|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||
videoguy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Juli-2007 Status: Offline Point: 167 |
![]() Sendt: 14-September-2007 kl. 16:27 |
|||
Jeg kan på min Pana EH67 vælge at sætte HDMI output til følgende: 576i/480i Mit TV er et Poi 508XD som jo kan modtage alle formaterne, men hvilken indstilling burde være bedst ved afspilning af hhv: PAL DVD Spørgsmål 2: Hvilket format bør man sætte en Sagem HD81 box til at outputte til et plasma tv som 508'eren? Redigeret af videoguy - 14-September-2007 kl. 16:28 |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|||
Det er faktisk ikke så nemt at svare på, da "mindst muligt op/nedskalering" faktisk ikke altid er den bedste løsning! Det væsentlige er slutresultatet, ikke hvordan man når derhen. Nogle gange kan det faktisk vise sig at være en fordel at skalere DVD op til 1080P og derfra ned til 768P. Dette skyldes at en skalering "langt væk" er nemmere at lave end en skalering "tæt på". Det er sværere at skalere fra f.eks. 720P til 768P, end fra 720P til 1080P. Det er dog teori - i praksis har jeg ofte oplevet at 720P er det der virker bedst på Pioneer'erne. Mindst mulig op/nedskalering vil du få med 576i eller 576P, men det er ikke nødvendigvis dét der fungerer bedst i praksis. Det eneste reelle svar er at det er umuligt at svare fuldt ud på uden at afprøve kombinationen i praksis, og selv da kan der ind imellem være tale om at vælge mellem to kompromisser (f.eks. vælge mellem bedst de-interlacing eller bedst skalering - her vil man oftest prioritere de-interlacing højest). Hvis der er en ordentlig de-interlacer i afspilleren, så ville jeg nok typisk ende med 720P, muligvis 1080P jvf. ovenstående. Ellers 576i/480i. Jeg kender ikke EH67'eren godt nok til at kunne sige noget håndfast om det.
1080i. De-interlaceren i Sagem'en stinker. 1080i er den eneste måde at få et ordentligt billede ud af HD-stationerne (da de €#%#%'er sender 1080i i stedet for 720P, som de burde gøre!), og er den mindst ringe mulighed ved PAL-kanalerne (nu bliver jeg helt i tvivl om hvorvidt den rent faktisk har 576i ud? I så fald er det at foretrække, såfremt du ikke ser HD-kanalerne) Beklager hvis du havde forventet et nemt svar... |
||||
![]() |
||||
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
|||
Giver EH67 dig ikke også muligheden for at vælge "AUTO"? Det gør min egen DMR-EH65, og jeg er helt enig med recorderen med dens valg, sammen med Panasonic plasmaen (1080i). Det er simpelthen den løsning, der ser bedst ud på skærmen. Du kunne jo selv prøve det samme, og se hvad der sker ved det. Redigeret af musicus - 14-September-2007 kl. 17:59 |
||||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|||
"Auto" gør ikke andet end at vælge den højeste opløsning som TV'et understøtter. Hvis tv'et understøtter 1080P, og "auto" ikke vælger 1080P, er det faktisk et skidt tegn, da det tyder på at der er fejl i tv'ets EDID-oplysninger. Det behøver ikke have den store betydning i praksis, men principielt set er det et udslag af dårligt design (det er på ingen måde noget der skal reageres på med noget som helst andet end et skuldertræk!) |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Dér hvor det kan være et issue, er f.eks. hvis du tilslutter en PS3 til den. Lad os antage at du afspiller en 1080P kilde, og stoler på at "auto" er bedst. PS3'en vil nu sende 1080i til tv'et i stedet for 1080P, hvilket vil give potentiale for de-interlacing problemer. Som sagt, problemet er ikke større end at hvis man har styr på sit udstyr, så sætter man bare PS3'en til 1080P i stedet for, men for "almindelige brugere" kan det betyde at man ikke udnytter sit udstyr optimalt. Jeg ved godt at jeg lyder rigtigt sælger-agtig når jeg siger det, men: Kontrol af den slags detaljer er noget af dét der ved en kalibrering kan virke som oplagte småting for kenderne, men for de brugere der rent faktisk bestiller kalibreringen kan have _markant_ indflydelse på billedkvaliteten. Jeg holder ikke statistik med dette, men det er et sted mellem en tredjedel og halvdelen af mine kunder, hvor kalibreringen starter med at løse den form for "åbenlyse" problemer (som formentligt ikke er lige åbenlyse for alle...). Det er en moderne udgave af problemet med at mange ikke har sat deres DVD-afspiller til 16:9. Dét er en fejl som mange entusiaster griner af, men jeg har oplevet opstillinger til flere hundrede tusinde kroner, hvor folk har brugt en DVD-afspiller i måneder, i et enkelt tilfælde flere år, uden at sætte den rigtigt op, og dermed reelt smidt en fjerdedel af opløsningen væk inden signalet overhovedet er nået ud af DVD-afspilleren! Dét jeg prøver på at sige er: Man skal ikke altid bare stille sig tilfreds med at det virker... |
||||
![]() |
||||
musicus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Juli-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 2149 |
![]() |
|||
Okay(?) Panasonic DMR-65 vælger som AUTO opløsningen "1080i" på PV60'eren, hvorimod Philips DVP-9000 vælger "720p" på det samme TV. Der er åbenbart ikke fuld enighed om, hvad den højest understøttede opløsning på TV'et egentlig er. Har du så en forklaring på det? (Ingen sarkasme, jeg er blot nysgerrig) Redigeret af musicus - 15-September-2007 kl. 01:54 |
||||
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930 2x Toshiba HD-XE1, Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500 Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800 2x DVDO Edge |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
To (eller måske rettere tre, alt efter hvordan man ser på det) muligheder: EDID problemer igen. Lad os antage at Panasonic på én eller anden måde håndterer EDID på en bestemt, men forkert måde - som Panasonic's egen optager så forstår, mens andre mærker ikke gør - det kan så lige så godt være omvendt, at Panasonic gør det rigtigt og Philips ikke gør (eller begge der gør det forkert...) EDID er tilsyneladende en vanskelig størrelse at have med at gøre, eller også er producenterne bare ligeglade fordi der i praksis altid er en work-around (vælge opløsningen manuelt). Den anden mulighed er at Panasonic og Philips simpelthen er uenige om hvorvidt 1080i er en højere opløsning end 720P - det er en ting der er åbent for debat... Afspilleren kan definitivt ikke automatisk konstatere hvilken opløsning der fungerer bedst på et givent tv, da afspilleren på ingen måde kan finde ud af hvor god de-interlaceren eller scaleren i tv'et er. "Auto"-funktionen er som sagt beregnet til automatisk at vælge den højeste opløsning, om det rent faktisk fungerer i praksis er så en anden sag... Og ja jeg ved godt at de fleste forbrugere har et problem med at få at vide at deres udstyr ikke er perfekt og fungerer præcist som det burde gøre, men "don't kill the messenger"... Sådan er det bare. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Mht. dét med forskellige mærkers forskellige opfattelse af EDID-information og andre HDMI-relaterede ting: Jeg har bl.a. ofte oplevet at især lidt ældre Samsung produkter giver problemer, når man sætter dem sammen med ikke-Samsung produkter - sætter man så to Samsung produkter sammen, er der ingen ballade. Det er blandt andet på grund af issues som dette at der i HDMI 1.3 er tilføjet en bedre testing af kompatibiliteten, end i de tidligere HDMI-versioner. At det så såvidt jeg ved ikke er obligatorisk at gennemgå denne testing, det er så en anden ting (det var det ikke i de tidligere versioner i hvert fald). Men pointen er at hvis du har to produkter der er "HDMI 1.3 certified (eller verified eller hvad hulen de nu kalder det), og et kabel der også er, så _skal_ det virke (så længe ingen af de tre dele er decideret defekt). |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||
Ovenstående problemer du beskriver, dem er for mig at se et udtryk for, at producenterne ikke aner hvad det er de laver. Uanset om det ikke har nogen reel betydning for forbrugeren, (hvilket jeg nu mener det har alligevel), så er det simpelthen for ringe, at produkter til ofte mange tusiende kroner ikke funger sammen. Ja, selv få hundrede kroner vil jeg mene, at det er for ringe. Det er ganske pricipielt og en holdning jeg har til, at disse producenter er mere bekymret om kvantitet fremfor kvalitet, når sådan noget sker.
|
||||
![]() |
||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||
Snarere at producenterne står over for en række helt nye standarder, som de skal have lidt tid til at forstå (korrekt). I IT-verdenen er det stadig ikke lykkedes Microsoft at overholde W3C standarden, og den typiske webside i Danmark kan ikke valideres som korrekt HTML. Blot for at illustrere at standarder er/kan være sværere end man umiddelbart skulle tro fra sidelinjen. Du læser et eller andet i specs, som du ikke helt forstår fordi det er skrevet tvetydigt. Derefter implementerer du det, som du tror at der står. Redigeret af JesperLund - 15-September-2007 kl. 14:42 |
||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||
![]() |
||||
videoguy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Juli-2007 Status: Offline Point: 167 |
![]() |
|||
Mange tak for svarende til alle Hvis jeg stiller min EH67 til auto bliver tv og hdd enige om 1080p, men det er faktisk meget svært at se forskel på billedkvaliteten mellem de enkelte settings, men når jeg ser på billedet af EH67'erens menuer (hvor jeg jo står når jeg skifter mellem de enkelte settings) så synes jeg, at 576p er en anelse bedre end 720p og 1080p. 1080i ser også fint ud men 576i virker som et forkert valg. Det er lidt svært at forklare, men det ser ud som om cursoren (i EH67's menuer) flytter sig glidende frem for et spring mellem punkterne - er det sort snak? Jeg har ikke rigtigt prøvet at se om der forskel, når jeg kigger på nogle reelle billeder, så det må jeg nok i gang med, men man har jo nærmest glemt hvordan billedet ser ud, i den tid man er om at får skiftet format Jan |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||
Tid??? Det er dem selv der udvikler det. Skal de have tid til at forstå det som de udvikler?
Det bliver ikke bedre af at finde eksempler som er lige så gale, eller i Microsofts tilfælde, endnu værre.
Husk nu Jesper. Disse producenter er selv med til at udvikle specifikationerne. Så det eneste de sådan set skal, det er at blive enige med dem selv.
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |