvor afspiller du filen fra ? - fra en lokal harddisk eller et netværksdrev, trådet eller trådløs ? andet ?

Hvilken medieafspiller benytter du - og hvilke codecs benytter du til at dekode din h264 fil med ?

Hvad er det for en H264 fil ? - er det i en .mkv container ? Hvilke data har den - brug evt. mediainfo til at finde ud af det.

http://mediainfo.sourceforge.net/da

Her er screenshot fra CPU forbrug på en 3.4GHZ prescott med 2gb ram i dual channel der afspiller en H264 1920x1040 video med CoreAVC som er den hurtigste softdekoder. Den afspilles ved gns. 21fps.

Redigeret af spawn - 27-August-2007 kl. 18:33
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 19:21
JesperLund, jeg bruger KL-media codec, version 1.xx. Den er faktisk lidt gammel, derudover ffdshow.

Spawn, der var en masse interessente detaljer. Men ja jeg vidste godt divxHD stortset ikke krævede noget. Men jeg troede ikke forskellen på wmv og H264 (som er en .mkv fil) var så stor. Jeg kører det fra den lokale harddisk (jeg turde ikke andet).

Men jeg tror lige jeg vil lede videre efter nyt software
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 19:26
Prøv med Mediaplayer classic, Haali mediasplitter, CoreAVC til videodekodning (alternativt ffdshow) og ffdshow eller ac3 filter til audiodekodning.  
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 19:39
du skal bruge cyberlink powerdvd... helt klart det bedste program at bruge til hd afspilning ;)
Til top
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 20:10
Så blev det lidt bedere. Jeg fandt et nyt codec, iform af en ny kl-media pakke med coreAVC ffdshow osv. Nu kan den trække den 1080P .mkv fil med 24 fps, lækkert! Den bruger dog en del CPU kraft, det meste af tiden ligger den på 80-90%. Jeg afspiller i mediaplayer classic som kl-media benytter som standard afspiller for mkv.

Men jeg kan ikke få powerDVD til at kører .mkv filer, er det normalt?
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 20:19
mkv. kører jeg igennem vlc player og h264 kører jeg igennem powerdvd, så det passer vel meget godt ;) men brug helt klart powerdvd til h264 du får det flotteste og mest flydende billede.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 20:24

man kan ikke afspille h264 der ligger i en .mkv container i Powerdvd - det understøtter den ikke.

Powerdvd kan kun afspille H264 hvis det er fra en BluRay disk eller hvis det ligger i en .mp4 container.

Man kan benytte powerdvd's filter i mediaplayer classic eller VLC player - men powerdvd's filter er dårligere end Coreavc når vi taler softdekodning, så det er der ikke nogen fidus i. Det er kun hvis man har et grafikkort med hardware understøttelse og hvis man kan få dette til at virke udenfor powerdvd at der er en fidus i at benytte dette filter. Og det kan man ikke pt.

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 20:29
spawn hvad er så din mening om vlc player, det er vel det program jeg bruger mest til afspilning af divx/xvid film... findes der noget bedre som kan klare lige så mange formatter som lige netop dette program kan...
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 20:47

Nej - ikke direkte - VLC player er vel nok en af de bedste på mange områder.

men personligt kan jeg bedst lide at bruge mediaplayer classic, jeg har haft færre problemer med den end med VLC, og bedre performance når vi taler eks. disse H264.mkv filer sammen med Haali mediasplitter

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 21:14
okay men hvilke codecs skal man dl til mediaplayer classic, går ud fra den ikk kan klare h264.mkv uden downloaded codecs...
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu