recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rørføring, HDMI og strøm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRørføring, HDMI og strøm

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Penol64 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Emne: Rørføring, HDMI og strøm
    Sendt: 29-August-2007 kl. 10:42

Hej alle,

Jeg skal snarest montere mit nye Plasmadyr og i den forbindelse har jeg  lige et par spørgsmål...

Jeg er i den (heldige) situation, at jeg har mulighed for at trække kabler usynligt, da jeg har en "høj kælder" på bagsiden af den væg hvor TV'et skal hænge. Jeg vil derfor bore hul i væggen (dobbelt muret) og lægge rør. Spørgsmålet er: Er det fornuftigt at at lægge flere rør for at undgå at eksempelvis HDMI og strøm ikke går i samme rør? (Jeg VED godt, der er diverse el-regler og regulativer med bløde ledninger i rør osv. - det er ikke det jeg tænker på men derimod støj osv.)

Er et kabel med ferrit-kerne at foretrække? Vil selvfølgelig gerne undgå det for at mindske hul-størrelsen.

Er der nogen der kender an ca. dimension på HDMI stikkene? Jeg regner med at købe Clicktronic kabel...

På forhånd tak - Michael

Redigeret af Penol64 - 29-August-2007 kl. 10:43
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2007 kl. 23:47
Hej Michael

Det er en god ide at køre strøm og signalkabler hver for sig, du kan evt. købe et skærmet netkabel til din skærm.

Hvis du trækker dit HDMI kabel langt kan det være en god ide at købe et godkendt 1080p. kabel, så er kvaliteten iorden, når du trækker kablet skjult er det nemmest med en god kabel kvalitet, så du ikke skal bøvle med et kabel der skal trækkes om hvis det viser sig ikke at levere den ønskede kvalitet.

Husk ingen kraftige buk på røret/kablerne brug evt. et Ø50mm. rillet rødt rør fra den lokale elektriker.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Penol64 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 09:49

Tak for feedback'en,

Jeg var også så småt selv kommet frem til "2-løbet" rørføring. Buk o.lign. er ikke noget problem, da jeg bare skal lige direkte gennem en væg. Mit eneste problem er, at det er en tidligere ydermur, så den er dobbeltmuret. Hvordan pokker borer man et ø50mm i sådan en mur?

Jeg kan forestille mig, at at bore helt igennem med et 'lille' murbor - altså gennem begge mure. Derefter skal det bores op fra hver side, men hvad bruger man til det? Er det et kop/hulbor eller?

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 11:10
Du kan sikkert leje et professionelt kopbor til beton/mursten i dit byggemarked. Det kan ikke betale sig at købe det selv.
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Du kan sikkert leje et professionelt kopbor til beton/mursten i dit byggemarked. Det kan ikke betale sig at købe det selv.

Ja det er den bedste løsning at bruge et prof. kopbor til den sag, så er du hurtigt igennem den væg
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Penol64 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2007 kl. 17:25

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Ja det er den bedste løsning at bruge et prof. kopbor til den sag, så er du hurtigt igennem den væg

Jeg tror nu ikke, jeg kan komme igennem et hul på ø50mm, men det er vel også nok at røret og ledningerne kan...

Jeg drager afsted til byggemarkedet - endnu en gang tak!

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu